• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • simple82
    Kattflickan skrev 2012-09-28 17:36:23 följande:
    Ja, då borde de kunna analysen. Det är väl troligtvis FISH metodiken de använder för analysen. Har du läst om hur PGD går till?
    Jag har läst lite om hur de går till, de jag hittar på karolinskas sida, men de va inte mycket om just hur de analyserar mm.. och varför ska de ta prover i solna? Har ju redan tagit kromosom prov i halmstad och vet vad det är för fel..
  • Kattflickan

De behöver analys på ert blod för att kunna sätta upp analysen. Den blir unik för er. För oss kompletterade de dessutom provet på oss, men det var för att de var osäkra på vilket fel vi har.

• RingRing

Jag gjorde äp på en torsdag och hade ET sedan på måndagen, så för oss var det 4 dagar emellan. Att det tog ytterliggare ett par månader efter att vi varit på vårt första besök var att de skulle hitta en analys metod för oss. Det var först när vi var på klinisk genetik i Solna som de påbörjade att leta efter en analys metod för oss. Sedan var det lite jul stängt osv. Vi fick även vänta lite längre på vårt 1:à besök dels pga anledningen kattflickan gav och att vår remiss kom fram precis innan sommaruppehållet.

• RingRing

Även jag har en balanserad translokation fast mellan kromosom 12 och 16. Och precis som kattflickan skrev så arbetar klinisk genetik i Solna fram en alldeles unik analys för just erat fel och den testas ett x antal gånger innan den godkänns, det kan ta olika lång tid att hitta analys metod beroende på var det är för fel man har.

• simple82

Vad gör ni för att bättre på era chanser att PGD ska lyckas? Kaffe, vitaminer, koffein, ja vad tar ni och vad tar ni inte så att säga. har själv slutat röka för 3 veckor sen och dricker inte mera är 5 koppar kaffe per dag, har hört de inte ska vara mera än de, el ska man dra ner mera? Äter ni vitaminer el nått sånt?

Förlåt alla frågor men efter man fick de bekräftat idag att de blir detta så kommer alla frågor innan har de ju mest varit vad vi själva trott bara...

• RingRing

Jag drog ner till 1 kopp kaffe/dag, ingen alkohol eller nikotin under behandlingen, och har länge ätit aco kvinna. Har själv haft rökning som en last jag inte är stolt över, har aldrig tyckt det varit svårt att sluta men när livet gått så hårt emot än så har jag tagit till cigaretterna som tröst. Jag slutade denna gången röka 1/2 år innan vi påbörjade behandlingen.

• RingRing

Har för mig att det är rekommenderat att inte överskrids 3 koppar kaffe/dag, eller 5 koppar te/dag. Så ser iallafall rekommendationen ut under graviditet. Jag valde dock att dra ytterliggare för att vara på den säkra sida. Och nu under graviditeten dricker jag inget kaffe och bara koffinfritt te.

• simple82

dra ner lite kaffet lite till då kanske är bra att göra, och börja äta mina vitaminer kan nog va bra med... =)

de borde inte ta så långtid för oss från remiss till på börjad behandling för de vet ju redan vad felet är och de är noga utrett redan.. då borde de väll gå lite snabbare?

• nellang
    simple82 skrev 2012-09-28 19:37:20 följande:
    Vad gör ni för att bättre på era chanser att PGD ska lyckas? Kaffe, vitaminer, koffein, ja vad tar ni och vad tar ni inte så att säga. har själv slutat röka för 3 veckor sen och dricker inte mera är 5 koppar kaffe per dag, har hört de inte ska vara mera än de, el ska man dra ner mera? Äter ni vitaminer el nått sånt?

Förlåt alla frågor men efter man fick de bekräftat idag att de blir detta så kommer alla frågor innan har de ju mest varit vad vi själva trott bara...
    Se till att få i dig folsyra. Tror att det är 400µg per dag. ELler var det 400mg? Hur som haver så räcker det med en-två tabletter om dagen av "kvinno-vitaminer", typ ACO kvinna, Vitamineral kvinna eller liknande.

Jag har sprayat i en vecka nu och väntar på att mensen ska komma snart. Aldrig har man väl väntat så på en mens. Känns som att dagarna står stilla. Sitter och läser massor här på FL om IVF och liknande och ser alla som sprutar och plockar ut ägg till höger och vänster. Jag vet att det är många som skriver och att det inte går fortare för de andra. Men ush vad långsamt det går. Fick en preliminär tid för äggplock den 22 oktober på Huddinge. Seriöst - hur lång tid kan det vara tills dess?

Nog med gnäll.
    Jag har hämtat ut suppar från apoteket. Tror att jag läste att de skulle användas efter i sättandet av äggen. Stämmer det?

Ni som bor i Uppsala och gjorde PGD i Huddinge gick ni till Akis för ultraljud och blodprov?

När man sätter in äggen igen måste man vara på Huddinge så där supertidigt som vid äggplocket? Det blir så krångligt med trafiken och allt.

HA en trevlig fredag.
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång