Inlägg från: MissCat |Visa alla inlägg
  • MissCat

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

7879 skrev 2012-07-19 18:32:37 följande:

KUBtestet visade en förhöjd risk 1:55, svårt beslut att ta om man ska göra fostervattenprov eller inte......
    Blev så glad när vi fick se den lille, rörlig och fin, tråkigt bara med resultatet och inte var det en bra barnmorska för hon kunde inte svara på några frågor, då jag/vi befarar att det är blodprovet som förhöjt risken men det kunde hon inte ge några besked om, tycker att vi borde ha rätt att få reda blodprovsvaren med. Ja svår sits....

Dumt att ni inte kunde få svar på era frågor, det är ju viktigt att man kan få reda på det direkt. Jag hoppas och tror att det inte är något. Jag hade gjort fvp om jag fått den siffran. Blev ni erbjudna att prata med en läkare eller skall ni få en tid till fvp?

Många kramar till dig..
  • MissCat
    MrsC74 skrev 2012-07-19 19:41:48 följande:
    1:27 för trisomi 18 och 13
    1:454 för Trisomi 21
    Gjorde moderkaksprov. Bebisen hade trisomi 21. Det med låg risk.
    Hm....nu blev jag ju orolig här...

Jag hade 1: 20 000 på trisomi 18 och 13 och 1:307 på trisomi 21 och hon som gjorde kub testet sa att det inte behövdes göra någon fvp.
  • MissCat
    MrsC74 skrev 2012-07-19 22:15:06 följande:
    Miss cat: vi hade ju inte heller gjort MKP om vi fått bra siffror på trisomi 13 och 18 så det var tur i oturen på något sätt.
    Det är ju det som är grejjen med KUB och varför jag är så mot det. Alla siffror visar ju endast sannolikheten. Man kan ju vara den 1:20000 som drabbas i alla fall.
    Nu var ju det som hände oss rätt ovanligt men vill man verkligen veta så bör man ju göra MKP eller FVP direkt.
    Men du behöver nog inte oroa dig. Många får ju 1:2 och det är inget fel alls på barnet.

Förlåt om jag gjorde dig orolig. Inte alls meningen. Har skrivit om detta så många gånger att jag trodde alla i tråden visste om vad som hände oss.
    Ingen fara, när jag tänker om nu så fick vi ju högre värden på trisomi 13 och  18 och egentligen borde man inte förblinda sig på dessa siffror. Jag måste ha missat att du skrivit om det tidigare men ni hade verkligen otur/tur att få reda på det i tid även om sorgen varit stor för er.

Solig
  • MissCat
    7879 skrev 2012-07-19 23:18:42 följande:
    Misscat vi fick tid för fvp, men så orolig för missfall, men visst lutar det åt att vi gör det.
    Vilken vecka kommer du att vara i? Det sägs att missfallsrisken minskar ännu mer efter v 14. Tänk på att det är bättre att få ett definitivt besked än att gå och oroa sig hela graviditeten.

Jag förstår att det måste vara ett mycket tufft beslut ;( speciellt för oss som gör ivf är det jobbigt för det är ju inte bara att "försöka igen" om något skulle gå snett.

Många kramar till dig och det kommer gå bra!
  • MissCat
    massadillan skrev 2012-07-20 09:53:41 följande:
    Misscat: Jo nu är det tungt! Jag har ont i ryggen på högra sidan. Och är svullen i händer och fötter. Men jag är tacksam över det svala sommarvädret. Bebis sparkar och vänder sig och rör sig, vilket gör att vi längtar ännu mer tills den dag den kommer ut :) Men den verkar ha det bra därinne och växer bra, så den får stanna tills den vill ut. Hur mår du nu efter allt trassel?  
    Jo jag blöder lite fortfarande men det ser ut att vara mer gammalt men jag är livrädd för att få moderkaks avlossning så jag tar det lugnt. Skall ta upp detta med min BM på spec mvc så det får hålla mer koll där. Skall ju göra rul nu den 3:e aug så då ser de ju hur moderkakan ser ut. Jag är iaf glad över att slippa uvi, det är något iaf :D

Jag förstår att det är tufft nu men innan du hinner säga mycket är förlossningen redan här :P Angående sammandragningar så fick jag dem om jag gick mycket eller när jag hade varit på vattengympan :) då spände det till i hela magen. I slutet så kom det även på natten men det gjorde inte ont utan var bara obehagligt. Det var precis som om livmodern tränade lite inför förlossning :)
  • MissCat

7879: Åh vad jobbigt med era tankar nu. Jobbigt också att ni inte är på samma nivå, jag hade iaf försökt tänka på att vara glad och lycklig tills jag verkligen visste att det var något fel på min bebis och att jag var tvungen att göra abort.

Tänk ändå på att siffrorna kan vara helt missvisande och att många som har gjort fvp har fått konstaterat att det verkligen inte var något, så det ta inte ut något i förskott. Man är orolig hela tiden i en graviditet, jag skall på rul nu den 3 aug och har haft tankar på att tänk om det ser någon missbildning där eller hjärtfel men då får jag reda på det då för jag orkar inte oroa mig mer utan jag vill bara vara lycklig.

Man får köra lite psykologi med sig själv. Som när vi har tjatat om det där med att vi väntar barn och inte missfall Solig

Försök njut av att vara gravid och försök lägga bort dina tankar även om de just nu tar över för jag tror du mår mest dåligt av dem nu.

Många kramar

• MissCat

Kelsson: Ja det skall bli spännande och se hur mycket den lilla växt till sig, han/hon har ju varit liten hela tiden :D Man får hoppas de kan se kön då med. Solig

• MissCat

Inanna: Nu är det bara 13 dagar kvar! Har du känt något annorlunda? Hur mår du nu?

• MissCat
    massadillan skrev 2012-07-23 19:50:50 följande:
    Kelsson: ni har verkligen fått en liten solstråle!! Jo nu är det spännnande tider. Jag hoppas ju på att få ett jobb oxå det skulle liksom vara ganska skönt :) Men en sak i taget. Nu är det bebbe och det finns inga jobb att söka nu ändå. Man får bara tänka att det bara måste ordna sig en dag.
    Håller med om att det är jobbigt att vara utan jobb nu. Vi som är arbetslösa kommer ju få den lägsta föräldrapenningen med och det känns ju inte så kul direkt.

Även om man får den högsta a-kassan så är den ju enbart på 680:- för man hinner dessvärre göra sig av med sin inkomstförsäkring som man har haft som extra buffert. Jag tror inte heller jag skulle ha kunnat arbeta just nu men hade man haft ett jobb så hade man ju iaf haft högre sjukpenning.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011