• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • nellang

Hej. Jag hoppas på att få starta första IVF/PGD försöket i höst / vinter. KI i Solna jobbar med min analys och enligt Dr Elisabeth B har de stora förhoppningar om att bli klara i höst. De ger mig glada tankar som säkert kommer att krossas då allt går snett. Så brukar jag tyvärr tänka. Växlar hela tiden mellan glädje och krass verklighet.

Har ofta tänkt att det här kommer att gå galant, men så började jag läsa om alla misslyckade IVF försök här på FL och suck, varför?! Jag måste hålla drömmen och hoppet uppe.

Är lite nervös inför IVF biten. Undrar hur jag kommer att reagera? Blir jag en surtant? Gör det ont? Hur löser vi det praktiskt med resor till KI?

Skönt att ha hittat denna tråden. Ni får berätta vad som väntar mig.

• Kattflickan

Nellang: Det går ju faktiskt bra för många också. Vi är ju flera här som är gravida med friska barn nu efter PGD. Jag tror det är din försvarsmekanism som talar, du vågar inte hoppas.

Jag hade gett upp inför den här PGDn. Var helt inställd på att gå över på äggdonation då jag har lågt AMH och får ut få ägg. Men så blev jag faktiskt gravid!

Själva ivf'en var för mig inga problem. Var dock rädd för att göra fel, missa ta spray eller sprutor.

Har du varit gravid förr? Hur gammal är du?

KUB test för mig på onsdag. Jag bävar.

• nellang

Kattflickan: God morgon. Jag har ett bar sen tidigare på naturlig väg. Är 33år. KI säger att det ska nog gå bra eftersom jag faktiskt kan få barn. Men man vet ju inte. Jag kanske heller inte har tillräckligt med ägg. Tar sprayen fel, missar sprutan. Som du sa så är det säkert bara försvarsmekanismen som visar sig.

Hur lång tid tar det innan man får börja med sprayer efter att den genetiska diagnostiken är klar? Är det verkligen 1.5 års väntetid på KI. (läste det på vårdguiden.se)

• Kattflickan

Nej, för oss är det inte så lång väntetid. Mitt landsting skrev remiss i oktober. I slutet av dec var vi på möte hos klinisk genetik. I slutet av januari var vi på möte i Huddinge och då var klinisk genetik klara med vår analys, jag har ett vanligt fel. I februari fick vi börja med vår första PGD. Dvs. Det tog 4-5 månader för oss att börja efter att vårt landsting skrivit remissen.

Det låter som om dina förutsättningar är bra! Du har fått barn och kan uppenbarligen bli gravid! Men jag vet att det är svårt att hålla uppe hoppet. Jag har också blivit med barn innan och trots att jag fått ut få ägg, är 37 år gammal så har jag blivit gravid! Jag lyckades på andra försöket.

Jag var på konsert igår, Coldplay, därav ett sent inlägg.

• Snuffan

nellang jag ska snart börja med mitt första ivf pgd försök. Jag var hos klinisk genetik i mitten av maj och kom til Huddinge i början av augusti och ska börja spraya i slutet av september.
    Jag är nog oxå inställd på att allt ska gå bra, nackdelen är att man blir så sänkt när det inte går vägen. Men jag bruka försöka tänka att det är bättre att ta smällen då än att må dåligt och oroa sig hela tiden.

Kattflickan hoppas det går bra för dig på ons.

Måste bara fråga vad är FET chief wiggum?

• Chief Wiggum

FET = Frozen embryo transfer. Från min enda (hittills) pgd fick vi ett färsk och två till frysen. Dock fastnade inte det färska och ska få försöka med de frysta innan vi börjar med medicin igen för fler äggplock.

• Yrja M
    Chief Wiggum skrev 2012-08-31 16:40:59 följande:
    FET = Frozen embryo transfer. Från min enda (hittills) pgd fick vi ett färsk och två till frysen. Dock fastnade inte det färska och ska få försöka med de frysta innan vi börjar med medicin igen för fler äggplock.
    Vi har också två i frysen! Ska nog försöka igen i oktober Glad
  • simple82

VIKT KRAV.

Är de någon som fått vikt krav på sig? Jag har redan gått ner 50 kilo och de sista 20 för att räknas som helt normal är ENVISA. Vågen har inte rubbat sig på veckor och åter veckor.. Även min man har gått ner 40 kilo och oxå några kvar som jag ca för att bli normal.. någon som blivit nekad av vikten? men vi har ju ändå gått ner så mycket redan... han går ju ner mera hela tiden.. men för mig står de still är livrädd för bli nekad pgd ivf för detta..

• Yrja M
    simple82 skrev 2012-08-31 20:28:01 följande:
    VIKT KRAV.

Är de någon som fått vikt krav på sig? Jag har redan gått ner 50 kilo och de sista 20 för att räknas som helt normal är ENVISA. Vågen har inte rubbat sig på veckor och åter veckor.. Även min man har gått ner 40 kilo och oxå några kvar som jag ca för att bli normal.. någon som blivit nekad av vikten? men vi har ju ändå gått ner så mycket redan... han går ju ner mera hela tiden.. men för mig står de still är livrädd för bli nekad pgd ivf för detta..
    Wow! Bra jobbat att gå ner 50 kg! Vad har du för BMI nu? Jag har för mig att BMI brukar ska vara under 30.. men jag vet ej vad som gäller för din klinik
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång