Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jag har läst att man kan få sån där barnsalva/bedövningssalva i alla fall, och så har jag läst att man kan be om att få urinkatetern efter bedövningen är klar. Alltid något.

• Sunseed
    Luella skrev 2013-02-16 00:14:34 följande:
    Lugnande samtal bara . Det var jättefin personal.
    Det är tryggt med bra personal. Jag tror att dom är jättefina här också. Alla hittills har i alla fall varit det. Då blir det genast lättare. Solig
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-02-16 11:01:14 följande:
    Sunseed, med hänsyn till barnet, så vill de nog hålla medicin nivån nere. Du verkar ha bra stöd, så de kan säkert stilla din oro. Jag förstår dig. Hade också varit orolig.
    Lite lustgas kanske jag kan fråga om.  
  • Sunseed
    Najje79 skrev 2013-02-16 14:06:46 följande:
    Jag hade ju bara lustgasen och bara under öppningsfasen, hann inte få epidural eftersom öppnade mig så snabbt, men lustgasen gjorde underverk

Jag ska troligen få planerat kejsarsnitt så jag är så harig att jag vill fråga om lustgas under spinalbedövningen. Så illa har vi det här. *haha*.
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-02-16 12:14:17 följande:
    Gör det, Sunseed! Be dem skruva upp ordentligt. Mig hjälpte inte lustgas, men tror att det var mest syre i den. Heh heh
    Dom luras säkert för att man ska tro att man blir lugn! Cool
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-02-16 14:41:33 följande:
    Sunseed: Jag gillade inte lustgasen, blev bara snurrig o illamående. Ville dock inte ge bort masken för det höll i den för glatta livet utan att använda den  

Hahaha!! <3
  • Sunseed
    Najje79 skrev 2013-02-16 15:11:07 följande:
    Sunseed: jag hade sagt innan att jag vill ha all bedövning som finns tillgänglig

Men jag hann liksom inte få panik för helt plötsligt när jag tittade upp ur min värkdimma så hör jag min man förklara för mig om och om igen att "det hjälper inte med epidural älskling för nu ska du krysta ut våra bebisar!!" Tror jag försökte övertala honom en lång stund med alla läkare och bm runt omkring

Jag tror att man ska göra det lätt för sig under sin förlossning. Läs på om olika bedövningar, det finns ingen som känner det du känner och alla känner olika. Jag är så fruktansvärt rädd för smärta så för mig var det lugnande att ha bestämt innan vad jag ville ha, med inställningen att det kanske inte alls blir som jag har tänkt mig. Bättre att be om bedövning och känna sig lugn i det än att vara "tapper".

Tack för fina tips. Vilken grej du var med om. :)
  • Sunseed

Här kommer en riktig klagomur:

Jag tror jag får ett frispel. Det är så TUNGT att vara gravid just nu även om jag självklart är hur lycklig som helst. Förutom alla fel jag har i kroppen (det är bara smalbenen och fötterna som fungerar som dom ska) så har jag fått en luftvägsinfektion med slem som inte kommer upp. Jag kan inte ligga ner, för då hostar jag och det tjuter, rosslar och piper. När jag hostar (som jag skrev) så kissar jag på mig (har avverkat ett par pkt bindor) för att musklerna down there inte är som dom ska när man är gravid (och jag gör bäckenbottenövningar flera ggr per dag). Ryggproblemen och foglossingssmärtorna gör att jag behöver ligga, men det kan jag som sagt inte. Och när jag sitter gör kroppen svinont, magen trycker på lungorna så att jag inte kan andas och får panik. Det är en ond cirkel som gör mig galen just nu. Det har också gjort att humöret idag är verkligen för jäkligt (stackars min sambo). Jag får heller ingen sömn eftersom jag vaknar av att det tjuter och rosslar. Jag sover ca 2 timmar. Är vaken 3-4 och somnar igen någon timme bara.

Jag har haft torrhosta i snart fyra veckor och börjat rossla sista dagarna (slem). Jag har provat allt jag kan komma på. Hostmedicin, Pulmicort, massor med kall dryck, massor med varm dryck.

Hur vet man när man bör kolla upp sig? Nu har jag haft kontakt med vården en gång i veckan ett tag och börjar känna mig som en hypokondriker. Om inte jag hade haft älskade lillplupp i magen skulle jag inte oroa mig - men när fasen vet man om det blir fara för liten?

Och förlåt för gnället men idag har mitt tappra humör landat nere vid fotsulorna. Jag skulle bara vilja ha några enkla dagar där det flyter på lite utan att hela kroppen är kaputt. Solig 

• Sunseed
    7879 skrev 2013-02-17 14:41:27 följande:
    Sunseed: Gud vad jobbigt det låter! Är i ungefär samma sits som du, och ja det är svårt att veta när man ska till läkaren. Fast när det piper och har sig som det gör för dig tror Kag du behöver inhalera något, låter som en lunginflammation så skulle nog råda dig att bli undersökt. Själv har jag varit förkyld i sju veckor nu med en rosselhosta och nästäppa som inte går över, böir galen av att inte kunna andas genom n San då spray inte hjälper alla gånger. Tänker hela tiden att om det inte ger sig nu då ska jag ta antibiotika, men så skjuterjag det hela tiden då jag ibland ser ljuset i tunneln! Förstår att du klagar, jobbigt att inte kunna sova. Krya på dig, kram!
    Du också alltså? Jäkla skitförkylningar. Jag önskar att det fanns ett piller som kunde trolla bort det. 
    Hoppas att du också kryar på dig!! Jag behöver ju inte sköta om någon liten, så nu zoomar jag över "hoppas-att-du-blir-frisk-vibbar" till dig. Hjärta 
  • Sunseed
    hemulen skrev 2013-02-17 21:33:33 följande:
    Sunseed, jag instämmer i din klagosång! Jag har också förbaskat ont i fogarna så jag försöker sova med kudde mellan knäna och fötterna. Jag kan inte heller ligga på rygg för då får jag andnöd och dessutom har jag nästäppa from hell så jag ligger uppallad på 2-3 kuddar med nässpray och näsplåster. Sen är det de sedvanliga 4 kissningarna per natt, som iofs har det goda med sig att jag får kliva upp och röra lite på kroppen som gör ont av att ligga i samma position för länge. Sammandragningar har jag haft sedan v17, så idag blev de plötsligt smärtsamma. Åkte in till förlossningen och allt såg bra ut men fick stanna över natten för observation. Inte kan man vara speciellt behjälplig hemma heller utan snarare tvärtom...

Hur som helst, det är ju underbart o fantastiskt att det verkar som att det äntligen ska få komma bebis. Önskar bara att man var en av de kvinnorna som mår bra eller tom bättre än vanligt då de är gravida. Stödkram!
    Åh fy!! :(
    Jag fick en lång jäkla kudde av mamma som jag ligger och hånglar med grensle över på nätterna. Den är riktigt bra. Jag vet inte vad det var för kudde och vart hon hade fått den ifrån, men jag har sett liknande på nätet. Kudden är nog ca 1,40 lång fylld med mjukt material, och så är den ca 40 cm bred.

När det är som tyngst får man försöka fokusera långt där borta i horisonten på att det kommer en vår och en sommar. Det kommer en liten. Man kommer inte att ha ont i evigheter, i alla fall inte på detta sätt. Och förhoppningsvis är man inte lika tung framöver.

Kram till dig. Hjärta 
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011