• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • cirkusmusen
    Tessou skrev 2013-11-04 18:19:34 följande:
    Japp, det är jag... 18 Februari är det tänkt att bebisen ska komma! Nej, har inget schema... Men jag tränade mycket CXworx, X-fit/Crossfit och cirkelträning.. och även lite dans. Körde nästan bara gruppträningar.. Äter LCHF i vanliga fall, men nu som gravid äter jag ''normal/vanlig'' mat... Men när bebisen kommit ska jag äta en egen version av LCHF, inte så mycket fett som man ''ska'' göra.. men inge pasta, ris, potatis, vitt mjöl/bröd...

Men behöver man inte kolhydrater för att gå upp i vikt?? :/
  • ander25k
    cirkusmusen skrev 2013-11-05 21:17:22 följande:

Även LCHF are går upp i vikt, tränar du och äter bra, så ombildas det i kroppen till bränsle för musklerna, så nej, du behöver inte så stor mängd kolhydrater.
  • cirkusmusen
    ander25k skrev 2013-11-05 22:27:13 följande:

Även LCHF are går upp i vikt, tränar du och äter bra, så ombildas det i kroppen till bränsle för musklerna, så nej, du behöver inte så stor mängd kolhydrater.
    Okej ;) Fan, skulle behöva lägga upp något kostschema. Någon som vet om det finns "färdiga scheman" på nätet? haha.
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-05 23:31:32 följande:
    Okej ;) Fan, skulle behöva lägga upp något kostschema. Någon som vet om det finns "färdiga scheman" på nätet? haha.
    Har du svårt att äta så ska du nog hålla dig till mat som funkar. Det finns inget värre än att veta att man måste äta nåt som man inte får i sig. Jag var som sagt som dig innan jag insåg att jag är laktosintolerant och då var jag också väldigt smal. Jag vägde 47 kg till mina 169 cm, nu efter två barn och laktosfri kost så väger jag 60 kg. Därför tror jag att om du vill ha ett matschema så ska du nog göra det själv. Ett enkelt sätt om man vill gå upp i vikt är ju att göra som med barnen och lägga till lite extra fett i maten eller lägga till ett extra mellanmål.

MissKaos, tack för tipset med det extra mellanmålet! Jag vet inte om du minns att jag bad om hjälp med min smala son som tappat så mycket i vikt efter långdragen magsjuka. Jag har försökt att få i honom ett extra mellanmål och han har gått upp nästan sju kilo sedan maj, fem om man inte räknar det han tappade av magsjukan. Han är i förpuberteten så mycket beror ju på det med, men nog har den extra maten hjälpt till.  utan tillräckligt med enegi växer han ju inte heller.
    Jag har insett att han har en väldigt hög förbränning, för slarvar han med maten före träning så får jag hem ett monster. Det räcker inte med en extra smörgås före träning, utan han måste ha middag eller gröt och så äter han minst lika mycket efteråt med. I vanliga fall är han lugnet själv så skillnaden är markant. Då vill han inte äta så jag får bli stränga mamman och tvinga honom...cirkusmusen, kan det vara så för dig med, att du har ett blodsockerdipp som gör att du tappar aptiten? Min son är smal precis som jag var, men han är inte laktosintolerant, så det var säkert inte bara det för mig heller, men det hjälpte ju till. jag kom på först i vuxen ålder att jag inte tål laktos.    
  • MissKaos

Bra att det hjälpte! Nån nytta av dom där nutritions poängrn man tuggade i sig på skolan..

Gym igår. Missade spinningen. 30min cyklade jag iaf och lite 90grader rygg/bröst i trx bla. Tar emot att träna nu det är tråkigt! Spinning activio är väl ok pulskurvan ger ngn motivation. Känner mig tung oxh trött och villmest gå köra min vanliga nördiga träning. Och så vill jag ha runners i brevlådan igen! Har ju varit meningslöst ett tag.. undrar när jag kan börja springa igen? Tänkrr görs ngn form av plan. Men hur ska den se ut? Vill göraen halvmara i okt och har bf i dec...

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-06 09:30:58 följande:
    Bra att det hjälpte! Nån nytta av dom där nutritions poängrn man tuggade i sig på skolan..
    Gym igår. Missade spinningen. 30min cyklade jag iaf och lite 90grader rygg/bröst i trx bla. Tar emot att träna nu det är tråkigt! Spinning activio är väl ok pulskurvan ger ngn motivation. Känner mig tung oxh trött och villmest gå köra min vanliga nördiga träning. Och så vill jag ha runners i brevlådan igen! Har ju varit meningslöst ett tag.. undrar när jag kan börja springa igen? Tänkrr görs ngn form av plan. Men hur ska den se ut? Vill göraen halvmara i okt och har bf i dec...
    Jo jag borde ha kommit på det själv med.

Idag fick jag tvinga iväg mig till gymmet. Jag sover sämre nu till följd av träningen och det sätter sina spår. Det är faktiskt tur att jag är sjukskriven. Jag har en rad låsningar i ryggen som inte vill släppa, så sjukgymnasten har lovat att hjälpa mig med dem nästa vecka (stötte på henne en dag när jag var in och tränade). Jag har testat ett helt gäng olika övningar, men jag får det inte att släppa.    
  • Tessou
    cirkusmusen skrev 2013-11-05 21:17:22 följande:
    Jag gick inte upp i vikt då jag åt ''vanligt'', men däremot syntes musklerna snabbare med LCHF. Det finns ju kolhydrater i typ allt man äter, men just de jag skrev omvandlas ju till socker i magen.. och socker ska jag som IBS:are inte äta. Och precis som Wilowa skriver så är det bra att undvika mjölkprodukter också, laktosfritt är dock bättre för min IBS, men låter helst bli helt. Älskar dock keso, så det är lite kämpigt..

Lite OT, men idag hann jag jobba hela 45 minuter... Höll på att svimma på jobbet, det svartnade totalt, började kallsvettas, skaka, och det flimrade framför ögonen... Tydligen var jag helt likblek också.. Usch... :-/
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-06 08:34:09 följande:
    Har du svårt att äta så ska du nog hålla dig till mat som funkar. Det finns inget värre än att veta att man måste äta nåt som man inte får i sig. Jag var som sagt som dig innan jag insåg att jag är laktosintolerant och då var jag också väldigt smal. Jag vägde 47 kg till mina 169 cm, nu efter två barn och laktosfri kost så väger jag 60 kg. Därför tror jag att om du vill ha ett matschema så ska du nog göra det själv. Ett enkelt sätt om man vill gå upp i vikt är ju att göra som med barnen och lägga till lite extra fett i maten eller lägga till ett extra mellanmål.

MissKaos, tack för tipset med det extra mellanmålet! Jag vet inte om du minns att jag bad om hjälp med min smala son som tappat så mycket i vikt efter långdragen magsjuka. Jag har försökt att få i honom ett extra mellanmål och han har gått upp nästan sju kilo sedan maj, fem om man inte räknar det han tappade av magsjukan. Han är i förpuberteten så mycket beror ju på det med, men nog har den extra maten hjälpt till.  utan tillräckligt med enegi växer han ju inte heller.
    Jag har insett att han har en väldigt hög förbränning, för slarvar han med maten före träning så får jag hem ett monster. Det räcker inte med en extra smörgås före träning, utan han måste ha middag eller gröt och så äter han minst lika mycket efteråt med. I vanliga fall är han lugnet själv så skillnaden är markant. Då vill han inte äta så jag får bli stränga mamman och tvinga honom...cirkusmusen, kan det vara så för dig med, att du har ett blodsockerdipp som gör att du tappar aptiten? Min son är smal precis som jag var, men han är inte laktosintolerant, så det var säkert inte bara det för mig heller, men det hjälpte ju till. jag kom på först i vuxen ålder att jag inte tål laktos.    
    Ja jag har mest svårt för att äta, tappar aptiten lätt och gillar inte att vara alldeles för mätt så jag mår dåligt utav det. Jag är laktosintollerant och kör helt laktosfritt, använder högsta fettprocent. 

Kan mycket väl vara så att du säger. Jag tror att jag skulle behöva en mat- och sovklocka som skalman.. haha..
    Men det är så svårt när man är student, finns inga fasta rutiner liksom :/ 
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-06 17:42:50 följande:
    Ja jag har mest svårt för att äta, tappar aptiten lätt och gillar inte att vara alldeles för mätt så jag mår dåligt utav det. Jag är laktosintollerant och kör helt laktosfritt, använder högsta fettprocent. 

Kan mycket väl vara så att du säger. Jag tror att jag skulle behöva en mat- och sovklocka som skalman.. haha..
    Men det är så svårt när man är student, finns inga fasta rutiner liksom :/ 

Alltså du ska inte tappa aptiten på det sättet och jag tycker att du ska ta upp det med en läkare. Har du blivit testad för gluten?

Vad du har för fetthalt på dina matvaror måste sättas i relation till vad du äter (skillnad på mjölk och vispgrädde ) och på hur mycket. En klick smör per dag sägs det att barn behöver, undrar hur mycket mjölk det skulle motsvara? Alltså förstår du hur jag menar? Du borde vända dig till en dietist.  
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-06 20:21:56 följande:

Alltså du ska inte tappa aptiten på det sättet och jag tycker att du ska ta upp det med en läkare. Har du blivit testad för gluten?

Vad du har för fetthalt på dina matvaror måste sättas i relation till vad du äter (skillnad på mjölk och vispgrädde ) och på hur mycket. En klick smör per dag sägs det att barn behöver, undrar hur mycket mjölk det skulle motsvara? Alltså förstår du hur jag menar? Du borde vända dig till en dietist.  
    Jag har blivit testad för de flesta allergierna, tål gluten. Har mycket allergier, i matväg dock bara hasselnöt, äpplen och en pytteliten allergi mot komjölk, men läkarna säger att det ska gå bra med laktosfritt. 

Hm.. nä nu hänger jag inte med haha.

Jag har varit hos en dietist innan och fick skriva upp allt jag åt, de tyckte att de såg bra ut, men det var ett tag sen.
    Jag tror att det ligger något annat bakom som jag är under utredning för, men de tar såå lång tiid!! :((

Jag har tänkt att det bara är att hålla ut liksom tills de blir bättre med aptiten. Är hos läkaren hela tiden för massa olika saker, känns som att de kommer tro att jag är hypokondriker snart haha.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!