Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Åh, jag blir så himla deppad! På en vecka har jag dragit på mig bröstinflammation, förkylning och nu också ryggskott! Har bölat hela morgonen för att det gör så ont att bära Gustav, kan inte ens sitta upp, ännu mindre bära honom till skötbordet. Och maken behöver jobba trots att jag inte kan bära bebisen. Lite motigt just nu. Läser och skriver mer sen.

• Viksan07

Hoppas det går bra med amningen Strössel! .... Jis: har löst dagen genom att ha skötväskan bredvid mig i soffan, eftersom jag inte kan ta mig upp och ännu mindre bära bebisen. Snart kommer maken hem så det löser sig nog. Kan inte rekommendera att ha ryggskott när man har bebis!

• Viksan07

Karmosin: ja det är lite jobbigt, det där. Min man säger bara att idag kan jag inte vara hemma - har för mkt viktiga saker på jobbet. Så har det varit även med stora grabben när han är risig. Och då blir det jag som måste vara hemma och missa viktiga saker på mitt jobb- eller försöka klara att ta hand om en enmånadersbebis på egen hand, med ryggskott. Men han är ledig imorgon och jag har fått tid hos sjukgymnast så jag hoppas det löser sig.

• Viksan07

Är det några andra som har världens sötsug nu under amningen? Blir helt tokig på mig själv, vill inte äta annat än godis. Läste at det kunde bero på vätskebrist iom amningen - så nu har jag hällt i mig vatten och det är faktiskt lite bättre, även med huvudvärken som jag har dragits med :)

• Viksan07

Usch, stackars dig Lillstintis. Jag hade en släng av graviditetsdepression, och tidigare utbrändhet när sonen var liten, så jag vet hur jobbigt du har det. Hoppas du får bra hjälp och det stöd som du behöver. Och tänk på att du kan ju verkligen inte rå för hur du mår, så lätt att få skuldkänslor. Det är verkligen jättekämpigt. Ta hand om dig! Styrkekram

• Viksan07

Tredjemaj: Nej, det är snarare min man som inte vill vara hemma från jobbet, han får ta ut föräldrapenning istället för mig om jag är sjuk. .... Karmosin: Jo, jag blev lite less på maken ikväll eftersom han inte ens sa tack för att jag kämpade på här hemma för att han skulle jobba. Ska definitivt också bli en bitch fr.o.m. nu på den fronten! Tror män kan slappa till sig och ta det för givet att vi tjejer vabbar etc. Men om man ställer lite krav så lär de sig väl att dela på ansvaret.

• Viksan07

Gott nytt år, tjejer! Har varit jättekul att följas åt under underbara 2011, 2012 blir ett superår för oss alla också!

• Viksan07

Håller med Karmosin att det är viktigt att tänka på ställningar och hur man belastar ryggen. För er med foglossning - försök träna lite sjukgymnastiska övningar under graviditeten. Och knipövningar är inte bara viktiga för kontinensen utan för bäckenstyrkan också. Kroppen blir chockad av alla tunga lyft iom bebis, vagn, vilstol, lift etc - efter att ha varit helt stilla och svag under graviditeten. Så det är lätt at det blir problem då. Att ha ont i rygg, nacke är så handikappande när man är mammaledig- önskar att jag gjor mer sjukgymn när jag var gravid av det skälet.

• Viksan07

Jis: förstår dig, att du vill ge upp, ni har haft det så jobbigt. Min kompis hade också jättekämpigt, slutade amma tidigt pga det - hon ångrade det inte en sekund, det var en oerhörd lättnad och hon kunde då börja njuta av att vara mamma istället :) hoppas du slipper få ont i rygg nacke etc. Rekommenderar att träffa sjukgymn eller naprapat i så fall!

• Viksan07

Ibland blir Gustav inte nöjd med det han får från brösten. Funderar därför på att ge ersättning för att fylla upp ibland - men sen nästa dag kan det komma jättemycket, så han däckar av mättnad nästan direkt. Helt oregelbundet när det kommer mkt eller lite. Hittills har jag helammat i a f, lite rädd att rubba den balans som finns genom att ge ersättning. I alla fall glad att ha sluppit bröstinflammation två veckor :) Nej det där med amning är verkligen inte lätt - antingen kommer det för lite eller så kommer det inte ut som det ska...

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011