• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-04 21:11:04 följande:
    Ja du bor väl i trakterna kring hemavan eller hur var det? Måste ju vara grym miljö att springa i! Ja goblet är jobbigt man får ju knappt luft i den som frisk, jag har ganska rejäl allergi under sommaren och det kanske inte är så illa som din bronkit men det är tungt när lungorna blir små eller vad man ska kalla det. Stor skillnad att träna under sommar och tex hösten pga det.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Yes, det är samma fjäll i alla fall. Jo, samma här vilket inte heller varit gynnsamt.
  • Margaux
    K grrl skrev 2016-07-04 19:56:04 följande:

Jag har legat lite halvlågt med träningen, har haft utomlandssemester, sjukt mycket på jobbet och lider fortfarande av sviter (hosta och astma) från en bronkit jag drog på mig i slutet av maj. Det går tungt att träna när lungorna inte fungerar som de ska. Goblet squats 37,5 kg x 12 är en mardrömsövning, det går åt så jäkla mycket syre. I frontböj börjar jag äntligen komma tillbaka (55 x 10) efter att ha backat ordentligt.

Har faktiskt testat fjällöpning vilket jag tyckte var skitkul, skulle kunna vara något jag kan tänka mig att komplettera styrketräningen med.

Hej! Varför gör du så många reps? Gör du alla i serie?
    Jag tog Pr idag i frontböj men det är ju en repetition. Jag gjorde serie med 10*25, 10*35, 5*40, 5*45, 3*50, 1*55, 1 *57,5
    10 reps hade jag max orkat 45 kg tror jag..... 
  • Margaux

Jag hade lite expressträning på väg hem från jobbet:
    1000m rodd 4,18min

front squats som beskrivet ovan.

Strict ring dips 1*5

Strict press 5*25, 3*25, 3*25, 3*25, 3*25

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-05 21:06:30 följande:
    Jag tog Pr idag i frontböj men det är ju en repetition. Jag gjorde serie med 10*25, 10*35, 5*40, 5*45, 3*50, 1*55, 1 *57,5
    Jag har 10 RM i squat i min programmering nu, inget jag testat tidigare och det blir rätt annorlunda tänk. Men det är rätt bra, man sätter sitt 10 RM sen fortsätter du att göra 15 reps på samma vikt tills du klarar det i två set och sedan höjer du vikten, och sedan har du förmodligen höjt ditt 10 RM och sedan är det dags att testa ut ett nytt osv. 
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-07-05 21:06:30 följande:
    Mina program är periodiserade, så i ett program kör jag t ex 3, 2, 1 och i nästa 6, 4, 2 och i ytterligare nästa 10, 8, 6 till exempel. Det beror på att mitt primära mål är muskeltillväxt och inte ökad styrka, plus att periodisering är gynnsamt för utveckling, framför allt när man börjar hamna på platåer.

Jag kör först uppvärmning på 8, 6, 2 rep mellan ca 50-75% av arbetsset (30, 40, 45 kg) I arbetsseten ligger jag alltid nära failure. Volymmässigt ligger vi ju faktiskt rätt lika om jag räknar uppvärmningen, bara det att upplägget är lite annorlunda.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-05 21:13:52 följande:
    Jag har 10 RM i squat i min programmering nu, inget jag testat tidigare och det blir rätt annorlunda tänk. Men det är rätt bra, man sätter sitt 10 RM sen fortsätter du att göra 15 reps på samma vikt tills du klarar det i två set och sedan höjer du vikten, och sedan har du förmodligen höjt ditt 10 RM och sedan är det dags att testa ut ett nytt osv. 
    Jag fattar inte? Man kan ju inte göra 15 repetitioner på 10RM, i så fall är det ju inte RM? Vad är det jag tolkar galet?
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-05 23:01:23 följande:

Jag fattar inte? Man kan ju inte göra 15 repetitioner på 10RM, i så fall är det ju inte RM? Vad är det jag tolkar galet?

Jag skrev väl som en kratta, Man ackumulerar 15 reps på sitt 10RM du kan göra 3x5 eller 6-5-4 målet är att klara det i två set och sedan höja vikten. Det återkommer vecka efter vecka. Fredriks perioder (han som skriver programmet) är 6-8 veckor, tror jag har inte räknat efter. Fokus är ryck och drag denna period samt teknik på böj och mark, vi ska aldrig gå till fail utan stanna med 1-2 lyft kvar i tanken varje set.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-06 08:02:51 följande:
    Jag skrev väl som en kratta, Man ackumulerar 15 reps på sitt 10RM du kan göra 3x5 eller 6-5-4 målet är att klara det i två set och sedan höja vikten. Det återkommer vecka efter vecka. Fredriks perioder (han som skriver programmet) är 6-8 veckor, tror jag har inte räknat efter. Fokus är ryck och drag denna period samt teknik på böj och mark, vi ska aldrig gå till fail utan stanna med 1-2 lyft kvar i tanken varje set.
    Jag förstår ändå inte. Hur blir man starkare på det? Om jag lyfter 55 kg (mitt 10RM) x 5 slutar jag ju några lyft innan det blir utmanande? (Jag ser inga problem i överhuvudtaget att lyfta 55 x 8, 55 x 7, i dagsläget lyfter jag ju 55 x 10, 57,5 x 8).
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-06 08:24:42 följande:
    Jag förstår ändå inte. Hur blir man starkare på det? Om jag lyfter 55 kg (mitt 10RM) x 5 slutar jag ju några lyft innan det blir utmanande? (Jag ser inga problem i överhuvudtaget att lyfta 55 x 8, 55 x 7, i dagsläget lyfter jag ju 55 x 10, 57,5 x 8).
    Du ökar ju ständigt belastningen i vanlig ordning genom att när du klarar det i två set höja vikten. Att inte gå till fail är ju en kanske överflödig rekommendation men många som kör CF kör ibland på tills man måste släppa stången och repsen innan ser förjävliga ut. Det tar då ett tag för mig att gå från mitt 10RM i böj till att klara 8+7 i följd på samma vikt. Men som sagt fokus är inte maxstyrka i benen denna period utan teknik och bättre uthållighet, 10RM ökar definitivt med detta upplägg. Detta är ju ett program för att bli bättre i CF och där gör man ju ofta sjuhundrasjuttioelva böj på säg 60 kg blandat med massa annat. Styrkefokus är på drag och ryck.

Men samma tänk går igenom i tex strikta pullups ackumulera 15 strikta och gör du dem i två set hänger du på extravikt, sen när du klarar dem igen i två set höjer du vikten, det långsiktiga målet är strikt muscleup. Det blandas med front lever, back lever, skin the cat etc. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!