• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • ander25k

Började köra efter ett nytt schema igår , som det känns i kroppen idag , så tog det bra , hoppas att resten av dagarna ger samma resultat , så kommer nog mina mål kunna förverkligas ganska snabbt .

• Johan75
    Wilowa skrev 2013-11-04 18:39:33 följande:

Vad jag menade var att jag fått betala för behandlingar och för att få övningar som heller inte hjälpt. Läs på, välj det man tror på och testa tycker jag.
    Låter bra tycker jag. Just därför är det viktigt att kritisera alla typer av sjukvård och de som utövar detta.

Till något annat - Jag har (likt Anders) börjat med nytt upplägg. Splittat kroppen i tre separata träningsdagar istället för tidigare två. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar?  
    Behold, i come as a thief.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-05 14:19:21 följande:
    Låter bra tycker jag. Just därför är det viktigt att kritisera alla typer av sjukvård och de som utövar detta.

Till något annat - Jag har (likt Anders) börjat med nytt upplägg. Splittat kroppen i tre separata träningsdagar istället för tidigare två. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar?  
    Utövar vad? Behandlingar? Jag tycker inte att man behöver kritisera, men uppmana till att läsa på och välja det man tror på däremot.

Själv tränar jag för första gången på flera år hela kroppen, så jag tänker inte uttala mig om ditt träningsupplägg.  
  • MissKaos

Man hinmer fler övningar/muskel är +

Neg är färre pass/muskel/vecka om man kör lika många ggr.

Jag tror på varation! Köra så ett tag sen ny splitt.

Johan75 skrev 2013-11-05 14:19:21 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-11-05 14:23:58 följande:
    Utövar vad? Behandlingar? Jag tycker inte att man behöver kritisera, men uppmana till att läsa på och välja det man tror på däremot.
    Det verkar som om du tycker att det är helt upp till individen att själv lyckas lista ut hur allt fungerar, jag tycker nog lite annorlunda. Ta homeopati som exempel. Varenda homeopat (heter det så?) har en hemsida som skriver om homeopatens förträfflighet. Misstänker att ca 75% av de första 100 googleträffarna på homeopati är positiva till behandlingen och tankarna bakom. Tittar man medicinskt och vetenskapligt är siffrorna nog mera 99.99999% som anser att det är total bluff. Dessa vetenskapliga rapporter är inta alltid lätta att hitta och hamnar långt ner i sökningarna. 

Därför tycker jag det är viktigt att alla typer av hälsovård och sjukvård kritiseras och att man vågar berätta varför man tycker något är bra eller dåligt.  
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-05 14:48:12 följande:
    Det verkar som om du tycker att det är helt upp till individen att själv lyckas lista ut hur allt fungerar, jag tycker nog lite annorlunda. Ta homeopati som exempel. Varenda homeopat (heter det så?) har en hemsida som skriver om homeopatens förträfflighet. Misstänker att ca 75% av de första 100 googleträffarna på homeopati är positiva till behandlingen och tankarna bakom. Tittar man medicinskt och vetenskapligt är siffrorna nog mera 99.99999% som anser att det är total bluff. Dessa vetenskapliga rapporter är inta alltid lätta att hitta och hamnar långt ner i sökningarna. 

Därför tycker jag det är viktigt att alla typer av hälsovård och sjukvård kritiseras och att man vågar berätta varför man tycker något är bra eller dåligt.  
    Jag är inte naiv nog att tro att nåt funkar bara för att flera skriver positivt om det, sedan vad man får för träffar beror ju mycket på vad man söker på. Sedan om man har ett problem som ingen hittar nån lösning på så är man kanske beredd att testa? Jag tycker även att det är bättre att ifrågasätta än att kritisera. Fast vi lägger ner detta, inte helt rätt ställe för den diskussionen.  
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-05 14:25:22 följande:
    Man hinmer fler övningar/muskel är +
    Neg är färre pass/muskel/vecka om man kör lika många ggr.
    Jag tror på varation! Köra så ett tag sen ny splitt.
    Jag tror också på variation, men olika personer föredrar onekligen fokus på ett visst upplägg. Hur upplever man skillnaderna i resultat mellan de olika uppläggen? 

Sen undrar jag även om färre pass per muskel i veckan måste vara negativt. Vad är den optimala vilan? Man brukar ju höra att muskeln bör få vila i minst 48 timmar men är de kanske någon som upplevt bättre resultat ifall den får vila längre?

Mest negativt hittills för mig är nog mest psykologiskt. När man delar upp kroppen i mindre delar så blir det svårt, om inte omöjligt, att helt köra slut på sig själv. Visst muskeln i sig blir minst lika trött som vanligt men det spelar liksom ingen roll hur mycket och länge man kör armar - kroppen som helhet kommer knappast att ta ut sig helt och hållet - men det kanske är bra?  
  • MissKaos

Jag säger testa.

Jag ökar mer i styrka på att köra muskletna oftare. 48h är ju bara två dygn.. men numera är inte stor muskelmassa målet för mig jag löper ju främst. Kör helkropp 2-3ggr/vecka men med olika focus. Tex skovstång en gång ett pass med mer ben och ett med mer core. Tex. Kan variera focus över tid och behov eller byta ett gympass mot box el skivstång. Kan du inte lägga in lite funktionella övningar i passrn för att bli trött? Tex burpees upphopp etc?

Sen är man extremt oöika!. ..jag har tom köry femdagard splitt! Körde tre dagar såhär:

1. Bröst axlar triceps mage

2. Rygg biceps

3 ben mage

Johan75 skrev 2013-11-05 16:33:43 följande:
    Jag tror också på variation, men olika personer föredrar onekligen fokus på ett visst upplägg. Hur upplever man skillnaderna i resultat mellan de olika uppläggen? 

Sen undrar jag även om färre pass per muskel i veckan måste vara negativt. Vad är den optimala vilan? Man brukar ju höra att muskeln bör få vila i minst 48 timmar men är de kanske någon som upplevt bättre resultat ifall den får vila längre?

Mest negativt hittills för mig är nog mest psykologiskt. När man delar upp kroppen i mindre delar så blir det svårt, om inte omöjligt, att helt köra slut på sig själv. Visst muskeln i sig blir minst lika trött som vanligt men det spelar liksom ingen roll hur mycket och länge man kör armar - kroppen som helhet kommer knappast att ta ut sig helt och hållet - men det kanske är bra?  

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-05 20:08:36 följande:
    Jag säger testa.
    Jag ökar mer i styrka på att köra muskletna oftare. 48h är ju bara två dygn.. men numera är inte stor muskelmassa målet för mig jag löper ju främst. Kör helkropp 2-3ggr/vecka men med olika focus. Tex skovstång en gång ett pass med mer ben och ett med mer core. Tex. Kan variera focus över tid och behov eller byta ett gympass mot box el skivstång. Kan du inte lägga in lite funktionella övningar i passrn för att bli trött? Tex burpees upphopp etc?
    Sen är man extremt oöika!. ..jag har tom köry femdagard splitt! Körde tre dagar såhär:
    1. Bröst axlar triceps mage
    2. Rygg biceps
    3 ben mage
    Jag har testat mycket olika under många år. Själv har jag aldrig märkt någon direkt skillnad faktiskt. Att jag kör tresplitt just nu beror mest på att det passar mig och familjen bäst. Kortare men fler pass är lättare att klämma in. Tänkte mest att personer här inne kan dela med sig av erfarenheter. 

Som sagt är den uteblivna tröttheten bara psykisk. Just nu ligger fokus på att bli starkare i vissa muskelgrupper så rent resultatmässigt behöver jag nog inte klämma in funktionella övningar i mina rena styrkepass. Funktionella övningar kör jag tillräckligt med, men då i princip alltid utomhus. Jag har ett slutdatum för min nuvarande planering så jag misstänker även att det kommer bli mer och mer funktionella övningar ju närmare det datumet jag kommer, men just nu ligger fokus på att bygga och bli stark.  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!