• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Kattflickan

Fick ut 8 ägg!!! Mycket bättre än jag trodde! Tänk att man kan bli positivt överraskad i Ivf sammanhang. Nu ska de bli befruktade och jag hoppas så att åtminstone ett är friskt!

• Chief Wiggum

Millan, härligt! Skönt för dig/er. Hur ser det ut, är det 50% att det är åt ena eller andra hållet.

Ulrika, du verkar vara en tuff kvinna. Hoppas ni får börja snart!

• RingRing

Ulrica 80: hoppas att ni får en skön sommar och att du lyckas njuta och koppla. Förra året under sommaren försökte jag tänka att jag skulle passa på och njuta utav sommaren för förhoppningsvis ser livet helt annorlunda ut tills näst kommande sommar, njöt av ett glas vin på kvällen osv. Det hjälpte mig att tänka så och att få tiden att gå.

Kattflickan: önskar att det fanns en gilla knapp här tänk vad det kan ändras snabbt, så glad för er skull

• Kattflickan

Tack Wiggum och Ringring!

Det är som mest 50 % risk att äggen är sjuka. Mellan 25-50 trodde genetikern. Förra gången fick vi ut 4 ägg, 2 gick till biopsi och bägge var friska. Men det var så få att det är svårt att säga nåt mer om risken.

Konstigt att de inte såg fler äggblåsor i onsdags.

Ulrika: Det är jobbigt att tänka på hur det hade kunnat vara om ens foster inte varit sjuka! Kram!

Millan

• AlexiaGiulia

Vad är de för sjukdomar ni andra har?

Min man har en sjukdom som heter dystrofia myotonika och vi har 50% vid varje graviditet. Vi har en frisk dotter som blir 8 år i dec. Efter henne har vi avbrutit 4 graviditeten pga sjukdomen :( . Behöver jag berätta hur mycke jag hatar denna j....la sjukdomen!!!!

• Chief Wiggum

Alexia, hur går med med överstimuleringen? Ett dygn efter de satte in i mig så svällde min mage och var superspänd, naveln såg ansträngd ut. Det höll i sig 3-4 dagar och nu är den mkt mer avslappnad och nästan tillbaka till dagen innan ET.

• RingRing

Jag har en balanserad translokation mellan kromosom 12 och 16, när vi försöker bli gravida så kan translokationen bli obalanserad hos barnet och det är inte förenat med liv. Har haft 1 mf i v10, förlorat ett barn i samband med förlossningen och gjort ett sent avbrytande. De siffror vi fått ifrån genetikerna är endast baserade på sannolikheten och siffrorna var då 33% att barnet får en normal kromosom uppsättning, 33% att barnet får samma som vilket inte innebär någon fara för barnet i sig men att den i sin tur kan få samma problem som oss när han/hon vill bilda fan

• RingRing

Jag har en balanserad translokation mellan kromosom 12 och 16, när vi försöker bli gravida så kan translokationen bli obalanserad hos barnet och det är inte förenat med liv. Har haft 1 mf i v10, förlorat ett barn i samband med förlossningen och gjort ett sent avbrytande. De siffror vi fått ifrån genetikerna är endast baserade på sannolikheten och siffrorna var då 33% att barnet får en normal kromosom uppsättning, 33% att barnet får samma som mig vilket inte innebär någon fara för barnet i sig men att den i sin tur kan få samma problem som oss när han/hon vill bilda familj och 33% att translokationen blir obalanserad vilket inte är förenat med liv.

Men om man ska gå efter resultatet ifrån vår behandling så är ca 80% "sjuka" och 20% "friska", vi hade 12 ägg som gick till analys och utav dom var endast 3 st "friska". Hatar också min translokation och vi skulle inte våga att försöka på egenhand, önskat det vore lätt och att man själv skulle ha möjligheten över att styra hur stor familj man vill ha.

• RingRing

Sorry för dubbla inlägg

• Kattflickan

Jag har gonadal mosaik för Downs syndrom. Det innebär att mina äggstockar har en annan kromosomuppsättning, trisomi 21, kanske fler delar av min kropp också. Men det syns inte i blodprov och jag har ingen utvecklingsstörning. Men det är svårt att säga hur stora delar av mina äggstockar som är påverkade. I värsta fall så är det som för en kvinna som har Downs syndrom och då är det 50 % risk.

Jag har avbrutit två graviditeter och haft ett missfall. Jag hade ingen aning om detta innan vi försökte skaffa barn. Efter det första avbrytandet sa alla läkare att vi bara haft otur, därför försökte vi igen.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång