• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • RingRing

nellanq: Huddinge kommer att ge dig instruktioner om precis på vilken dag du ska ta blodprov göra vul vilken dag/tid du ska ta ägglossnings sprutan osv. Jag fick göra vul 2 ggr innan äggplock.

Alexia: Då är det ett tag kvar innan det är dags för mkp. Usch vet vilken tuff tid du har just nu innan man vet ifall allt är ok, tänker på dig!

Snuffan: Jag fick inte heller kolla med med vul eller blodprov att jag var ordentligt nedreglerad. Huddinge sa att dom inte brukar kolla det utan ifall man får en blödning så ska det vara ett tecken på att man blivit nedreglerad. Min läkare här hemma sa att det brukar stämma men att man ibland kan få hormonreglerande cystor under nedregleringen som kan göra att man får en blödning trots att man inte blivit nedreglerad. Jag hade fått en cysta som upptäcktes vid mitt 1:a vul men som tur var så den inte hormonreglerande. Tror dock att det är ovanligt med hormonreglerande cystor eftersom Huddinge har som rutin att ej kolla så att man blivit nedreglerad utan enbart förlitar sig på att man får en blödning. Min cystan stack dom sedan sönder isamband med äggplocket.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Kattflickan

Förresten, vid min första PGD som gick sisådär så mumlade de nåt om att jag inte var helt nedreglerad när de tog blodprovet vid sprutdag 8. Så egentligen kanske det är bra att kolla att man är riktigt nedreglerad.

• Kattflickan

Ja, jag fick blödningen precis som jag skulle. Så jag misstänkte inte att jag inte var nedreglerad. Jag hade iofs influensan under sprutperioden med snuva, det kanske påverkade?

Nästa PGD sprayade jag ovanligt länge, 3,5 veckor, pga att midsommar skulle komma i vägen föR ÄP annars. Då verkade jag bli nedreglerad ordentligt. Fick även bättre resultat då, dubbelt så många ägg.

• nellang

Du är det snart dags att börja. Är ni som jag som blir helt besatt av tanken på att göra detta? Läser allt jag kan komma över angående IVF / PGD. Lusläst om biverkningarna på sprayen, ser bara gravida magar på stan. HAr till och med googlat lite på mammakläder. Jag vet att det är ca 30% chans att man klarar det här. Men tänk om jag är en av de där 30 %. Wow det betyder att jag skulle vara gravid om si så där 1.5 månad. Och ha bebis om ett år. Jisses.

Och jag är ändå en lycklig mamma redan. Tänk på alla där ute som kämpar i flera år med IVF. Jag hade blivit tokig på att gå och hoppas så länge. Får väl se hur jag känner mig om några månader / ett halvår när man har försökt med PGD ett antal gånger. Det är väl tre försök som är gratis via landstinget.

I morgon ska jag till Akis i Uppsala och lära mig allt om sprutor och spray. HAr knåpat ihop en liten frågelista på sånt jag undrar över. Sen på fredag är det dags med första nässprayen.

Ni andra - håller ni upp med alkohol, kitost, vissa fiskar och annat redan nu under IVF tiden? Eller är det först när man är gravid som det är viktigt? Folsyra äter jag men mest för att det finns i mina en om dagen vitaminer.        

• Kattflickan

Jag slutade med alkohol och kaffe inför min PGD. Kaffe eftersom fertiliteten minskar då man dricker det.

• simple82

PDG IVF finns de någon annanstans i sverige än på Huddinge? Har hört så fruktansvärt mycket dåliga saker om Huddinge? Kan man söka sig någon annanstans för PDG IVF?

• Kattflickan

På Sahlgrenska görs PGD men där görs färre, så de har nog sämre kompetens.

Vad har du hört? Jag har överlag positiva erfarenheter av Huddinge. Läkarna har varit bra, informativa och snälla och PGD sköterskan är jättesnäll, engagerad och positiv. Hon trodde mer på mina chanser än vad jag själv gjorde och jag har gjort två PGD i Huddinge, så lite erfarenhet har jag.

• simple82

Har vänner i andra grupper på fb som gjort vanligt ivf på Huddinge som blivit nekade och får göra om sin psykosociala utredning gång på gång och att dom kan vara väldigt otrevliga allmänt.. Men se kanske inte är samma personal som har pdg och vanliga ivf?

• Kattflickan

Jag har aldrig gjort en psykosocial utredning inför PGD.

Jag har dock inget att jämföra med då jag inte gjort vanlig Ivf någon annanstans.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång