• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Tonx
    OnMyWay skrev 2011-06-19 21:13:17 följande:
    Tack för ett långt och välskrivet svar
    Så inga bars då? Men bör jag inte tänka på kalorier alls? Enligt en uträkning på nätete bör jag äta 1500kcal för att tappa ½kg i veckan.

Har funderat på att kontakta gymmets PT men han tar 700kr timmen, ganska dyrt enligt mig. 
    Alltså, jag skulle säga att det är bra att hålla reda på kalorier, men inte för att veta att man får i sig tillräckligt lite, utan tillräckligt mycket. Viktnedgång handlar så klart om att göra av med mer energi än du stoppar i dig, men om du tränar regelbundet och med hyfsad intensitet så kan du äta pretty much av RÄTT mat. 
    Jag kan säga att jag äter skitmycket mat. Min kropp behöver mycket energi, fast jag har adhd också så jag är ju hyperaktiv och gör av med mer energi pga det.
    Största orsaken till att folk inte får resultat av sin träning är att de slarvar med kosten och antingen äter fel, eller för lite. Det är jäkligt sällan man stöter på någon som äter för mycket!

Och som TS sa, ät dig nöjd, inte mätt. Lär dig skillnaden på sugen och hungrig, och lär dig skillnaden på när magen har fått enough och paltkoma.
    Om du lägger dig och dör i soffan efter maten då har du ätit för mycket.  

En PT är en INVESTERING! Det kostar en slant ja, men jag tycker det är väl värt. (Om man har råd såklart)
    Annars finns det massor med böcker att läsa om mat och träning. Internet är en guldgruva och på youtube finns allt! 
  • Tonx
    ior7701 skrev 2011-06-19 21:17:58 följande:
    Hakar gärna på här med......dock erkänner jag att jag kan bli lite utav en periodare. Och när jag varit borta från träning pga längre tids sjukdom, skada eller barnens sjukdomar/semester har jag SVÅRT för att komma tillbaka, men jag tycker väldigt mycket om att träna!!

Har ca 10-15 kilos övervikt, men jag är inte mentalt där för att drastiskt lägga om kosten, så träningen fokuseras mest på att det är roligt och inte på antalet kilon som jag borde gå ner.
    Styrketränar och har gjort i massor av år för att det är roligt. Spelar ishockey, för att det är himla roligt och ger mig konditionsträning som jag annars tycker är fruktansvärt tråkigt. Joggar ibland, mest för att bibehålla kondition.....men pg.a benhinneinflammation fått avstå rätt mycket och länge tyvärr. Kampsport älskar jag, men flyttade för några år sedan ner till "ingenstanns" där det inte finns den typen av kamspsport, så det ligger helt på is.
    Just nu har vi försäsongs träning så det blir en hel del cirkel träning och spinning......och gym pass när det hinns klämmas in.

Roligt med denna tråden!
    Benhinneinflammation är vanligt bland joggare pga ostabila höft, knä och fotleder. Om man lägger lite krut på att stärka dessa + bålmuskulaturen som så har man bättre förutsättningar att hålla sig skadefri.
    *Been there, done that* 
  • OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 21:30:37 följande:
    Alltså, jag skulle säga att det är bra att hålla reda på kalorier, men inte för att veta att man får i sig tillräckligt lite, utan tillräckligt mycket. Viktnedgång handlar så klart om att göra av med mer energi än du stoppar i dig, men om du tränar regelbundet och med hyfsad intensitet så kan du äta pretty much av RÄTT mat. 
    Jag kan säga att jag äter skitmycket mat. Min kropp behöver mycket energi, fast jag har adhd också så jag är ju hyperaktiv och gör av med mer energi pga det.
    Största orsaken till att folk inte får resultat av sin träning är att de slarvar med kosten och antingen äter fel, eller för lite. Det är jäkligt sällan man stöter på någon som äter för mycket!

Och som TS sa, ät dig nöjd, inte mätt. Lär dig skillnaden på sugen och hungrig, och lär dig skillnaden på när magen har fått enough och paltkoma.
    Om du lägger dig och dör i soffan efter maten då har du ätit för mycket.  

En PT är en INVESTERING! Det kostar en slant ja, men jag tycker det är väl värt. (Om man har råd såklart)
    Annars finns det massor med böcker att läsa om mat och träning. Internet är en guldgruva och på youtube finns allt! 
    Fyller år i maj, ska önska mig ett par timmar av maken i present. Förhoppningsvis är jag färdigläkt då.

Jag har ett proteinpulver utan socker och med lite kolhydrater. Hur ser denna dags meny ut?

05.30-07.00 (beroende på när jag börjar jobba) proteinpulver med 100g bär. hinner och orkar inte "laga" frukost.

9.30 2 kokta ägg med kaviar.

12.30 kycklingfile med sallad.

15.30 en banan och en näve nötter

18.30 kyckling eller fisk med en sallad på avokado och fetaost.

ok eller? 
    Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
  • OnMyWay

en snabb till, hur länge ska jag köra på crossen cykeln innan styrkepasset. räcker 30 min?

Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
  • Amazina
    Fattig student skrev 2011-06-19 19:57:47 följande:
    Du kan dessvärre inte göra så mycket då du inte får träna än. Kör på promenader och hälsosam kost. Det räcker.
    Åh, jo... Jag har tränat ordentligt i flera veckor! Situps gör jag inte... Och jag springer/hoppar inte... Men allt annat. Okejat av läkare och jag mår bra av det! Har tränat i hela mitt liv och jag känner min kropp väl, känner mig inte överbelastad varken i bäckenbotten eller övrigt.
    Men de första veckorna tog jag det lugnt!
  • Tonx
    Amazina skrev 2011-06-19 21:42:40 följande:
    Åh, jo... Jag har tränat ordentligt i flera veckor! Situps gör jag inte... Och jag springer/hoppar inte... Men allt annat. Okejat av läkare och jag mår bra av det! Har tränat i hela mitt liv och jag känner min kropp väl, känner mig inte överbelastad varken i bäckenbotten eller övrigt.
    Men de första veckorna tog jag det lugnt!
    Gör du plankor? Annars kan jag rekommendera det, det är en bra magövning, även för nyförlösta. Den hjälper dessutom till att dra ihop delade magmuskler.

• Amazina
    Tonx skrev 2011-06-19 21:48:22 följande:
    Gör du plankor? Annars kan jag rekommendera det, det är en bra magövning, även för nyförlösta. Den hjälper dessutom till att dra ihop delade magmuskler.

Oh, yes! Plankan är härlig. Kör vanlig och på sidan. Men när jag kör sidan är jag inte lika stark. Har sett en kille på gymmet som är helt makalös. Han står oändligt länge och lyfter en arm och ett ben i taget. Såg förresten en video på nätet där en svensk kille/gubbe slog världsrekord på 25 minuter. Jag själv har ett tag dit, dock...
  • Amazina
    Amazina skrev 2011-06-19 21:51:41 följande:
    Oh, yes! Plankan är härlig. Kör vanlig och på sidan. Men när jag kör sidan är jag inte lika stark. Har sett en kille på gymmet som är helt makalös. Han står oändligt länge och lyfter en arm och ett ben i taget. Såg förresten en video på nätet där en svensk kille/gubbe slog världsrekord på 25 minuter. Jag själv har ett tag dit, dock...
    Han är det:
    trimicke.blogg.se/2011/march/varldsrekord-i-plankan.html
    Och här är filmen:
    outsideonline.se/2011/04/08/plankan-i-25-minuter-nytt-varldsrekord/

Jag skulle tro att han har rätt platt mage...
  • Jennie med ie

Hej träningsnördar! Jag erkänner, jag hör till samma grupp... Träningen har varit en stor och viktig del av min vardag sen jag började gå ner i vikt i januari och hittills har tappat 27½ kg... Men nu då har jag fått en muskelbristning i ena låret. Jag har haft det förr, fast då gick det betydligt längre (nästan helt av var muskeln då), så jag vet hur det känns och har ställt diagnos på mig själv. Så nu måste jag verkligen ta det lite lugnt, ingen löpning eller powerwalk eller crosstrainer på minst en vecka. Och ingen benstyrka. Men jag är så rädd att tappa sugen för träningen när jag inte kan gå för fullt, lagom är inte min melodi. Överkropps- och magstyrka kan jag såklart göra men har ni tips på vad jag kan hitta på för att det inte ska kännas som "konditionsträningen funkar ju inte så jag kan lika gärna skita i allt"? Man använder ju benen till all konditionsträning jag kan komma på....

• Tonx
    OnMyWay skrev 2011-06-19 21:39:55 följande:
    Fyller år i maj, ska önska mig ett par timmar av maken i present. Förhoppningsvis är jag färdigläkt då.

Jag har ett proteinpulver utan socker och med lite kolhydrater. Hur ser denna dags meny ut?

05.30-07.00 (beroende på när jag börjar jobba) proteinpulver med 100g bär. hinner och orkar inte "laga" frukost.

9.30 2 kokta ägg med kaviar.

12.30 kycklingfile med sallad.

15.30 en banan och en näve nötter

18.30 kyckling eller fisk med en sallad på avokado och fetaost.

ok eller? 
    Frukosten är jätteviktig säger jag. Har du ingen aptit på morgonen eller är du bara morgontrött? (Jag är astrött på morgonen) 
    Gör en smoothie! Använd ditt proteinpulver och bären, men tillsätt lite turkisk yoghurt. Kanel är gott till yoghurt tycker jag. Om du vill ha lite sting så släng i lite ingefära, men bara lite. Det höjer smaken och är uppiggande.

Jag äter alltid samma frukost; Havregrynsgröt med bär, kanel och mjölk och 1-2 ägg. Det går snabbt, är nyttigt och mättande. Äggen kan du koka och spara i kylskåp några dagar. 

2 ägg, jovars. Det klagar jag inte på. Mättande och bra med protein där. Funkar såvida du inte tränat strax innan.

Kycklingfilé med sallad. Här börjar det roliga. Vad är sallad? Isbergssallad, tomat & gurka är inte en godkänd sallad.  
    Jag gör sallad på: Rucola & spenat, avocado, paprika, tomat, sugar snaps, någon löksort, fetaost, groddar och färska kryddor och blandar det i kallpressad rapsolja. 
    Råkostsallad på rotfrukter är bra. 
    En sallad på kokta grönsaker? 
    Selleri är en riktig vitamin och mineralbomb!
    Sen skulle jag vilja ha lite bulgur t.ex till kycklingen och salladen.

Banan och en näve nötter. Nötterna är bra, men om du byter ut bananen mot lite kesella så står du dig längre och blodsockernivån håller sig jämn.

Återigen, en sallad. Middagstipset från mig idag:

Tina några laxfiléer, strö grovt salt i botten på en ugnsform och lägg på fisken. 
    Stek i ugn på 170 grader.

Gör sallad enligt mitt första exempel men tillsätt bönor. Varma eller kalla. 

Ta en burk creme fraische och pressa i några vitlöksklyftor = sås.

Enkel middag!

Tänk på att alltid fylla på extra vid träning. Det ultimata är att fylla på med något litet direkt efter träning och sedan inte vänta mer än nån timme innan du intar en riktig måltid.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!