• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Kattflickan

Ja, Anette är verkligen positiv och bra! 

• simple82

De ända de kan ha emot de är väll min vikt att jag har BMI på 31... Men kromosomfelet försvinner ju inte med vikten.. Och viska ju till Lund på fredag för utlåtande sen till Halmstad i slutet av okt för remiss troligen till Huddinge har de redan sagt..

• Ulrika 80

Roligt med många som börjat behandling eller ska snart :)
    Själv var jag på RMC i Malmö idag för att kolla att nedregleringen gått som den ska. Jag fick en liten blödning idag och det visade sig att jag hade en förstorad äggblåsa som de tyckte jag skulle punktera. Jag lämnade blodprov och sen ringde de på EM från Huddinge och sa att det inte var någon fara med blåsan utan alla prover såg väldigt bra ut så på lördag ska jag börja ta sprutorna :). Det känns rätt läskigt, men kul. Jag tittade lite på det med sprutan, hur har ni andra gjort har ni tvättat rent med tvätservertter innan ni sprutat?

Sen glömde jag fråga, tog ni som tog synarella 2 doser på morgonen och 1 dos på kvällen första dagen med sprutan?

• simple82

Det blir PDG IVF tyckte Lund med väldigt starkt så den 26/10 skriver Halmstad en remiss till Huddinge.

Men hur lång väntatid är det där? Och hur många besök är de man gör per gång i sthlm och hur många MÅSTE mannen va med på?

• RingRing

Ulrika kul att ni kommit så långt i behandlingen, halva delen klar sedan är det bara att ruva. Jag tvättade inte rent med någon tvättservet innan jag stack mig. Såg bara till att tvätta händerna innan och efter.

Simple kötiden tror jag varierar lite, för oss så tog det 4 1/2 månad från att remissen skickades tills att vi var på vårt 1:à besök. Remissen var framme i början av juni och vi var där 1:à ggn i oktober. Sedan fick vi klar tecken och påbörjade behandlingen i mitten utav feb. Väntetiden beror också på vad det är för genetiskt fel man har och hur lång tid det tar för dom att hitta en analys metod. Min man har varit med på alla besök, tiden mellan äggplock och återinsättning stannade vi kvar i Sthlm. De besök man gör på Huddinge under 1 behandling är äggplock och återinsättning och mannen måste väl iallafall vara med på äggplocket eftersom han samma dag ska lämna ett spermaprov. Och det första förberedande besöket bör ni båda vara med på, vi båda fick då lämna blodprov på klinisk genetik Solna och min man ett spermaprov på Huddinge fertilitetsenheten.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • simple82

Hur långtid tar de mellan äggplock och insättning? Och varför tog de ytterligare flera månader mellan ni kom dit till ni fick börja? Är de alltid så långt tills man får börja?

• Kattflickan

Vår remiss skickades i slutet av oktober förra året. Vi var på ett första möte med genetikern i Solna precis före jul. I januari fick vi komma till Huddinge för möte. Sen fick vi köra igång i min nästa menscykel i februari. Så, 4 månader efter att remissen skickats var vi igång. Då har jag iofs ett genetiskt fel som de kunde analysen till, så det blev ingen väntetid där. Jag tycker det var snabbt jobbat av dem.

För de som bor långt bort samordnas mötet i Huddinge och Solna, då kan det ta längre tid innan man får sin tid.

Simple: Har inte du haft svårt att bli gravid? Har de gjort klar den vanliga utredningen på dig så att det inte finns fler hinder för dig att bli gravid.

• simple82

Ja de har de gjort och idag i Lund sa genetiska där att de är pga de som jag har så svårt bli gravid...

• simple82

Jag har ett balanserat kromosom fel mellan 2 och 10, och tydligen är de ett av felen till varför de börja med pdg.. Så borde ju finnas analys metod på de.. Men vad är de för analys?

• Kattflickan

Ja, då borde de kunna analysen. Det är väl troligtvis FISH metodiken de använder för analysen. Har du läst om hur PGD går till?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång