Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Usch och fy vad sjuka ni är! Magsjukan gick på flera avdelningar på jobbet nu dagarna innan jul, så jag var ordentligt orolig när vi åkte upp till husvagnen, men vi verkar ha klarat oss från den smittan i alla fall.

Jag fattar inte hur jag ska orka detta, är helt slut i kroppen idag. Fast det är kanske inte så konstigt då jag först åkt slalom mer eller mindre hela dagen och sedan åkt spark för första gången på måååånga år...så kul! Snälla tomten kom med en spark till mig igår till hela familjens glädje.  

MissKaos, jag vet också hur det är med alla dessa tester och denna eviga önskan på ett plus. Det påverkar en mer än man kan tro om man inte varit med om det...ledsen om jag sårade dig med min fråga för nån vecka sedan, försökte ändå ställa frågan på rätt sätt men det var svårt...    

• Wilowa
    MissMe83 skrev 2012-12-25 20:33:33 följande:
    Misskaos: åh nej åh nej hoppas ni är inbillnings illamående bara, brukar jag bli när någon spyr. Fy vad mycket kräk det är överallt nu. Uärk.

Jag går omkring och funderar på vilken träningsform jag ska ge mig på nu under min tjockis tid. Vill verkligen röra på mig men flåset är ju inte som innan. Har ni tips?? Inte yoga, det funka inte för mig. Vill svettas lite.
    Har börjat må illa igen så vet inte hur jag klarar träna. Får se. Konstigt att börja Målilla i v 16, ioförsig har min kropp aldrig funkat normalt ha ha

Jag tycker fortfarande att du ska ge yogan några gånger innan du ratar den helt. Gör man rörelserna rätt så är det jobbigare än första gångerna man gör dem. Annars borde det väl funka med motionscyklande eller nåt liknande.
  • Wilowa

Måste säga att jag är förundrad över alla oerfarna slalomåkare som ger sig ut i pisterna utan koll på vilka regler som gäller i backen, samt hur man ska åka för att inte utsätta sig själva och andra för fara. Det har varit tät dimma och snöfall de senaste dagarna och då blir det besvärligare, men det är många som inte fattar det. Jag har sett fler skadade i backarna än vanligt, en körde till och med på en skoter som körde sakta upp längs sidan av pisten. Jag har fått parera massor av gånger för att inte krocka med andra som gjort tokiga saker. Idag blev jag så less att jag slutade åka före lunch, så nu hoppas jag på det klarare väder som utlovats. 

Olyckor är tragiska, men jag har sett ganska många komiska saker med. På julaftonen var det en stackare som fastnat med sina hängslen i liftspärren. Han satt ordentligt fast och tre liftpersonal stod och kliade sig i huvudena och undrade hur de skulle få loss honom. Fast de måste ha kommit på det, för jag såg killen sedan med hela hängslen. 

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-12-26 22:40:19 följande:
    Ponzi och Wilowa
    Jag är grönare än grön på skidåkning.
    Tar mig med nöd och näppe ner Håller mig till gröna och blåa backar

Regler?
    Det ända jag "lärt" mig är att den som är bakom, på väg ner, ska va den som väjer...
    Vad mer ska en flatskåning tänka på?

Anpassa farten efter färdighet och inse att snön är olika i olika väder och anpassa åkningen efter det. Sedan är det så som du säger att det är den bakom som ska väja för den framför, men samtidigt måste man tänka sig för så man inte gör saker som den bakom inte kan förutse...som t ex helt plötsligt åka tvärs över backen utan att titta bakåt eller åka rätt ut i korsande pist. Sedan stannar man vid sidan av pisten och väl synligt, att ett gäng ställer sig så de blockerar backen nästan helt är inte okej. Man måste helt enkelt vara uppmärksam på vad som händer runt en och vara beredd att parera även om man själv inte gör nåt fel. Jag vill inte krocka oavsett om felet är mitt eller nån annans.

Fast en som erkänner att den med nöd och näppe tar sig ner är betydligt bättre än den som tror sig kunna mycket mer. Övermod och skidåkning är en farlig kombination och kompletterar man med en modstärkande stärkare blir det ännu värre. På så vis föredrar jag barn i backen, de är mycket lättare att läsa av än vuxna. Fast jag ryser när jag ser de barnfamiljer Ponzi menar i svarta pister...gud om de skulle tappa kontrollen över farten.   Fast vi tillhör inte den typen av familj, jag är en erfaren åkare men blir numera frånåkt av bägge mina barn.  
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2012-12-26 23:03:17 följande:

Anpassa farten efter färdighet och inse att snön är olika i olika väder och anpassa åkningen efter det. Sedan är det så som du säger att det är den bakom som ska väja för den framför, men samtidigt måste man tänka sig för så man inte gör saker som den bakom inte kan förutse...som t ex helt plötsligt åka tvärs över backen utan att titta bakåt eller åka rätt ut i korsande pist. Sedan stannar man vid sidan av pisten och väl synligt, att ett gäng ställer sig så de blockerar backen nästan helt är inte okej. Man måste helt enkelt vara uppmärksam på vad som händer runt en och vara beredd att parera även om man själv inte gör nåt fel. Jag vill inte krocka oavsett om felet är mitt eller nån annans.

Fast en som erkänner att den med nöd och näppe tar sig ner är betydligt bättre än den som tror sig kunna mycket mer. Övermod och skidåkning är en farlig kombination och kompletterar man med en modstärkande stärkare blir det ännu värre. På så vis föredrar jag barn i backen, de är mycket lättare att läsa av än vuxna. Fast jag ryser när jag ser de barnfamiljer Ponzi menar i svarta pister...gud om de skulle tappa kontrollen över farten.   Fast vi tillhör inte den typen av familj, jag är en erfaren åkare men blir numera frånåkt av bägge mina barn.  
    En annan "regel" är att man läser av snön så man undviker singelolyckor pga gupp, snövallar och liknande. Det är ju det som ställt till det mest dessa dagar tror jag. De backarna utan ljus var väldigt svåra just eftersom man inte såg snön så bra och därför har de flesta valt att åka i de få upplysta backarna. Då har dessa blivit uppåkta och trånga och därmed svåråkta och då måste man anpassa sin åkning efter det...vilket förvånansvärt många inte gjorde. Jag tror jag sett fler sjukstransporter dessa dagar än vad jag gjorde på hela förra säsongen! Jag har heller aldrig varit med om att jag varit nära på att krocka så ofta heller. Nej jag hoppas på klarare väder imorgon så alla åkare kan sprida ut sig över alla öppna backar.
  • Wilowa
    Tessou skrev 2012-12-27 10:01:35 följande:
    Wilowa och Ponzi;

Ni som verkar åka mycket slalom... vad har ni för mössor på er?? Vi ska till fjällen snart och jag har ingen bra mössa känner jag... Har en SÅDAN när jag åker längd, men tycker inte det blir så snyggt med en så tight mössa till slalomkläder, som då man åker längd...
    Idag är det mer regel än undantag att stora som små slalomåkare åker med hjälm. har du ingen tycker jag att du ska hyra en, här tror jag det kostar 20 kronor per dag att hyra. Under hjälmen har jag en tunn reklamtub samt en tjockare tub runt halsen som jag kan dra upp till glasögonen om vädret är tufft.
    MissKaos skrev 2012-12-27 10:21:55 följande:

Skidåkning ja...

Jag är väl en sån ni inte gillar.

Jag KAN ta mig ner för en svart backe men det kräver ganska vida svängar. Stannar ifs alltid vid kanten och alldrig där det precis börjar falla eller hur man ska säga (ni vet, bakom krönetpå backen) Snabbare åkare får såklart se så d om inte åker på bakifrån men det är ju faktiskt deras sak. Om jag inte får träna i svarta backar kommer jag ju alldrig bli bättre heller. Nu är det länge sen vi åkte... Roligt, men jag är lite rädd efter att dels ha trillat och fått åka skoter ner. Dels med min rygg..
    Blir dock lite tveksam till att åka om alla måste var skitduktiga för att få åka. Jag hyrde skidlärare i franktiken när vi var där, eller rättare sagt vi var en liten grupp om 4 pers. Fast alla andra blev sjuka så de var bara jag kvar Det var så kul! När vi var själva så åkte vi svart backe, det tog väl 4ggr så lång tid för m ig att komma ner som för min man men jag KOM ner! Utan att trilla. Och utan att ploga ner..

För mig får alla åkare vara i backen, men man måste visa respekt både för andra åkare, för underlaget och för vädret. Självklart ska den som kör om se till att man inte krockar, men samtidigt måste man alltid tänka på att inte göra oförutsägbara saker. Fast igår var det väldigt svåråkt här med tät dimma, dåligt ljus och trånga uppåkta backar och trots detta körde många som om det vore perfekta förhållanden. Det skrämde mig att de inte insåg faran!  Det värsta jag såg var en som körde in i sidan på en skoter som sakta körde längt sidan uppför pisten. Hur lyckas man med det? De gångerna jag höll på att krocka så var det också just från sidan och sånt är svårt att förutse.

Alltså måste man inte vara skitduktig, men man måste ha sunt förnuft och uppmärksamheten med sig till backen!

• Wilowa
    MissKaos skrev 2012-12-28 12:57:25 följande:
    Ja det är imponerande att dundra in i en skoter! Jag har livit pååkt bakifrån. Det var INTE kul. Och jag åkte inte sårskilt märkligt. VAr helt gtön och plogade ner lååångsamt mot slutet av pisten. Uppifrån kom en dåre på snowbord somkörde så fort han kunde. Du vet. slutet av dagen alla på väg ner..
    Usch! Det är precis sånt som jag menar, folk åker över sin förmåga och det förundrar mig! Hur kan man utsätta andra och sig själv för fara? På slutet av dagen är ibland promillehalten på tok för hög med, tror det var därför som min dotter blev pååkt för några veckor sedan.  Jag har hela tiden uppmärksamheten åt alla håll och är beredd på att göra vad jag kan för att förhindra en krock.

Igår åkte jag längdskidor med barnen och vi råkade åka fel så vi fick åka 5 km istället för 2,5 km. Trots att det gick sakta så känns det i mina armar idag. Kunde konstatera att backar, med längdskidor på, är förenat med livsfara. Fast kul var det.      

• Wilowa
    MissKaos skrev 2012-12-28 17:51:12 följande:
    Don't drnk n'drive! Är min asikt. Vikken annan sport anses ok att utova full?
    Jag vet, jag tycker det är väldigt oansvarligt att dricka alkohol när man ska åka skidor. Vad det gäller att vara erfaren skidåkare så har inte farten på skidorna nåt med det att göra, det är hur man kan hantera skidorna samt situationer som kan uppstå i backen.
  • Wilowa
    MissMe83 skrev 2012-12-28 13:38:52 följande:
    Men å vad gulliga ni är! Känner mig inte speciellt snygg, mest små fet
    Har nog inte vant mig än!

Ok då har vi en som röstar på tjej
    Själv tror jag kille, min man åxå

Småfet är du då inte! Jättefin mage ju!
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-12-29 15:13:25 följande:
    Varför lägger man ut en massa pengar på en dyr skidresa om man bara ska supa?
    Jag blir mest bara trött av en massa öl mitt på dagen. Däremot är det ju gudagott med ett glas vin eller en öl till en stadig middag efter backen det har hänt att vi har tagit en liten öl till lunchen -men då blir jag alttidt tvungen att vänta så länge innan jag känner det ok att åka igen. HAr faktiskt lagt ner tidigt ngn dag, druckit nån öl och ätit gott i solen och tagit liften ner... Och somnat på rummet Alkohl är nu inte en så hinmmla stor sk i mitt liv. GIllar gött vin, men inte så mkt att jag itne kan ta en cola istället.

Många dricker för att våga och det är läskigt!

Haha! För att våga ta liften ner så måste nog jag med sitta i solen och dricka öl!

I natt har det regnat i stort sett hela natten, så deprimerande att jag saknar ord. Borta är all snö på träden som gjorde landskapet magiskt och hur backen är vågar jag inte ens tänka på. Gissar på isgata eller sölig sörja, men vad ska man göra istället? En hel dag i en husvagn lockar inte det minsta och ut på vägarna vill jag då inte...jaja vi får se hur det blir...      
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!