• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Paradigm
    Jennie med ie skrev 2011-06-19 22:20:09 följande:
    Hej träningsnördar! Jag erkänner, jag hör till samma grupp... Träningen har varit en stor och viktig del av min vardag sen jag började gå ner i vikt i januari och hittills har tappat 27½ kg... Men nu då har jag fått en muskelbristning i ena låret. Jag har haft det förr, fast då gick det betydligt längre (nästan helt av var muskeln då), så jag vet hur det känns och har ställt diagnos på mig själv. Så nu måste jag verkligen ta det lite lugnt, ingen löpning eller powerwalk eller crosstrainer på minst en vecka. Och ingen benstyrka. Men jag är så rädd att tappa sugen för träningen när jag inte kan gå för fullt, lagom är inte min melodi. Överkropps- och magstyrka kan jag såklart göra men har ni tips på vad jag kan hitta på för att det inte ska kännas som "konditionsträningen funkar ju inte så jag kan lika gärna skita i allt"? Man använder ju benen till all konditionsträning jag kan komma på....
    Wow, 27 kilo! Bra jobbat!

Jag vet inte hur allvarligt din muskelbristning är men du kan inte simma försiktigt eller gå försiktigt? Annars är det nog bäst om du vilar.
  • Paradigm
    Thomas 66 skrev 2011-06-19 22:44:40 följande:
    Det ända jag kan tänka mig är att simma, iof kanske så mycket kondis
    Simma är perfekt när det kommer till att förbränna fett i alla fall då man i regel har ganska låg puls.
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 09:39:16 följande:
    Wow, 27 kilo! Bra jobbat!

Jag vet inte hur allvarligt din muskelbristning är men du kan inte simma försiktigt eller gå försiktigt? Annars är det nog bäst om du vilar.
    Igår gick jag 55 minuter hyfsat raskt, långt ifrån powerwalk dock, och det kändes inte värre efteråt än före så det verkar som om låret klarar det rätt okej. Simning känns mer som rehabilitering än "riktig" motion, men det sitter nog mycket i huvudet på mig, plus att jag då måste till ytterligare ett ställe liksom...
    Undrar om lättare cykling är värre än att gå?

Tack för din respons.
  • Jennie med ie
    Thomas 66 skrev 2011-06-19 22:44:40 följande:
    Det ända jag kan tänka mig är att simma, iof kanske så mycket kondis
    Njäe i den takt jag simmar känns det mest som rehabilitering men om skadan blir långvarig kan jag absolut tänka mig det... Tack för responsen.
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 09:40:16 följande:
    Simma är perfekt när det kommer till att förbränna fett i alla fall då man i regel har ganska låg puls.
    Ja men då ska man i gengäld hålla på länge och det är ju skittrist ;) Och inte kan jag lyssna på Spotify heller
  • Päron1986
    Jennnyn skrev 2011-06-20 00:00:38 följande:
    Plankan går alldeles utmärkt att göra med knäna i till en början. Allt eftersom du blir starkare kan du stå kortare stunder med tårna, för att sedan helt gå över till detta. Sätt upp små delmål åt gången.

Plankan är verkligen en suverän övning, som många gånger underskattas. Den går dessutom att variera på en massa sätt.
    Jag gjorde den igår, på tårna, i 30 sek!
    :D:D:D

Nu ska det tillhöra kvällsritualen!
  • Jennie med ie

Jag körde också plankan igår. Det var länge sedan senast och då tog jag inte tiden. Nu räknade jag sekunderna på ett ungefär, och det blev 30 sek, sen 25 sek. och sen 15. Sen orkade jag inte mer

• Jennnyn

Bra, alla ni som gör plankan jag brukar också köra den endel. tänk på att ryggen ska vara rak och dra in magen!

• Jennie med ie
    Jennnyn skrev 2011-06-20 11:59:45 följande:
    Bra, alla ni som gör plankan jag brukar också köra den endel. tänk på att ryggen ska vara rak och dra in magen!
    Jag tjuvkikade som hastigast i spegeln så jag såg att jag hade rätt linje liksom...
  • OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 22:21:39 följande:
    Frukosten är jätteviktig säger jag. Har du ingen aptit på morgonen eller är du bara morgontrött? (Jag är astrött på morgonen) 
    Gör en smoothie! Använd ditt proteinpulver och bären, men tillsätt lite turkisk yoghurt. Kanel är gott till yoghurt tycker jag. Om du vill ha lite sting så släng i lite ingefära, men bara lite. Det höjer smaken och är uppiggande.

Jag äter alltid samma frukost; Havregrynsgröt med bär, kanel och mjölk och 1-2 ägg. Det går snabbt, är nyttigt och mättande. Äggen kan du koka och spara i kylskåp några dagar. 

2 ägg, jovars. Det klagar jag inte på. Mättande och bra med protein där. Funkar såvida du inte tränat strax innan.

Kycklingfilé med sallad. Här börjar det roliga. Vad är sallad? Isbergssallad, tomat & gurka är inte en godkänd sallad.  
    Jag gör sallad på: Rucola & spenat, avocado, paprika, tomat, sugar snaps, någon löksort, fetaost, groddar och färska kryddor och blandar det i kallpressad rapsolja. 
    Råkostsallad på rotfrukter är bra. 
    En sallad på kokta grönsaker? 
    Selleri är en riktig vitamin och mineralbomb!
    Sen skulle jag vilja ha lite bulgur t.ex till kycklingen och salladen.

Banan och en näve nötter. Nötterna är bra, men om du byter ut bananen mot lite kesella så står du dig längre och blodsockernivån håller sig jämn.

Återigen, en sallad. Middagstipset från mig idag:

Tina några laxfiléer, strö grovt salt i botten på en ugnsform och lägg på fisken. 
    Stek i ugn på 170 grader.

Gör sallad enligt mitt första exempel men tillsätt bönor. Varma eller kalla. 

Ta en burk creme fraische och pressa i några vitlöksklyftor = sås.

Enkel middag!

Tänk på att alltid fylla på extra vid träning. Det ultimata är att fylla på med något litet direkt efter träning och sedan inte vänta mer än nån timme innan du intar en riktig måltid.

Salladsbordet på jobbet består av isbergssallad, gurka och momat. Men idag piffa jag ipp den med keso och pesto. Till det en burk tonfisk.

När jag är hemma ser min sallad ungefär ut som den du tipsade om. Mycket godare och nyttigare
    Vad smakar kesella? Ska hoppa över bananen då och knapra några nötter. Vilka är bäst?

Och tack igen..
    Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!