Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Bebbemage v 25!
Jis: Grattis :) Härligt att fira bröllopsdagar!
Aurora: Vad jobbigt att du får så mycket SD, då får du ta hand om dig lite extra.
SUCK! Är just nu så trött på hela sjukförsäkringssystemet att jag bara vill lägga mig ner och böla! Var hos läkaren igår för att få hel sjukskrivning. Men fick bara 50 % (så jag kommer jobba 25 %) utifrån att FK inte godkänner hel sjukskrivning så tidigt i graviditeten. Och jag kommer inte heller kunna få hel sjukskrivning när jag slutar mitt vikariat om tre veckor, utifrån att det säkert kan finnas vissa anställningar som jag kan ta, som skulle innebära att jag inte behöver röra mig så mkt.
Säger då till läkaren att jag är så slut, att jag bryter ihop flera ggr på jobbet per dag, har noll koncentration och är helt deppad av att ha ont hela tiden. Då säger läkaren att jag ska kontakta psykiatrin, om det mest är det psykiska som är problemet! Vem skulle inte bli trött, gråtig och helt ofokuserad när man har ont hela tiden, går i kryckor och inte kan sova pga smärtorna?? Dessutom så är det väl lite slöseri på psykiatrins resurser om de ska behöva ta emot en massa gråtiga, utslitna blivande mammor med smärtor?
Och nu vill inte heller min a-kassa ta mitt ärende eftersom jag bara kan jobba 25 %, d.v.s. inte enligt dem kan arbeta.
Så nu är jag mest bara trött och arg, vet inte hur jag ska lösa denna situation.
Sorry ego-inlägg, var lite upprörd och i behov av att skriva av mig.
Hoppas alla ni andra har det bra!!
Kelsson: Tack Jo, jag skulle gärna träffa en schysst läk nu. Tyvärr har jag träffat de enda två läkarna på mitt MVC nu och de verkar samköra för de har bemött mig på samma sätt. Blir så less, för när jag var gravid med sonen hade jag en jättebra läkare, han var totalt förstående för hur trött man kan bli under graviditeten och av att ha ont, sjukskrev mig utan att jag behövde tigga och be. Men nu är det annorlunda. Hur ska man göra för att träffa en annan mödravårdsläkare? Byta MVC orkar jag inte... Pratade med en läk på psykiatrin som suckade och sa att de utan problem skulle sjukskriva mig där. Så kanske går jag till dem, de verkar ju ändå ta mig på allvar. Men det känns lite vrickat när det mer handlar om MVC-grejer.
Lillstintis: Tack för förståelsen Blir också riktigt arg och less på allt det här och det är nog inte bara jag som drabbas tyvärr. Så arg för att man inte sätter det ofödda barnet i första rummet, ser till att blivande mammor kan vila upp sig och må bra. Att de ska behöva utveckla utmattningssymtom för att få sjukskrivning är ju ganska vrickat. Grrr.
Hoppas att du får en bra läkare - som sagt hade jag en jättebra min förra graviditet som låg steget före och verkligen lyssnade in.
Grattis till inköpt basset!! Vad gosigt!
Speck: Usch, vad jobbigt att andra får så lätt. Har ju också hört att vissa blir sjukskrivna och att det går igenom hos FK utan problem. Blir så deppad över att jag har sån otur... Men man får försöka att hitta en smidig lösning för sig själv i den här sörjan. Ja, jag kommer att vara i v 28 när jag blir arbetssökande, och egentligen hade behövt vara heltidssjukskriven.
Funderar nu stenhårt på att höra av mig till akassan och säga att jag blev mirakulöst mycket friskare, då kan jag skriva in mig där. VILL inte träffa en läkare till nu!
Jobbar som kurator med FK-frågor bl.a. så jag har redan ett litet agg mot FK och vissa läkare. Ser alltför ofta folk som faller mellan stolarna trots stora handikapp. Att hamna här själv är lite kämpigt, men det ska nog lösa sig.
Speck: Vad modig du e som åker iväg! Fast det var ju inte så långt hemifrån, så det går nog bra Hoppas det sätter igång snart för dig - spännande!
Karmosin: Hoppas att första dagen på jobbet var bra! 11 veckor, blä vad långt, själv klarar jag knappt 11 dagar, fast jag är ju lite övertrött Härligt med v 29!
Strössel: GRattis till v 31! Börjar närma sig för dig med :)
Lillstintis: Haha, känner igen det där - jag vill också att maken ska sitta med handen på magen hela kvällarna, och gärna ta kort hela tiden på magen också
Ego: Här går man snart in i v 26, tiden flyger iväg! Och rackarns vad bebben busar, känner hans små fötter som busar hela tiden. Såå mysigt.
Har haft lite onda SD idag, som har ilat typ. Vet inte riktigt vad det är, men det kanske kan vara UVI. Får se om det kommer imorgon igen, då får jag väl kolla med bm.
Jis: Reespect till din bebbe som gillar Cure Visst är det overkligt och jättefint att det ligger en liten bebis där inne? Får se vad min diggar för musik - har inte testat det ännu, men kommer ihåg att min son diggade "Boten Anna" när han var i magen - inte världens bästa musiksmak alltså .
Strössel: Tror inte att det är ngn fara, hade mycket värk från tyngden från magen när jag var gravid med Viktor, runt din vecka. Sedan blev det mer och mer och sista månaden gör det jätteont. Har även värk nu också, men lite svårt att avgöra om det är tyngden eller fogarna som gör det. Har du förresten värken hela tiden eller i samband med sammandragningar?
Lillstintis och Kelsson: Haha, jag är också på maken att prata med magen hela tiden. Fast känner inte bebisen igen pappans röst i alla fall, öven om han inte pratar precis intill magen? Har fått för mig att bebis-Gustav kommer att vara väldigt bekant med både makens och sonens röster när han kommer ut - framför allt sonens röst borde han ju känna igen, med tanke på att han är ganska högljudd, skriker etc Sonen pratar också med magen. Han har fått för sig att han ska få leksaker av bebisen när han kommer ut, så han viskar långa beställningslistor med leksaker han vill ha, spindeltransformers, Ben ten etc
Jag fick också ett utbrott på min man för att han inte håller koll på när han ska ta magbilder! Sedan dess har han tagit bilder varje dag, för säkerhets skull typ, så inte gravidfrugan tappar humöret igen
Inatt hade jag mysko drömmar. Gick runt hela tiden i drömmen och undrade om jag var gravid eller inte, att jag kanske borde ta ett grav-test för säkerhets skull. Glömde också i drömmen bort vem som var pappa till barnet, jag var så himla orolig! Tur att livet är lite lättare i verkligheten.
Idag skulle jag egentligen ha tagit det lugnt, men kattjäkeln har dragit in flera ödlor, en gräshoppa och en mus - så det har blivit ett himla springande för att rädda stackars smådjur!
Kelsson: Aj vad jobbigt med sjuk hund! Hoppas hon har kryat på sig nu! Ja, det är jättejobbigt att bli väckt mitt i natten när man e gravid, de nätter då sonen väcker mig blir jag helt slut. såå jobbigt att somna om. Härom sistens låg bebisen och sparkade i magen och sonen sparkade mig i ryggen - inte lätt att somna då!
Åh vad härligt för er som kan träna under graviditeten. Jag har inte kunnat träna sedan äggplock typ. Och nu med kryckor är det inte så aktuellt, haha. Försökte iofs ta en liten promenad i skogen igår med make och son, eftersom jag hade en ganska bra höft-dag. Väääldigt jobbigt och ont gjorde det, så det är helt enkelt inte värt att röra på sig. Brukar löpträna i vanliga fall, så det är lätt att bli lite deppad av att inte kunna röra på mig.
Men om man inte kan träna under graviditeten så kan man ta igen det efter att bebben är ute! På ett halvår efter förra bebben så vägde jag sju kg mindre än innan graviditeten. Men den där lilla hängbuken finns ju kvar oavsett hur mkt man tränar, så den får man vänja sig vid
Speck: Snart är det dags för dig! Spännande!! Första bebisen i tråden!
Kelsson: Ja visst är det jobbigt att sova dåligt! Fast jag har det motsatta problemet, att jag inte somnar på nätterne. Morgonen sover jag gärna på Inte lätt nu när bebisarna börjar bli lite stora där inne.