• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Wilowa
    minmaj skrev 2014-05-17 22:29:14 följande:
    Tack för era svar :) Jag behöver verkligen ett nytt mål med min träning och jag tror det här kan vara ett bra sådant, bara jag nu inte tar mig vatten över huvudet. Jag har sprungit fem och 10 km lopp tidigare så det skulle inte vara något nytt mål direkt, även om jag gärna gör det igen.
    missKaos tack för tipset om Intervall, långdistans och tempo, det låter som ett bra upplägg- ska kika närmare på det.
    Wilowa: funkar tyvärr inte att öppna länken :/
    Gå in på marathon.se så hittar du träningsprogram för flera olika sträckor och olika upplägg beroende på vilken tid man siktar mot. Länken var till en sida med träningsprogram för att klara en halvmara.
  • MissKaos

Hmm min kost brukar ju sköta sig själv typ. Nu hemma fl måstr nog ta tag i det. Åter till den vanliga kosten sas. Borde väl gå ner mina sista gravkilon då. Men måste ju öka muskelmassa med o lättare göra det mullig. Har fastnat nu sen påsk gick ner i vikt stadigt frsm tills dess.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-18 09:04:09 följande:
    Hmm min kost brukar ju sköta sig själv typ. Nu hemma fl måstr nog ta tag i det. Åter till den vanliga kosten sas. Borde väl gå ner mina sista gravkilon då. Men måste ju öka muskelmassa med o lättare göra det mullig. Har fastnat nu sen påsk gick ner i vikt stadigt frsm tills dess.
    Ja påsk ställde verkligen till det!
    Jag gick upp 1-2 kilo då...eller egentligen av ett högre sötsug skapat av frossandet då. Borde låta bli sötsaker fram till semestern, men det är ju så gott! Jag är visserligen inte överviktig, men jag vet hur det blir om jag inte sätter stopp för det.
  • MissKaos

Allt är påskens fel! Religion *muttrar*

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa

Ja denna jäkla påsken!

Tänk om man kunde skylla allt på den! Som ni kanske kommer ihåg så var jag sjukskriven i höstas. Första fasen i rehabiliteringen gick snabbt och relativt smärtfritt, sedan blev jag frisk nog att börja jobba heltid. Kan väl säga att december till mars inte var värst kul, jag kämpade mig igenom varje arbetsdag. Inte blev det bättre av att mina bihålor krånglade och det som höll mig på banan var skidåkningen i Sälen. Hemma tränade jag nästan ingenting eftersom jag helt enkelt inte orkade. Sedan kom våren och ljuset samt att barnens träningar började ta betydligt mindre tid. Då äntligen fick jag orken till att börja träna igen, men bara hemma nu för att spara på orken och motivationen (nästan två mil till gymmet).

Efter några veckors styrketränande var höfterna starka nog för att jag skulle kunna börja gå på stället längre stunder och nu springer jag på stället i minst 20 minuter utan problem. Att åka skidor är inga problem för mig eftersom det inte frestar på höfterna på samma sätt som när man går och springer, så sedan i höstas har jag enbart gått korta sträckor i väldigt lugnt tempo utomhus trots dagar i skidbacken och spåret. Nu är det dock dags att flytta mig utomhus och målet är såklart att kunna springa milen igen. Senare i dag ska jag ta med mig barnen och åka till vår spårcentral och kolla hur det funkar, så håll tummarna för mig! Solig

• Wilowa

Det blev ingen promenad i söndags, men idag kom jag äntligen iväg på en kortis. Jag vågar inte gå så långt för reaktionen brukar komma efteråt, men det kändes bra. Hoppas att det gör det ikväll och i natt med. Det var så skönt att promenera i skogen! Insåg hur mycket jag saknat det.

Ikväll blir det nog ett träningspass igen. Jag har en bra bit kvar , men jag känner ju att jag blivit betydligt starkare av de två senaste månadernas styrketräning. Solig

• MissKaos

4.2 km i kuperad terräng.
    det går frammåt om än långsamt!
    imorgon styrka cirkelträning härhemma, samt trór jag backintervaller med barnvagn!

• kerforsgren

Fick en personlig tränare av syrran i födelsedagspresent. Har två pass med henne. Första hade jag igår och jag lovar... Det var länge sedan, alltså riktigt längesedan jag hade träningsvärk- någonstans. Idag är mina ben lite halvt döda- å vi körde mest kondition! Måste börja variera mina styrkeövningar skulle jag tro, har kört nästan samma ett tag nu. Och måste peppa mig själv mera att ha ett bättre tempo vid träning.

Igår körde vi kondition. Jag vill ha bättre sådan och någon dag kunna jogga/springa längre sträckor. Igår var hemsk. Vi gjorde något som kallas Tabata övningar. Jag ville rulla ihop till en boll och gråta mig till sömns igår, men fan vad det har tagit.

På en timma körde vi:
    Uppvärming= Powerwalk + lätt jogging i uppförsbackar.
    Tabata övning= Spring allt jag kan 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8 (en plan mark men där ca 30% var kulle)
    En övning där man står axelbrett, för upp knät mot magen, sträcker ut benet (som en spark), för in benet igen och återgår till startposition. Allt i en enda följsamt tempo. 20 gånger = 10 gånger ber ben. Se till att hålla rygen rak och spänn magen.
    Jogga 15 min, mycket uppförsbackar.
    Tabata övning= Så många knäböj jag hinner på 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8
    Jogga 15 min, rak sträcka + nedförs backar
    Tabata övning= Så många armhävningar jag hinner på 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8
    Powerwalk till bilen, ca 5 min

Det var otroligt, otroligt jobbigt. Men känns skönt att man överlevde ;D

• MissKaos

Kört olgas pass idag. Bytt upp mig en nivå. Kul m nya övningar! Imorgon gymmet. Tunga basövningar typ. Vi ska få 27+..ät nog knäpp som ser fram emot knäböj och ryck (portföljlyft)

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!