Tessou skrev 2012-12-27 10:01:35 följande:
Wilowa och Ponzi;
Ni som verkar åka mycket slalom... vad har ni för mössor på er?? Vi ska till fjällen snart och jag har ingen bra mössa känner jag... Har en
SÅDAN när jag åker längd, men tycker inte det blir så snyggt med en så tight mössa till slalomkläder, som då man åker längd...
Idag är det mer regel än undantag att stora som små slalomåkare åker med hjälm. har du ingen tycker jag att du ska hyra en, här tror jag det kostar 20 kronor per dag att hyra. Under hjälmen har jag en tunn reklamtub samt en tjockare tub runt halsen som jag kan dra upp till glasögonen om vädret är tufft.
MissKaos skrev 2012-12-27 10:21:55 följande:
Skidåkning ja...
Jag är väl en sån ni inte gillar.
Jag KAN ta mig ner för en svart backe men det kräver ganska vida svängar. Stannar ifs alltid vid kanten och alldrig där det precis börjar falla eller hur man ska säga (ni vet, bakom krönetpå backen) Snabbare åkare får såklart se så d om inte åker på bakifrån men det är ju faktiskt deras sak. Om jag inte får träna i svarta backar kommer jag ju alldrig bli bättre heller. Nu är det länge sen vi åkte... Roligt, men jag är lite rädd efter att dels ha trillat och fått åka skoter ner. Dels med min rygg..
Blir dock lite tveksam till att åka om alla måste var skitduktiga för att få åka. Jag hyrde skidlärare i franktiken när vi var där, eller rättare sagt vi var en liten grupp om 4 pers. Fast alla andra blev sjuka så de var bara jag kvar Det var så kul! När vi var själva så åkte vi svart backe, det tog väl 4ggr så lång tid för m ig att komma ner som för min man men jag KOM ner! Utan att trilla. Och utan att ploga ner..
För mig får alla åkare vara i backen, men man måste visa respekt både för andra åkare, för underlaget och för vädret. Självklart ska den som kör om se till att man inte krockar, men samtidigt måste man alltid tänka på att inte göra oförutsägbara saker. Fast igår var det väldigt svåråkt här med tät dimma, dåligt ljus och trånga uppåkta backar och trots detta körde många som om det vore perfekta förhållanden. Det skrämde mig att de inte insåg faran! Det värsta jag såg var en som körde in i sidan på en skoter som sakta körde längt sidan uppför pisten.
Hur lyckas man med det? De gångerna jag höll på att krocka så var det också just från sidan och sånt är svårt att förutse.
Alltså måste man inte vara skitduktig, men man måste ha sunt förnuft och uppmärksamheten med sig till backen!