Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2013-02-28 09:59:42 följande:
    Sunseed & Gloxi: Jag hade under senare delen av graviditeten ibland svårt för att andas, höll på att svimma i t-banan en morgon. Tog upp det med BM men hon tyckte inte att det var något att oroa sig över, trodde att det bara var bebis som tryckte mot lungorna. Kan mycket väl varit så men hade jag vetat om riskerna hade jag åtminstone velat få en undersökning...
    Exakt! Demon
  • Sunseed
    Knytet skrev 2013-02-28 12:24:53 följande:

Hej tjejer, här kommer äntligen en bild på vår lilla Ludvig Skrattande

Men ÅH vad söt han är!! Jag blir alldeles bebissjuk!
    Och så ligger jag bland en massa nyförlösta mammor här också! Jag är så GLAD för er skull! 
  • Sunseed
    MissCat skrev 2013-03-01 00:04:39 följande:
    Tack tjejer för stödet!

7879: Jag sitter och funderar själv hur jag klarar allt. Jag har alltid varot sådan att jag går in i en sorts arbetsläge när jag måste. Min släkt har alltid utsett mig till att ha kontakt vården osv. Jag var hos min svärfar idag med Ludwig så som jag har varit de senaste två veckorna. Jag har i två dagar tagit ett personligt farväl och sett till att låta "farfar" veta att Ludwig är med mig. Idag så tog min svärfar sitt sista andetag efter att vi hade åkt hem jag och Ludwig, bara en och en halvtimme efter. Jag vill tro att han inte ville att vi skulle vara där för Ludwigs skull.

Nu finns han i våra hjärtan och har inte ont längre.

Ludwig är en pigg liten krabat, en tjockis.....han äter 140ml var tredje timme. Jag önskar så att det kunde gå 4-5 timmar emellan. Han har fått ett nytt namn med "Snuttwig" då han bara vill snutta och luft snuttar när han sover. När han är vaken i barnvagnen så vill han inte ligga i den och kika utan han vill komma upp och bli buren. Tur det finns bärsele. Hur går det för dig mdd dina döttrar? Jag träffas jättegärna Vigseln och dopet är nästa lördag kramar
    Jag gråter när jag läser om din dag igår. Hjärta Vad fint att ni har varit med honom hela vägen. 

Tycker du att bärsele fungerar bra? Jag har provat med en 4-kg docka på amningskursen och gillade verkligen trikåbärsele. Vi har också fått en babybjörn i present. Eftersom jag har tre stora hundar så hoppas, hoppas jag att det kommer att fungera att traska ut utan barnvagn emellanåt, för det skulle underlätta eftersom jag HATAR att gå gångbanepromenader. Jag kan göra det ibland, men drar helst ut i terrängen, och då pratar vi skogsterräng, inte grusväg.

Hoppas att Snuttwig ger dig lite pauser snart. Det är väl i och för sig angenäma "besvär" kan jag tänka mig.  
  • Sunseed
    Knytet skrev 2013-03-01 00:11:51 följande:
    Tack snälla söta :)

7879, jodå det går ok om man bortser från att jag agerar napp från ca sex på kvällen o genom hela nätterna. Han ammar konstant på kvällarna o ca varannan timme hela nätterna. Napp vill han inte veta av. Känner mig ganska sliten av sömnbristen vid det här laget, men det vänder förhoppningsvis snart. Vi har gjort ett besök på sjukhus också då han blev inlagd ett par dygn pga otäcka andningsuppehåll. Han blev grundligt undersökt o andning o puls reggades av en mätdosa. Resultatet var bra, han har uppehåll 7-11 sek o det påverkar inte puls eller hjärta, phuuu. Otäckt är det fortfarande men nu har jag ett andningslarm på honom så jag känner mig mycket lugnare :). Dom kan skrämmas dom små trollen. Annars är allt fint, jag helammar o han går fint upp i vikt.
    Men fy tusan vad läskigt! Vilken tur att det inte var någon fara. Det måste vara den största skräcken man kan uppleva - när det är ens barn.

Hoppas att du får till lite sömn snart.  
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-03-01 01:50:56 följande:
    MissCat: jo stora tjejen älskar sin lillasyster, men känner inte sina begränsningar, la sig på Isabelle och kramade henne en dag. Sedan börjar det komma lite syskonavundsjuka nu.
    Isabelle är en nöjd, snäll liten tjej för det mesta, men ofta magknip på kvällen och ledsen, dissar brösten då och iblan även ersättningen, ammar annars alltid innan och äter sedan 100 ml ersättning, brukar bli var tredje timme, oftate på kvällen. Varit lite hård i magen med.
    Jag minns inte vad det är för åldersskillnad? Jag får däremot minnet av att det var lite trixigt för brorsbarnet när minstingen kom till världen. Hon var ganska hårdhänt ett bra tag mot sin lillebror, lade sig på honom och gav tjuvnyp här och där. Men det gick över så småningom. Om inte annat slutade hon när han började ge tillbaka.
    7879 skrev 2013-02-28 19:53:51 följande:
    Sunseed: ja jag önskar att du får räkmacka sen jag med! Förstår att du blir bebissjuk när du ligger bland dem! Läskigt med att det var en propp ändå! Men skönt att du är i goda händer. 
    Tack! Jag lyckades förhandla mig till en nattpermis i natt så jag ska tillbaka om någon timme. Det var skönt att få komma hem ett par timmar efter 4 nätter på BB UTAN bebis. Kyss
  • Sunseed

Kul att ni är nöjda med selarna! Det bådar gott! Jag har ju också ryggproblem men då får sambon bära om vi går i skogen :) Jag kommer varva med trikåsjal som jag som sagt har provat med 4-kg låtsasbebis i och gillade skarpt!

Nu är jag utskriven men heltidssjukskriven hela graviditeten ut. Jag ska behandlas i ett halvår. Först med sprutor till förlossningen och sedan piller. Och så får jag se fram emot en vaginal förlossning utan ryggbedövning. Jag går på aurorasamtal och tränar på andning så det får bära eller brista. Ut måste han ju! Jag känner mig lite trygg med informationen att många på Fragmin får en kortare och enklare förlossning för att sakerna sätter igång lättare, och dom har lovat att det kommer att finnas personal som stöttar och är med lite extra. Vi får väl se.

Nu kommer jag spamma Familjeliv, för jag har strikt vila inomhus så länge det är halt ute. Jag får inte ramla och inte skära mig (tjohooo, då får sambon laga mat också) och jag ska inte ut och gå med jyckar. Vila och "motionera" hemma genom att gå på toa och i trappan... ungefär så.

Snacka om att jag kan dra nytta av det här. Solig 

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-03-01 14:52:34 följande:
    Sunseed: Förlossningen kommer att gå bra, jag hann som sagt inte få epidural och det gick ändå så det är inget måste. Även om jag hade ont tror jag att jag kommer att köra utan epidural om det blir en nästa gång
    Helt rätt, utnyttja det till max, han kommer ändå att ligga i lä efter förlossningen  

• Sunseed
    7879 skrev 2013-03-02 05:12:06 följande:
    Sunseed: jag har en trikåsjal och en babybjörn. Bär inte så ofta men fördelen med trikåsjalen jämfört med babybjörn är att barnet sitter stadigare ich du kan fördela tyngden rätt över din rygg. Plockade tex. Blåbär och svamp med första tjejen i trikåsjal, skulle inte gått med babybjörn. Nackdelen med trikåsjal är att de tar lite längre stund att ta på sig samt att det blir varmt. Mina åsikter om det så tycker själv det kan vara bra att kombinera beroende på.

Massadillan: vad skönt att du mår bättre. Roligt att höra av dig.
    Tack snälla. Skönt att vi har bägge då så att man kan varva! Ja, jag upplevde också att trikåsjalen var bekvämare för min rygg och nacke för "låtsasbebisen" satt väldigt stadigt i den. Men skönt att kunna varva!
  • Sunseed

Det där med PSD är läskigt som tusan tycker jag också. Det känns som att man får en lång resa även efter födseln så att man kan hålla kolla på andning och sömn på bebisen. Jag förstår dig verkligen Knytet, att ni har larm.

Är ni fler här som har andningslarm? Vad kostar dom?

• Sunseed
    Gloxi skrev 2013-03-02 08:48:57 följande:
    Den här som Knytet och jag har sätter man i blöjan. Låg på tusen danska här. Sedan finns ju också de varianterna som man lägger i sängen. Vi har fått en sådan, men den funkar inte i barnvagnen pga att det finns stål i den.

Något som jag ångrar är att jag inte köpte en babynest, så att barnet kan sova tryggt bredvid en den första tiden. Finns tydligen en med andningslarm på www.babysense.se/. Lite dyr dock och man vet ju inte om den är bra.
    Tack för infon. Jag ska få ett babynest av en väninna just för att jag läste någonstans att det är lättare för dom att ligga kvar på rygg. Jag vet att jag kommer att vara skitnojjig så det är lika bra att bulla upp med det man kan hemma. Vi har hundar också, så vi kommer inte att ha liten i sängen (vi vill inte stänga ut jyckarna, för då blir det en märklig situation för dom som alltid sovit i sovrummet på golvet), men däremot ta bort en långsida på spjälsängen och fästa sängen bredvid min plats i dubbelsängen så att man har närkontakt men ändå inte behöver lägga sig på bebis och heller inte riskera att någon hund går upp i sängen på natten och väljer fel huvudkudde. 
    Kelsson1 skrev 2013-03-02 09:14:33 följande:
    Sunseed: Första natten på BB vågade jag inte sova alls, lyssnade bara efter ljud från Jenni. Tänkte då för mig själv att så fort jag kommer hem ska jag köpa andningslarm. Det visade sig dock att vi skulle vara kvar i fem dygn på grund av mitt blodtryck. Någonstans under andra natten fick jag bara lita på att Jenni inte ska sluta andas för jag var tvungen att få sömn jag också. Så när vi väl kom hem hade största oron lagt sig men jag kontrollerade henne ofta om hon låg o sov i sin egen säng, vaknade på nätterna o lade handen på henne för att känna andetagen
    Jag förstår dig verkligen. Vi får se hur vi gör med larmet, men det är himla skönt att ha fått lite länkar så att man snabbt kan beställa om man märker att man vill ha det. Jag känner redan nu en stor storm av moderskänslor så jag törs knappt föreställa mig hur det känns när han är ute...
    Gloxi skrev 2013-03-02 09:52:48 följande:
    Kel, jag kollar också andetagen på natten och imorse kom det fram att det gör även mannen.
    Hjärta

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011