• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Bjurre, välkommen och varmt grattis till trillingarna!! Jag håller med dom andra, det ska bli jättespännande att följa dig. När räknar dom med att trillingarna tittar fram? Runt v. 30-35?

Idag ska vi försöka hitta en drop-in klipptid till lilla tjejen och titta på en växasäng till henne så vi hinner ta undan hennes spjälsäng ett tag innan bebisen kommer. Idag är det 100 dagar kvar till BF

• Luella

Vad underbart Kelsson, Grattis!

Anderska, jag är lite osäker på när bebismagen kom eftersom jag mådde så illa i början vilket gjorde att jag vräkte i mig och gick upp i vikt av den anledningen. 

Viksan, hoppas att du lyckas bli sjukskriven. Det måste vara jättejobbigt för dig.

Speck, låter som en härlig dag förutom armbågarna. Jag har inte märkt något sånt men däremot är det få som reser sig på bussar och t-bana. Jag tror att det är turisterna som slåss och stockholmarna som sitter och tar upp alla säten. Men nu när vi skulle hem från Mallis måste jag säga att jag blev förvånad över hur folk beter sig. Vårt flyg lämnade Palma 12 på natten, min dotter som är 2 år var så trött så hon grät. Min man bar allt handbagage och jag bar på henne. Det är ingen som visar hänsyn och låter mig gå före, tvärtom så tränger sig gubbar och tanter i 60-årsåldern före oss med armbågarna utfällda. Vad är det för människor? Kan tillägga att jag ser väldigt gravid ut nu, ingen kan missa det.

Tack för tipset om toan

Jis, ta det lite lugnt och oroa dig inte för att du måste kommentera allt som skrivits.

Vi hittade en liten växasäng idag som vi ska försöka hämta imorgon. För mig är det en stor grej för nu ska hon flytta ca 2 meter från min sida av sägen från att ha legat brevid mig exakt varje natt sedan hon föddes. Hur ska det gå?!

• Luella

Hej, kikar in lite snabbt innan den evighetslånga nattningen av min dotter drar igång.

Var hos MVC igår och allt ser bra ut. Min dotter fick för första gången höra lillebrors hjärtljud. Hennes ögon var stora som tefat verkligen. Hon verkade också förvånad över allt fokus som lades på min mage .

• Luella

Precis som Vickan säger är det för varmt med både overall och åkpåse så man får göra ett val, antingen eller.

Jag valde att köra med åkpåse i liggdelen och ingen overall för jag tyckte att det var så smidigt att bara sätta på henne en varm kofta eller en fleece och lägga henne i vagnen och gå. Jag får dock se hur jag gör nu då liggdelen på den syskonvagn jag beställt är så smal. Jag tvivlar på att det går plats en åkpåse som sen ska gå att ha i flera år.

• Luella

Det har jag inte ens tänkt på Vickan, en skikbebis alltså. Min dotter somnade som en ängel i vagnen. Jag avvaktar nog också med köp av åkpåse...

• Luella

Oj vad mycket fina klänningar det finns på den sidan Vickan! Och grattis till bra och billig shopping.

Jag längtar så klart också som tusan efter bebisen. Men ibland när dottern är som värst undrar jag hur det ska gå att ta hand om henne samtidigt som en liten liten bebis.

Strössel, jag tycker också att du ska behålla åkpåsen. Man kan ju skifta beroende på hur kallt det är och vad man ska göra. Det blir nog så att jag köper en iaf, den kan komma väl till pass.

Speck - vecka 37 (36+6) BF 20/8
    Strössel- vecka 29 (28+0) BF 21/10
    Vickan I - vecka 28 (27+2) BF 25/10
    Karmosin - vecka 27 (26+0) BF 4/11
    Aurora79 - vecka 25 (24+3) BF 14/11 2011
    Lillstintis - vecka 22 (21+5)   
    Kelsson  - vecka 22 (21+0) BF 8/12
    Tredjemaj - vecka 15 (14+5) BF 21/1 2012
    cattm - vecka 9 (8+5) BF 5/3 2012

• Luella

Sputnik- vecka 22 BF /712  

• Luella

Och med Jis

Sputnik- vecka 22 BF /712  
    Jis - vecka 21 (20+4)

• Luella

Hoppas att ni har haft en fin lördag! För min del har det varit på tok för varmt och min dotter har varit ganska jobbig hela dagen så nu är jag vansinnigt trött. Jag ringde till min mamma som äntligen har kommit hem och frågade om hon kan ta hand om barnet en dag för vi måste vila öron och huvud en stund och hurra! det kan hon.

Ja usch, FK-planeringen är inte kul. Tur att min man älskar att sitta och räkna så det får bli hans uppgift. Hur har ni planerat med dagis-start? Min dotter började när hon var 17 månader och det var perfekt. Då började hon i augusti när det finns mest plats i grupperna. Men nu blir det jobbigt att få till det. Fast den här gången ska jag börja jobba på deltid efter 6 månader och vara hemma ca 2-3 dagar i veckan och då kanske man har mer energi när man är hemma.

• Luella

Om man ska börja mitt i terminen gäller det att ha tur och att det finns ett barn som flyttar just då man vill ha plats och den chansen känns ju minimal. Men vi hade en del barn som slutade på dotterns dagis mitt i terminen under det gångna året så jag funderar på om man inte ska ställa bebisen i kö med start kanske i mars som önskemål så får man starta när och om det slutar någon. Men då blir det ju problem med jobbet. Min AG (och min mans) vill kanske ha lite bättre framförhållning... Suck.

Och det där med plats... jag bor på Kungsholmen och i lokaltidningen har det varit jättemycket skriverier om den stora dagiskrisen så jag var jättenervös när min dotter skulle börja då vi bara valt de mest populära kommunala förskolorna med jättelånga köer. Jag ringde och pratade med kvinnan som har hand om intaget (flera gånger) och hon sa att dom aldrig behövt skicka något barn utanför Kungsholmen och att det alltid brukar lösa sig. Men  det är nog bra att ställa barnet i kö i de privata alternativen i omgivningarna redan som nyfödd. I kommunala kön i Stockholm kan man först ställa sig när barnet är 6 månader. Sen får man se var man kommer in.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011