Idizen skrev 2011-08-12 19:36:00 följande:
Oj du håller på med sådant oxå =) Är det via något gym eller du gör det privat? Lägger upp program menar jag. Hur funkar det? kostar?
Jag äter bara "middags" mat mitt på dagen. Klarar inte av att äta mer för jag känner mig aldrig speciellt hungrig. Har alltid varit väldigt liten i maten. Har varit perioder där jag inte alls ätit lagad mat på dagarna.
Makrill älskar jag och brukar ha det på mackan ibland. Är det bättre med bröd istället för knäcke?
Vad kan man äta istället för fil? blir ofta lite senare på kvällen och då vill jag inte äta för mycket. Som sagt är inte speciellt hungrig.
vatten dricker jag varje dag, dock inte mycket. Frukt är jag oxå dålig på att äta. kanske i snitt 1-2 i veckan
Jo jag gör det privat. Främst så har jag ägnat mig åt bekanta osv och då tar jag in 4 dagars matregistrering varav en helgdag. Jag tar in vikt och mått och utefter det räknar jag på vad som är vettigt för den viktnedgång som önskas.
Jag är lärare och utbildad inom näringslära, näringsfysologi osv.
Jag tror ju att du kommer bli mer hungrig om du tränar. Men om så inte är fallet så kan du äta mindre portioner. Men ialla fall se till att få i dig av både protein, kolhydrater och fett vid dina måltider. Bra fettkällor är avokado, nötter, avokado och fet fisk, ex lax och makrill.
Vad det gäller bröd så beror det ju på vad det är gjort av. Ett vitt knäckebröd kan ju vara sämre än en grov macka med frön och korn i ex. Kolla först och främst så det är osötat, gärna fullkorn och med frön osv i. Dom tycker jag är vettiga. Många bröd är ju mörka och lurar en att tro att de är nyttigare men ofta är det mörk sirap som är tillsatt.
Du skulle ju kunna byta ut fil mot wok med magert protein i, ex kyckling eller räkor. Omelett med lite grönsaker osv.
Se till att du får i dig alla näringsämnen i dina måltider och frukt tycker jag är enkelt att ta med som mellanmål i kombination med ex en mindre mängd nötter (ex 15 mandlar). Ägg är suvränt som jag skrev tidigare - till frukost skivat på mackan, brevid en tallrik med naturell yoghurt och musli eller granola och färska bär eller frukt till frukost.
Vad tror du själv är anledningen till dina 15 kg extra? Är det skräp som godis osv? Det kan ju vara en bidragande orsak att du inte är så hungrig om du äter mycket sånt.