Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

minjalin skrev 2011-09-20 09:23:40 följande:
    Okej, ja det är väl som att vi säger bamba om skolmatsal i göteborgsområdet :p 

Ja det är ju bara att passa på när han ändå vill det själv :) Leon vill gå på pottan men oftast är det i samband att han ser att jag går på toa och då kommer det sällan nåt när han sitter.

Ja man är olika med vad som känns bekvämt. Jag tyckte det var gott med amningen att inte behöva gå upp ur sängen och det var smidigt när man skulle iväg nånstans men däremot så kanske han inte ätit lika ofta om han bara fått ersättning, det vet jag inte. Fast han åt inte speciellt ofta på natten utan han kunde ju sova 4-5 ibland 6 timmar i sträck utan att äta men koliken gjorde att han inte alltid somnade om efter maten. 

Håller tummarna att du slipper äta niferex redan. Du får uppdatera vad bm sa sen.

Har Ossian börjat bli trotsig? Ska ju vara nån trotsålder runt 2 år och jag vet inte om det är det Leon är inne i nu. Jag har liksom tänkt mig att det ska vara att dom ligger och skriker nej på golvet och gråter hela tiden men Leon är mer att han velar väldigt mycket (typ säger att han vill läsa en bok, och så tar man fram den och då säger han en annan, så tar man fram den andra, men då ska han ha den första och blir jättearg när man säger att "nä nu läser vi den här" och skriker efter den andra. Sen häromdan kom han in med sina smutsiga skor från hallen och gick in i sitt rum, så sa jag "nä du får lägga tillbaka dom" men då sa han bara nej och skrattade och la dom i sin säng och då blev jag arg och han började storgråta och sa om och om igen "skona ligga sängen" så han verkade mest ledsen för att dom inte fick ligga i sängen, inte för att jag blev arg :p Så har vi det hela dagarna nu och han vill inte sysselsätta sig själv nåt oftast utan nån ska leka med honom hela tiden annars blir han arg och ledsen, men när han är med andra (typ dagis eller mormor, morfar, farmor osv) så är han sitt vanliga lilla änglajag :p Farmor passade honom i söndags och så hämtade dom upp mig efter jobbet och lämnade av mig och Leon hemma och han hade åkt i bilen hela vägen utan att säga ett ord om napp och snutte som han brukar ha, men så fort jag kom in i bilen började han tjata om det plus att han plockade av sig stövlar och strumpor och gnällde och blev arg när jag inte tänkte ta på dom igen i bilen utan att han fick vänta tills vi kom hem (tar typ 5 minuter upp med bilen från mitt jobb) jag håller på att bli tokig :p
    Hade Ossian bara ätit var tredje till var fjärde timme hade jag nog tyckt att det funkat bättre. Tycker också att det var supermysigt osv. Men varannan timme blev helt enkelt förmycket. Så det var skönt att Johan kunde hjälpa till :)

Det gick jättebra hos BM idag. Hb låg på 132 så det har ökat från 119 till 132 på 4-5veckor :) Fick även träffa min nya BM och hon verkade underbar. Inte för att jag hade något emot min förra heller.

JO visst har han det. Fast han mer testar hur långt han kan gå. Alltså många gånger om han ex, tar hundens matskålar och man säger till så töjer han på gränsen och man ser hur busig han blir. Även fast man sagt nej så kan han gärna ta ex en hundkula. Hoppas du förstår vad jag menar. Så han testar oss men det är ju en form av trots. Fast de där med att testa har han varit mer eller mindre ända sedan han börjat gå fast jag märker att det är mer än vanligt nu. Annars så tycker jag att han är som vanligt.

När ska du till BM nästa gång? Har säkert frågat men har glömt bort. Har ni börjat fundera på namn?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-21 13:18:30 följande:
    Åh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan nu om att jag får beviljad helt graviditetspenning från 13 november! :D

En fråga om det finns någon insatt här :p Jag har ju precis blivit halvtidssjukskriven och ska skicka in papper om det på måndag för då har jag vart hemma 2 veckor och sen får jag vänta på svar om dom godkänner det eller inte. Och jag vet att sjukskrivning alltid går före graviditetspenning, men hur funkar det om man har helt gp och halv sjukskrivning? Är man halvtidssjukskriven då och så får man fylla upp med halv gp för det man skulle ha jobbat då eller? 
    Grattis till beviljad graviditetspenning :)

Har ingen aning om detta. FK är en djungel. Bäst om du ringer och fråga så att det blir rätt :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-20 21:37:00 följande:
    Okej, nä sen på dan åt han kanske så ofta från 3 måanders ålder typ men då fick jag ju snart börja med ersättning då han började hålla på så dygnet runt.

Härligt att det ökat så :D Härligt med bra bm. Min är också kanon, har samma som med Leon. Jag ska dit om 2,5 veckor och längtar dit eftersom jag tycker bebis ligger väldigt högt upp nu så vill veta vad hon tycker om det. Men kan ju vara en tillfällig tillväxtfas också.

Okej, ja så har Leon hållt på och testat mer eller mindre hela tiden också, men nu är det helt annat. Man får knappt prata med varandra ibland utan då gapar han och avbryter och har sig, och är extremt uppmärksamhetssökande. Men det kan ju höra ihop med att han börjat dagis också eller att han ser att mammas mage växer eller nåt. Han har svårare att somna  på kvällarna också sen han började dagis så det är nog mycket som rör sig i huvudet just nu.

Blir det en pojke blir det nog en Elias och blir det en flicka blir det nog en Vintra :) Ni då? 
    Okej!

Ja det kändes verkligen skönt. Fast jag blev väldigt chockad att det ökat så mycket :) Det hade väl kanske varit roligare att ha samma BM som med Ossian. NU får man som berätta allt igen och innan man börjat känna henne. Kände mig trygg med förra så nu måste man hitta ett nytt förtroende. Men det ska nog gå bra.

Låter inte roligt om den ligger långt upp :/ Har du svårt att andas?

Ja de där känner jag igen, om Johan och jag sitter och prata ska Ossian överrösta oss. Som du skriver så kan det vara också för att han börjat dagis och att han ser magen din växer :)
    Ossian är inte så himla uppmärksamhetssökande. Men han slås med vår hund också. För hon var ju vår lilla bebis innan ossian kom och hon behöver också uppmärksamhet. Visst många ggr ser man att han försöker men han ger sig fort.

Vilka fina namn. Ossians kusin heter Elias annars så hade det varit en favorit. Fast vi båda var helt överrens om det blev en pojke skulle han heta Ossian. Då Johans farfar hete de och de var väldigt tajta och han var en speciell gubbe :) Och sedan att Ossian föddes med sne näsa(riktiga ossian hade lite sne näsa) gjorde valet lättare:)

Får vi en till prins har vi pratat om Valter och om det blir en flicka så har vi haft Niccolina. Fast vi har inte riktigt bestämt stavningen. Nickolina, Nikkolina, Niccolina eller att man bara väljer ett k eller ett c! Vad tycker du? 
  • viplanerar09

Fair: tack :) och desamma till era namnval :) haha nu har ni ju kollat på UL att det "är" en flicka men jag vet inte varför men min magkänsla säger att det är en liten prins ;) menar inget illa för huvudsaken är att det kommer en frisk och välmående bebis:)

Ja, jag tror att Johans mormors mor stavade Nicolina men samtidigt tycker jag att det skulle vara lite annolunda och roligare stavning med Nikkolina :) lite finskt över de hela. Min mormor är född i Finland. Stavningen är väl inte det viktigaste nu, utan mer att man kommer fram till några namn. Det är nog svårt!

Hur går det för dig? Har du fått något svar från FK om sjukskrivningen och graviditetspenningen?

• viplanerar09
    fair skrev 2011-09-22 12:53:17 följande:
    Jag har också lite sån känsla, att vi blivit "lurade" eller hur man ska säga :P Men OM det skulle bli en pojke så gör ju inte det något alls, han blir lika älskad! Fast nog är det en liten Edith, det är så självklart på något sätt :D

Ang. sjukskrivning har jag fått svar, men inte gp. Är riktigt orolig för att de ska ha slarvat bort det för jag pratade med min personliga handläggare i måndags? och han sa att det inte kommit in ännu, men att systemet är väldigt segt ibland..... Får hoppas det också blir godkänt! Har ringt VC idag för att be om förlängd sjukskrivning, får se vad som sägs! De skulle ringa efter 16.
    Nä inte tror jag heller att ni blivit "lurade". Nä precis allt är välkommet bara det är friskt. Eller jag allt är välkomment låter kanske lite fel när man skriver bara den är frisk. Men alla har ju som största önskat att man får en frisk litet liv :)

Skönt att du fått svar. Man blir alltid oroligt helst när man måste vara hemma pga foglossningar osv. Man vill heller inte vara hemma utan pengar.

Du har inte fått veta något om FP? Kanske lite tidigt.

Jag har ingen känsla men samtidigt så känns det som en flicka. Men det är ju allt efter "löjliga" saker som den där tjejen som "spådde" mig sa tjej, tjej. även att jag skulle bli gravid vår/sommar. Sedan så gjorde min moster ringtricket och då var det först pojke, flicka, flicka. Har stämt på alla hon gjort det på.
    Men som sagt, många hoppas på flicka(självklart så önskar dem ju oss ett friskt barn) har bara pojkar både på min och Johans sida. Så man kan ju bli lite påverkad av det. 

Men som jag skrev tidigare. Allt är välkommet och allt vi önskar oss en att vi får ett välmående barn. 
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-22 10:40:48 följande:
    Förstår det, men trevligt med såna överraskningar :) Det kommer nog gå fort att bygga upp ett förtroende om hon känns bra från början, och mycket står ju i journalen också :)

Ja, det är skitjobbigt på nätterna för jag har så jobbigt att andas hur jag än ligger. Det gör ont i bäckenet att ligga på sidan men ryggen går absolut inte för då är det som svårast att andas. Så försöker ligga på sidan med en kudde under armen så att inte armen ligger och tynger mot bröstkorgen. Om det är så här redan nu, hur ska det då vara om 3 månader? :o Man blir ju inte mindre direkt!

Leon har inte vart det innan, men börjat nu, men det är säkert den där 2-årstrotsen. Allt grinar han för just nu :p

Ni har också fina namn :) Jag tycker att Nicolina eller Niccolina är finaste stavningarna :)
    JO det är alltid välkommet :) JO det tror jag också. Jag fick den känslan att hon var väldigt nytänkande osv. Så det kändes skönt. Hon verkade inte vara så inrutad att så här ska det vara heller. Så var nästan min förra även fast jag gillade henne.

Oj det låter verkligen inte roligt. Tycker att du ska ringa och kolla. För det är aldrig roligt när man inte kan andas riktigt och kan tänka mig att du inte får sova bra heller.

Jo det är säkert två-årstrotsen. Jag hoppas verkligen inte att Ossian blir helt omöjlig. Nu när man pluggar på distans och är gravid. Fast det känns riktigt skönt att jag vet att farmor gärna tar honom om jag behöver vila, plugga osv. Det är faktiskt en stor trygghet. Även fast jag är otroligt dålig på att fråga. Känner mig som ett liten barn :P Kan själv!! Fast egentligen är det riktigt dumt, när hjälp finns och dessutom blir det bättre både för mig och Ossian.

Tack. JO som jag skrev till Fair. Tror att Johans mormors mor stavade Nicolina. Men jag tycker att Nikkolina är en lite annolunda stavning :) Men som sagt stavningen får man ta sen. Bra att man iallfall har två namn :)
  • viplanerar09

Måste även bara få skriva något roligt. Idag var jag på skolan för information om lyft osv. 

När vi skulle dela in oss i grupper så sa läraren till mig att jag kunde vara "provdocka/människa". För hon sa: visst är du gravid?! Jag som hade en väldigt pösig tröja på mig och trodde jag kunde dölja :)

Att så lite kan göra ens dag!  

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-23 09:46:21 följande:
    Det är ju bra :)

Har ju haft det så här några veckor nu och känns ju som det gjorde med Leon och en tjej i en annan tråd har likadant och hennes livmoder går typ 15 cm ovanför naveln så där ligger jag i lä :p Tredje barnet för henne tror jag. Men jag ska ju till bm om 2 veckor så då ska jag fråga. Men sover bra gör jag inte eftersom foglossningen värker och det känns som ett tryck över bröstkorgen när jag ligger så svårt att hitta nån bra ställning. Älskar att ligga halvägs på rygg lutad mot min sambo men det går bara inte längre så jag får ligga helt på sidan men då vaknar jag på natten av att bäckenet värker så jag får byta sida och sen vaknar jag igen för att det värker på andra sidan istället osv. Plus att jag måste upp och kissa.

Nä du får hålla tummarna att det blir lindrigt :p Gott att få lite avlastning. Du får bli duktigare på att ta emot hjälpen ;) Det var guld värt att ha mina föräldrar när Leon hade kolik!

Ja stavningen är ju inte det viktigaste. Bara man har namnet :)
    Oj, ja. Du ser ut, efter dina mgabilder att du har en ganska lång/smal livmoder. Hoppas du förstår vad jag menar. Att den når längre upp än normalt. Ja det är verkligen inte lätt att hitta bra sovställning.  Jag brukar ligga skönast på sidan och lägger jag benen på en kudde. Fast det är så jobbigt då jag rör mig en hel del och måste ta med mig kudden varje gång jag byter sida :P
    Blir du sämre och får svårare att andas/tryck över brösten tycker jag att du ska ringa och höra iallafall!

JO det hoppas jag också! :) JO det är skönt. JO jag måste bli duktigare men då känner jag mig som en dålig mamma. Men man är nog bättre mamma om man får vara pigg och får vila en stund :) Ja jag kan verkligen förstå det. Det är verkligen skönt att veta att man har nära och kära som ställer upp! Kommer att behöva "mycket" hjälp i höst och till våren. Jag ska läsa tre kurser nu i höst eftersom jag tappar poäng när jag validerar APU.

Vill bara skriva och säga att jag har mindre ont i blygbenet nu. Har rört på mig rätt mycket i snart en vecka och det har blivit bättre. Jag fick väl ont då jag började röra mig igen eftersom jag varit sängliggandes en hel del i sommar. Vet du hur det funkar, om man inte har foglossning kan man börja i vattengympa då? eller ska man som du skrev vara med i en spec. gravidvattengympa?
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-09-24 10:39:48 följande:
    Jag började tänka på det där med faderskapsbekräftelse, vars var det man gjorde det?
    Vi har allt i samma lokal/hus. BVC, MVC, familjerådgivning osv. Men det är säkert olika beroende på vart man bor. Som Leia skrev. Du får höra med din BM. Du minns inte vart ni var förra gången?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-24 08:29:35 följande:
    Jo jag tror också det eftersom den inte växer alls på bredden typ :p Var likadant med Leon. Jag har en amningskudde mellan knäna men det gör typ i höften när jag legat på den för länge så jag vaknar och måste byta sida. Fruktansvärt frustrerande. Jo det klart jag får göra, om jag börjar bli flåsig och andfådd och svårt att andas när jag inte ligger ner och så. Men det är mer som en känsla att inte få ordentligt med syre och ett tryck mer än att det faktiskt inte går att andas. Är ju inte som att det sitter nåt i luftröret utan mer bara obehagligt. Svårt att förklara. Jobbigt är det i alla fall och det känns precis som det gjorde med Leon. 

Nej då, en bra mamma vågar ta hjälp :) Det är roligare för Ossian att ha en pigg utvilad mamma som orkar leka :)

Åh vad skönt :) Jag har haft jätteont sista veckan i blygdbenet, men det verkar komma och gå där. Men ryggen känns hela tiden men mer eller mindre. Min sjukgymnast rekommenderade inte vanlig vattengympa om man har foglossning, men det är ju bara att prova och märker man att man får mer ont får man sluta och börja på sån special istället, eller hålla sig ifrån det helt och hållet :p
    Nä det ser inte ut som så. Säkert lite men inte så himla märkbart :P Okej, jag tycker jag har en helt annan form nu mot för med ossian. Okej, ja det är inte lätt när det kommer till sovställningar när man är gravid.

JO fast jag brukar orka med att leka med honom osv. Han är inte så svår att underhålla. Han gillar att vara ute och gå i skogen. Han kan gå hur långt som helt. Men då kanske man inte orkar göra så mycket annat. Nä jag ska verkligen försöka ta hjälp om jag är trött. Men nu tror jag att jag behöver mer hjälp för att kunna plugga :)

JO det känns skönt, men det lär säkert blir värre vissa dagar och kanske längre in i graviditeten. Okej, jag var som sugen på att göra något. Ska kolla hur det funkar om jag bara kan betala per gång jag går från början och sedan betala hela beloppet. Känns surt att betala och sedan kan man bara vara med en, två ggr.
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)