• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Evenstar
    Chokladpinglan skrev 2011-08-12 19:15:58 följande:
    Ska man äta direkt efter ett pass? ginomax dricka och en banan eller? vatten självklart också då..
    Jag skulle först fråga vad det är för pass du kört?
    Ibland tycker jag det är lite uppstissat det här med att dricka gainomax osv.

Sen beror det ju såklart på när du tänkt äta riktig mat nästa gång.
    Det man vill tillföra kroppen efter ett styrketräningspass är ju kolhydrater och protein för att bla förhindra att bli katabol.

Men i de flesta fall funkar en proteindrink och en banan om man äter nåt redigare senare.
  • Idizen

Evenstar: Först och främst så måste jag säga att du har grymt fin kropp. Skulle jag med vilja ha..

Jag äter väl egentligen bara "vanlig" mat. Nu efter semestern har vi helt slutat med godis, chips, kakor, pommes m.m (kanske det blir någon enstaka lördag med lite gott)

Äter frukost: 2 knäckemackor med skinka, tomat och gurka. Dricker 1 glas mjölk/altvernativt oboy

Lunch: Husmanskost

Eftermiddagsmål: 2 mackor/knäcke med varierat på

Kvällsmat: 1 tallrik fil med flingor alt macka

Tränar ingenting efter graviditeten. Har inte hittat någor som jag känner är roligt och som sagt svårt att hitta motivation och peppning. Blir ofta att jag tränar intensivt 1 vecka och sen ger jag upp. Har joggat, tränat styrketräning på gym, kört lite active fit på PS3 här hemma, varit med på jympa pass.
    Innan graviditeterna så dansade jag linedance 3-4 gånger i veckan och det har blivit min träning då men det va så kul så jag ansåg inte det som träning. Skulle vilja hitta något sånt igen. kombinerat med vad? Vad och hur måste man träna för att främst gå ner kg men även bygga en bra kropp.        

• Evenstar
    Idizen skrev 2011-08-12 19:24:53 följande:
    Evenstar: Först och främst så måste jag säga att du har grymt fin kropp. Skulle jag med vilja ha..

Jag äter väl egentligen bara "vanlig" mat. Nu efter semestern har vi helt slutat med godis, chips, kakor, pommes m.m (kanske det blir någon enstaka lördag med lite gott)

Äter frukost: 2 knäckemackor med skinka, tomat och gurka. Dricker 1 glas mjölk/altvernativt oboy

Lunch: Husmanskost

Eftermiddagsmål: 2 mackor/knäcke med varierat på

Kvällsmat: 1 tallrik fil med flingor alt macka

Tränar ingenting efter graviditeten. Har inte hittat någor som jag känner är roligt och som sagt svårt att hitta motivation och peppning. Blir ofta att jag tränar intensivt 1 vecka och sen ger jag upp. Har joggat, tränat styrketräning på gym, kört lite active fit på PS3 här hemma, varit med på jympa pass.
    Innan graviditeterna så dansade jag linedance 3-4 gånger i veckan och det har blivit min träning då men det va så kul så jag ansåg inte det som träning. Skulle vilja hitta något sånt igen. kombinerat med vad? Vad och hur måste man träna för att främst gå ner kg men även bygga en bra kropp.        

När jag gör kost och träningsprogram åt personer som vill tappa vikt så brukar jag lägga in 2-3 pass styrka - dels för att ju mer muskelmassa du har desto mer energi går åt = du bränner fett. Efter styrkepassen brukar jag lägga ca 20 min valfri cardio, ex cykel osv.
    Utöver det lägger jag nån form av konditionsträning beroende på hur vältränad personen är. Ofta är det raska promenader eller liknande.

Rent spontant när jag kollar på ditt intag så ser det ut som du får i dig för lite protein. Äter du inte middag?
    Ägg tycker jag är ett suveränt livsmedel - innehåller många näringsämnen och är lätt att ta med och tillaga.
    Kan du äta nåt annat istället för knäcke nån av gångerna och kanske lägga till makrill på nån av mackorna (protein och bra fetter)och byta filen mot något matigare? Det behöver inte vara jätteavancerat.

Hur är det med fibrer, frukt? Dricker du tillräckligt med vatten?
  • Idizen
    Evenstar skrev 2011-08-12 19:30:58 följande:
    När jag gör kost och träningsprogram åt personer som vill tappa vikt så brukar jag lägga in 2-3 pass styrka - dels för att ju mer muskelmassa du har desto mer energi går åt = du bränner fett. Efter styrkepassen brukar jag lägga ca 20 min valfri cardio, ex cykel osv.
    Utöver det lägger jag nån form av konditionsträning beroende på hur vältränad personen är. Ofta är det raska promenader eller liknande.

Rent spontant när jag kollar på ditt intag så ser det ut som du får i dig för lite protein. Äter du inte middag?
    Ägg tycker jag är ett suveränt livsmedel - innehåller många näringsämnen och är lätt att ta med och tillaga.
    Kan du äta nåt annat istället för knäcke nån av gångerna och kanske lägga till makrill på nån av mackorna (protein och bra fetter)och byta filen mot något matigare? Det behöver inte vara jätteavancerat.

Hur är det med fibrer, frukt? Dricker du tillräckligt med vatten?

Oj du håller på med sådant oxå =) Är det via något gym eller du gör det privat? Lägger upp program menar jag. Hur funkar det? kostar?

Jag äter bara "middags"  mat mitt på dagen. Klarar inte av att äta mer för jag känner mig aldrig speciellt hungrig. Har alltid varit väldigt liten i maten. Har varit perioder där jag inte alls ätit lagad mat på dagarna.

Makrill älskar jag och brukar ha det på mackan ibland. Är det bättre med bröd istället för knäcke?

Vad kan man äta istället för fil? blir ofta lite senare på kvällen och då vill jag inte äta för mycket. Som sagt är inte speciellt hungrig.

vatten dricker jag varje dag, dock inte mycket. Frukt är jag oxå dålig på att äta. kanske i snitt 1-2 i veckan      
  • Evenstar
    Idizen skrev 2011-08-12 19:36:00 följande:
    Oj du håller på med sådant oxå =) Är det via något gym eller du gör det privat? Lägger upp program menar jag. Hur funkar det? kostar?

Jag äter bara "middags"  mat mitt på dagen. Klarar inte av att äta mer för jag känner mig aldrig speciellt hungrig. Har alltid varit väldigt liten i maten. Har varit perioder där jag inte alls ätit lagad mat på dagarna.

Makrill älskar jag och brukar ha det på mackan ibland. Är det bättre med bröd istället för knäcke?

Vad kan man äta istället för fil? blir ofta lite senare på kvällen och då vill jag inte äta för mycket. Som sagt är inte speciellt hungrig.

vatten dricker jag varje dag, dock inte mycket. Frukt är jag oxå dålig på att äta. kanske i snitt 1-2 i veckan      
    Jo jag gör det privat. Främst så har jag ägnat mig åt bekanta osv och då tar jag in 4 dagars matregistrering varav en helgdag. Jag tar in vikt och mått och utefter det räknar jag på vad som är vettigt för den viktnedgång som önskas.
    Jag är lärare och utbildad inom näringslära, näringsfysologi osv.

Jag tror ju att du kommer bli mer hungrig om du tränar. Men om så inte är fallet så kan du äta mindre portioner. Men ialla fall se till att få i dig av både protein, kolhydrater och fett vid dina måltider. Bra fettkällor är avokado, nötter, avokado och fet fisk, ex lax och makrill.

Vad det gäller bröd så beror det ju på vad det är gjort av. Ett vitt knäckebröd kan ju vara sämre än en grov macka med frön och korn i ex. Kolla först och främst så det är osötat, gärna fullkorn och med frön osv i. Dom tycker jag är vettiga. Många bröd är ju mörka och lurar en att tro att de är nyttigare men ofta är det mörk sirap som är tillsatt.

Du skulle ju kunna byta ut fil mot wok med magert protein i, ex kyckling eller räkor. Omelett med lite grönsaker osv.

Se till att du får i dig alla näringsämnen i dina måltider och frukt tycker jag är enkelt att ta med som mellanmål i kombination med ex en mindre mängd nötter (ex 15 mandlar). Ägg är suvränt som jag skrev tidigare - till frukost skivat på mackan, brevid en tallrik med naturell yoghurt och musli eller granola och färska bär eller frukt till frukost.

Vad tror du själv är anledningen till dina 15 kg extra? Är det skräp som godis osv? Det kan ju vara en bidragande orsak att du inte är så hungrig om du äter mycket sånt.
  • ETSS
    Fattig student skrev 2011-08-12 17:54:52 följande:
    Missade detta inlägg.

Nej, jag hittar inga som uppdaterar riktigt bra. Synd. Man kanske borde ta tag i saken själv och börja blogga. =)
    Det tycker jag du ska göra :)
  • ETSS

Nu är jag tillbaka. I kväll har jag inte satt något personligt rekord på löpband, det blev faktiskt inget löpband alls. Men jag har gjort det jag skulle göra i övrigt och känner mig såpass slak att just nu undrar jag om jag ska ta träningsfri dag i morgon. Fast jag kan ju alltid ångra mig i morgon  Glad

• Evenstar
    ETSS skrev 2011-08-12 19:51:26 följande:
    Nu är jag tillbaka. I kväll har jag inte satt något personligt rekord på löpband, det blev faktiskt inget löpband alls. Men jag har gjort det jag skulle göra i övrigt och känner mig såpass slak att just nu undrar jag om jag ska ta träningsfri dag i morgon. Fast jag kan ju alltid ångra mig i morgon  Glad
    Jag är usel på vilodagar och vips så blev jag sjuk - insåg att jag hade 10 dagars träning utan vila i kroppen.
    Så JA en vilodag kan vara en riktigt god idé!

Påminn mig om det vid senare tillfälle ;)
  • ETSS
    Evenstar skrev 2011-08-12 19:55:40 följande:
    Jag är usel på vilodagar och vips så blev jag sjuk - insåg att jag hade 10 dagars träning utan vila i kroppen.
    Så JA en vilodag kan vara en riktigt god idé!

Påminn mig om det vid senare tillfälle ;)
    Jag brukar ha som vilodag den enda jobbdag jag har i veckan och jobbet är lite halvtungt ibland så så mycket vila blir det inte. Har så lite att pyssla med så jag tror att jag behöver ständig träning för att hålla vikten. Bara man inte tar samma muskelgrupper varje dag. Nu har jag dessutom maxat lite med träningen inför en eventuell utbildning där jag kan komma att behöva den.
    Men vilodagar ska man ha, så ja, jag ska påminna dig Glad
  • Gryndrömmen
    Chokladpinglan skrev 2011-08-12 19:15:58 följande:
    Ska man äta direkt efter ett pass? ginomax dricka och en banan eller? vatten självklart också då..
    Jag dricker en proteinshake och sen äter jag middag när jag kommer hem
    ♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!