Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vickan: Ja en amningskudde fungerar minst lika bra - rekommenderas! Vad jobbigt att inte magen har växt som den ska, men du verkar ha så mycket stöd från sjukvården att de har stenkoll. Är inte undertryck det lägsta av blodtryckets två värden? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Ego: Bläh, idag är det ett helvete att ta sig upp till köket från soffan pga fogarna. Har dessutom förvärkar titt som tätt. som gör ont och är jobbiga. Hoppas att de ger med sig, för man blir ju lite orolig av dem.

• Viksan07

Aurora: Jag har samlat på mig ca 12 bodys redan, långärmade och kortärmade, och då har jag ännu inte gått igenom Viktors gamla bebiskläder. Men har bara 4 par byxor och två par strumpor, så det behövs det nog mer av. Hade nog ca 10 - 15 av allt, bodys, strumpor, byxor - förra gången. Allt blev inte använt så många ggr eftersom grabben snabbt blev för stor. Vågar inte köpa så mycket i 50 nu eftersom min man är en 2-metersbjässe och det kanske finns lite risk att bebben blir 56a redan när han poppar ut

Karmosin: Jag kan använda amningskudden som gravidkudde, så jag hoppas att det funkar tvärtom också. Tror att det finns många kuddar som är menade att användas under både graviditet och amning. 

Speck: Har precis samma inställning till epidural. Har sagt till maken att han måste hålla koll så jag får den ganska tidigt. Ska skriva det i förlossningsbrevet också. Mina krystvärkar slogs ut totalt för att jag fick den för sent och sedan fick de dra ut sonen med sugklocka, och att BM slängde sig över min mage och tryckte. Vill inte att det ska bli så igen... Som sagt - vad skönt för dig att allt är över nu och att du har din lilla Loke hos dig!

• Viksan07

Dialiy: Usch, vad jobbigt med blodblandad flytning - hoppas det ger med sig. Som sagt har det varit många här i tråden som har råkat ut för samma sak, så det behöver inte vara någon fara. Hade också blodblandade flytningar den förra graviditeten i samband med att mensen skulle ha kommit. Lycka till och grattis till plusset!!

Speck: Vilken fin pojke!! Stort grattis! Man blir ju lite tårögd och längtar efter att ha ens lilla grabb på utsidan

Är det några andra som har cravings? Nu när mitt illamående äntligen har gått över så vill jag äta chokladmunkar och arraksbollar hela tiden - så jobbigt för det är ju inte det nyttigaste att sätta i sig!

• Viksan07

Najje: Stort GRATTIS och välkommen hit till pustråden!! Vad härligt att du har lyckats!

Strössel: Har också funderat på andningslarm denna gång, för att jag denna graviditet är mycket oroligare av mig. Med sonen hade jag inte så mkt oro för PSD. Men kommer nog inte att köpa pga att risken är så liten. Förut hörde jag att larmen kunde fellarma ofta och då väckte bebisen, vet inte om de gör det längre. Jobbigt att förstöra den lilla sömn som bebben i början har.

Vickan: Haha, det som var räddningen för mig vad 5min-metoden. Hade gått in i väggen utan den då jag var ensamstående och sonen skrek tre timmar per natt Han sov som ett litet lamm efter ca 2 dagars helvete. Men det finns nog ingen metod som fungerar för alla :)

Speck: Som sagt - tror stenhårt att man får finna sina egna lösningar, trial and error typ. Jag tog i början allt på blodigaste allvar, alla råd och anvisningar. Orolig inför att BM skulle tycka att jag gjorde fel etc. Sen insåg jag att man får göra det som funkar bäst för en själv och bebisen -och att man själv att expert på sitt barn.
    Angående amning - så länge bebben verkar må bra, och beter sig som han blir mätt, och du inte får svinont i brösten, så behöver du nog inte oroa dig så mycket - men det är ju alltid bra att prata med BM om du är orolig!
    Ang att bebis sover i sängen - det är ju nästan ofrånkomligt i vissa perioder. Sov länge med Viktor i samma säng, lät honom amma medan jag sov. Såg då till att han inte hade några tjocka täcken i närheten av sig, utan lät honom sova med en filt på sig för att inte bli för varm.

EGO: V 28 och tredje trimestern! Jippi vad tiden går!
    Här försöker man att ta sig igenom världens jobbigaste gravidhumör och trötthet. Såå slut och grinig hela tiden, lite jobbigt, men helt värt det för att få en bebbe!!

• Viksan07

Man ska inte köra 5minmetoden mer än två - tre nätter om det inte ger effekt - vissa barn blir inte hjälpta utav den och då ska man inte använda den. Det handlar ju ganska mycket om inlärning och att lära bebisarna att somna på egen hand, trösta sig själva. Men om det inte fungerar efter några nätter, så ska man inte fortsätta. Min mamma och många andra var emot den, men jag gjorde som sagt det som bäst i min situation.

• Viksan07

GRATTIS Anderska och Spets till lyckade RUL!!

Speck: Oj vilken storleksförändring

Jag hade nog c-kupa när jag ammade, har fortfarande alla bh kvar sedan förra gången. Men kanske måste jag köpa nya, för brösten är lite större sedan sonen och första amningen.
    Har för mig att jag inte heller läckte så mkt första dagarna, medan det var råmjölk, det var sen när det började spruta då det läckte Men hade ändå med mig en skön amningsbehå till bb.
    Ser fram emot att ha amningsbehåarna igen, de är så mjuka och sköna

Strössel: Den rejäla bröstförstoringen sker när den vanliga mjölken rinner till, framför allt om man har mycket möjlk och blir lite överfull - då ser man ut som Pamela Anderson typ, ovant för mig som alltid haft små bröst  Skulle helt klart vänta till efter några dagar med att köpa bh, för man vet ju inte hur mkt de sväller upp. Jag läckte lite innan sonen kom, men det var ju framför allt efter att Viktor kom som man behövde amningsinlägg. Då börjar det ju spruta ur ena bröstet helt plötsligt. Och när man ammar på ena bröstet sprutar det även från det andra, så det blir messy

EGO: Här går tiden långsamt, nu när man bara går hemma och dammar. Men skönt att bara vila, har så mycket mer krafter nu! Men vill att det ska bli november! Ska åka iväg och köpa en spänningsroman nu, för att få lite stimulans i vardagen

• Viksan07

Kelsson: Grattis till tvåsiffrigt! Här är det 88 dagar kvar, tycker tiden ska gå fort nu!

Najje: Förstår att det är jobbiga dagar, men det kommer säkert att gå jättebra den här gången. Hoppas helgen går fort för dig så du kan andas ut!

• Viksan07

Najje: Förstår at du är orolig, det var jag också de första veckorna. På vul v 8 blev jag lite lugnare, men innan dess var jag jättehispig. Efter att ha gått förbi v 12 och sedan när bebben börjar sparka, så blir man lugnare. Jag köpte ett angelsound som man kan lyssna på bebbens hjärtljud med efter v 12 - det var jättebra de dagar man var orolig. Nu känner jag honom hela tiden, så det är väldigt lugnande :)

Lillstintis: Håller med Speck - kolla bara på livsmedelsverkets hemsida, de har ju väldigt tydlig info där. Om man börjar googla runt så blir man ju helnojjig. Och angående vad du inte har fått i dig för mat - oroa dig inte för det heller, bebben tar ju det den behöver, det är mer för din skull som du ska äta bra. Jag har nästan ända fram till nu, v 28, ätit jättelite eftersom jag har varit så illamående. Men som sagt bebben tar ju det den behöver, det är vi mammor som får det jobbigt när man inte får i sig tillräckligt av ngt.
    Försök att inte oroa dig utan njut av graviditeten!

Speck: Vad jobbigt att du sprack och har ont. Kommer ihåg hur ont det gjorde tiden efter förlossningen - gå på toa var en mardröm... Men det blir bättre snart för dig!

EGO: Efter 25 veckor av illamående har jag nu fått jättemycket cravings efter fettig mat och godis - jordnötssmör är högst på listan. Kanske är det kroppen som vill fylla på fettreserverna, vad vet jag. Har ju bara gått upp allt som allt två kg, så jag antar att jag kan käka lite 

• Viksan07

Hej!
    Jag har haft lite problem med bredbandet + en jobbig flunsa och har bara legat och sovit i några veckor - så jag har inte varit inne så mycket, men följt er lite via iphonen

Najje: STORT GRATTIS till TVÅ stycken!!! Vilken lycka

Hoppas att du slipper det där dumma blodet, så du slipper oroa dig. Men kan det inte vara lite extra risk att blöda vid tvillingar - saker växer ju fortare, större tryck lixom. Du behöver säkert inte oroa dig!

NN81: GRATTIS TILL TVILLINGAR till dig med! Urhäftigt!

Speck: Usch vad jobbigt för dig. Bävar faktiskt för den där första tiden, för det var så himla jobbigt när sonen var så liten och jag var ensam med honom. Låter jättebra att din man stöttar och att ni delar på ansvaret. Jätteviktigt att du inte sliter ut dig. Snart kommer det säkert att stabiliseras sovmässigt för Loke - bli lite mer rutiner kring sovandet i alla fall, så att du vet på ett ungefär när du kan sova igen. Men om det blir för jobbigt för dig, tycker jag att ni ska fundera över sjukskrivning - det är viktigt att du orkar. Ha inte för höga krav på dig själv, det är lätt när man är nybliven mamma.

Aurora: Hoppas att du får sjukskrivning, låter jättejobbigt att jobba för dig. Hoppas du får en bra läkare att prata med imorgon.

Lillstintis: Tycker att det låter som om din lille sparkar precis som de brukar! Ibland känner man dem inte, tex när de ligger inåt magen. Och de sover ju en del, och då händer det ju inte så mycket. Hoppas du kan koppla bort lite av oron och njuta!
    Läste tidigare att du också har sammandragningar och "mensvärk". Jag har haft det till och från i 1 ½ mån, kämpigt för jag hade inte ont under förra graviditeten under sd. Ska kolla upp det hos läk om en vecka. Men det är säkert ingen fara för ngn av oss!

Vickan: Skönt att du har fått sjukskrivning resten av graviditeten, skönt att slippa oroa sig för det :) Grattis till satt datum på förlossningen - och snart är det ju också!

Hoppas att ni med foglossning inte behöver ha jätteont. Det är så jobbigt allt det där. Själv tyckte jag inte att tens hjälpte så pass att det var värt att hyra en, bälte fungerade inte på mig heller eftersom jag även har diskbråck och ont ner i benet - smärtan blir värre av bälte. Det enda som hjälper för mig är att ta det väldigt lugnt - varva att vara stilla med att gå lite försiktigt och mjuka upp lederna och musklerna.

Ego: Här lunkar allt på, dock långsamt. Fick efter mycket kämpande med några jobbiga läkare hel sjukskrivning graviditeten ut. Hoppas bara att förskassan fortsätter vara snälla mot mig.

Klantiga jag lyckades tyvärr skålla min stackars bebismage igår, med kokhett tevatten  Två dm stort brännsår blev det över magen och bebisen sparkade som bara den mot såret. Nojiga jag ringde och frågade BB om det kunde ha skadat bebin, men han ligger så tryggt där inne, så det var ingen fara. Men det gör jätteont när bebben sparkar på höger sida av magen, och kan inte heller sova på den sidan. Så himla typiskt, som om det inte var tillräckligt jobbigt på nätterna.

• Viksan07

angående bebiskläder:
    Här är nog allt fixat i klädväg - hade så mycket kvar från sonen ända upp till storl 62, och i finfint skick eftersom det inte använts så mycket.
    Jag har några omlottbodies med omlottknäppning som är jättebra. För mig var väl problemet att min son poopade som en galning och ibland kom det utanför blöjan. Då var det skönt med omlottknäppning för att slippa dra poop över huvudet Men jag har mest med vanliga bodies och det fungerar också jättebra, man får in snitsen ganska fort för hur man byter, drar över huvudet etc.
    Jag använde overall mycket med sonen, för att vi i början mest åkte bil istället för vagn. Så overall var en självklarhet för mig i alla fall, men som sagt får man ju pröva sig fram och se vad som fungerar bäst! Dock var overallen jättestor, så nu har vi fixat en i mindre storlek.

Här har jag äntligen tjatat mig till att maken har burit upp spjälsängen - så härligt att allt börjar hamna på plats. Får se om jag och bebben flyttar till gästrummet för att maken och äldsta sonen ska få sova. Men vi gör ett försök att ha bebin i vårt rum först.
    Ska också göra en sista inventering snart, kolla bebislakan etc. Sedan bär det av till ikea

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011