• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Wilowa
    Illusion skrev 2014-08-09 13:51:46 följande:
    Roten till mitt problem är att jag äter godis när jag pluggar. Vid tentaveckor så blir det värre, och då är man uppe till 4 på nätterna. Men nu har jag ett år kvar av plugget och ska komma tillbaka till samma form igen. :)
    Haha! Sånt känner jag igen. Förstår inte hur det kan vara så omöjligt att plugga utan nåt att stoppa i munnen...och blir man trött blir det sju resor värre.
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 13:10:52 följande:
    Jag föredrar också mig själv med tonad mage... eller lite lägre fettprocent på kroppen, som det ju handlar om. Och armarna, för den delen. Jag lägger lätt på mig på armarna och då de redan är muskulösa blir de så bastanta. 

Jag tycker inte att det är fel att ha utseendemässiga mål med sin träning. Jag tränar mycket underkropp, inte bara för att få mer kurvor och fastare rumpa, utan också för att jag är så himla svag i ben och rumpa vilket ju påverkar ryggen (och träningen).
    Wilowa skrev 2014-08-09 13:30:04 följande:
    Jo jag är lite så själv, jag kommer aldrig tillåta mig att bli tjock. Fast jag skulle få slita onödigt hårt för att hålla mig på en vikt utan överflöd på kroppen. Det handlar ju om att hitta en balans och en acceptans för vad som händer med kroppen om man inte pressar sig till det yttersta.
    Skulle en sån här utmaning: www.familjeliv.se/forum/thread/73702359-hur-reagerar-du-om-din-vaninna-utmanar-dig-i-bikini-fitness påverka eran träning, eller skulle ni bara träna på som vanligt efter att handsken kastats?

• Wilowa
    lille Birger skrev 2014-08-09 17:50:36 följande:
    Jo jag är lite så själv, jag kommer aldrig tillåta mig att bli tjock. Fast jag skulle få slita onödigt hårt för att hålla mig på en vikt utan överflöd på kroppen. Det handlar ju om att hitta en balans och en acceptans för vad som händer med kroppen om man inte pressar sig till det yttersta.
    Skulle en sån här utmaning: www.familjeliv.se/forum/thread/73702359-hur-reagerar-du-om-din-vaninna-utmanar-dig-i-bikini-fitness påverka eran träning, eller skulle ni bara träna på som vanligt efter att handsken kastats?

Haha! Knappast!

Jag är en 41-årig tvåbarnsmor, jag har växt ifrån sånt...om jag ens varit där.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2014-08-09 13:30:04 följande:Jo jag är lite så själv, jag kommer aldrig tillåta mig att bli tjock. Fast jag skulle få slita onödigt hårt för att hålla mig på en vikt utan överflöd på kroppen. Det handlar ju om att hitta en balans och en acceptans för vad som händer med kroppen om man inte pressar sig till det yttersta.

Jag skulle nog bara garva åt henne och inte ta det seriöst. Sen tror jag iofs inte att någon av mina väninnor skulle våga utmana mig i bikini fitness. De styrketränar inte, de dietar inte - det har jag gjort länge.

Om någon skulle utmana mig att tillsammans med henne, inom en viss tid (säg t ex Tammerpokalen om ett år) ställa upp i en riktig fitnesstävling skulle svaret vara rätt givet (JA för fan!).
  • Scratchy
    lille Birger skrev 2014-08-08 11:09:00 följande:
    Är det string som gäller, eller kör du någon annan modell på dina träningstrosor?
    Scratchy skrev 2014-08-08 10:41:32 följande:
    Man kan inte göra kettelbells-träning med hantlar av flera skäl. Det speciella med kettelbell är att den förskjuter tyngdpunkten till sidan om handen/armen, vilket leder till att kroppen måste kompensera och det ger bålstabilitet och tränar många muskler man inte kommer åt annars. Dessutom kan man inte svinga en hantel på samma sätt.

Hoppas det gav lite klarhet. smile1.gif
    Ja, jag ser skillnaden just i svingmomenten. Tack. Men tycker bara att det är lite konstigt att döpa träningsformen efter kettlebellredskapen endast pga det. Att pressa ett par hantlar kan ju ge lite annan effekt än att pressa en skivstång, men det gör ju inte att de två övningarna brukar läggar i olika kategorier av träning. En styrkelyftare tränar ju styrkelyft även om han använder ett par hantlar ist för skivstången.

På det stora hela tycker jag att det görs lite för mycket uppdelningar av träningen. Folk verkar vilja komma på nya namn på träningsformer hela tiden.Om jag fick välja mellan att bara träna med skivstång eller bara med kettlebells hade jag dock valt skivstången. Tycker spontant att det verkar som man kan göra mer med den än med kettlebells.

De riktigt manliga killarna slänger väl upp en halvnaken kvinna på axeln och tränar med antar jag

Ja, det är absolut inte logiskt att kalla det för kettelbellsträning. Men det är praktiskt eftersom övningarna skiljer sig så mycket för det andra, så jag tror att det är därför folk kallar det så. Borde egentligen heta "rysk core/styrketräning med kettelbells"

Kettelbells är mer komplett än skivstång om man ska vara noga. Själv tränar jag mycket med skivstång och inget med kettelbells dock, för det ger mig mer personligen.

Träningsformer är ju väldigt kommersiella, så det kommer nya saker hela tiden. Vill man komma i form gör man det lättast som man gjorde på antiken, eller på 1800-talet. Det var när kvinnor på allvar började träna som det började gå mode i olika träningsformer, och man kunde kommersialisera. Män tränade på samma sätt i tusentals år. Hanteln är mer än 3000 år gammal. Kvinnor har tränat i några decennier och populariserat tusentals olika maskiner, redskap och träningsformer som resulterat i en multimiljardindustri. De senaste åren har män också börjat haka på trenderna.
  • Scratchy

Ska männen/pojkvännerna vara domare? Hahahahahahaha... upplagt för en härlig konflikt.
  • MissKaos

Hm. Jag gillared att vara deffad. Ok, jag gillat att vara snygg och jag gillar att folk kollar. Vilket dompgör näran ligger 12-15% underhudsfett.

sen, viktigare, jag gillar känslan att vara lätt och stark när jag löper. Gillar att kunna lyfta tumga grejer generellt. Typ 2drickabackar i varje hand.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • K grrl
    Scratchy skrev 2014-08-09 18:57:21 följande:
    Ja, det är absolut inte logiskt att kalla det för kettelbellsträning. Men det är praktiskt eftersom övningarna skiljer sig så mycket för det andra, så jag tror att det är därför folk kallar det så. Borde egentligen heta "rysk core/styrketräning med kettelbells"

Kettelbells är mer komplett än skivstång om man ska vara noga. Själv tränar jag mycket med skivstång och inget med kettelbells dock, för det ger mig mer personligen.

Träningsformer är ju väldigt kommersiella, så det kommer nya saker hela tiden. Vill man komma i form gör man det lättast som man gjorde på antiken, eller på 1800-talet. Det var när kvinnor på allvar började träna som det började gå mode i olika träningsformer, och man kunde kommersialisera. Män tränade på samma sätt i tusentals år. Hanteln är mer än 3000 år gammal. Kvinnor har tränat i några decennier och populariserat tusentals olika maskiner, redskap och träningsformer som resulterat i en multimiljardindustri. De senaste åren har män också börjat haka på trenderna.
    Jag surnar till lite när jag läser ditt inlägg. Och som historiker skulle jag vilja syna detta - att koppla ihop kommersialism och kvinnlighet ett av de mest diskursiva fenomen som finns.

För övrigt har inte kvinnor bara tränat i "några decennier" (om du nu inte bara räknar gymträning som "träning", vilket inlägget i övrigt i och för sig skulle peka på). Idrottat organiserat (i form av exempelvis ishockey och gymnastik) har kvinnor gjort i åtminstone två sekel. Under antiken fick kvinnor tävla i löpning (i övrigt var de olympiska spelen låsta för kvinnor). Det finns även bevis för att vikingakvinnorna och egypterna tävlade i rörelsesporter.

Jag tycker att det är lite nedlåtande att säga att kvinnor tränat "på allvar" i några decennier när det snarare handlar om att kvinnors sportutövande tagits på allvar i några decennier.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-08-09 19:20:04 följande:

Hm. Jag gillared att vara deffad. Ok, jag gillat att vara snygg och jag gillar att folk kollar. Vilket dompgör näran ligger 12-15% underhudsfett.

sen, viktigare, jag gillar känslan att vara lätt och stark när jag löper. Gillar att kunna lyfta tumga grejer generellt. Typ 2drickabackar i varje hand.

Klart! Fast inte till vilket pris som helst, sedan syftade jag inte på styrkan..det är en annan sak än vikten, i alla fall om vi diskuterar normalvikt.
  • lille Birger
    Wilowa skrev 2014-08-09 18:04:23 följande:
    Haha! Knappast! smile2.gif

Jag är en 41-årig tvåbarnsmor, jag har växt ifrån sånt...om jag ens varit där. smile5.gif
    Så du hade antagit väninnans utmaning, men inte ansträngt dig så mycket för själva tävlingen?
    K grrl skrev 2014-08-09 18:19:21 följande:
    Jag skulle nog bara garva åt henne och inte ta det seriöst. Sen tror jag iofs inte att någon av mina väninnor skulle våga utmana mig i bikini fitness. De styrketränar inte, de dietar inte - det har jag gjort länge.

Om någon skulle utmana mig att tillsammans med henne, inom en viss tid (säg t ex Tammerpokalen om ett år) ställa upp i en riktig fitnesstävling skulle svaret vara rätt givet (JA för fan!).
    Det kanske är större chans, eller risk, att de utmanar dig i vanlig bikinitävling i så fall, utan fitnessaspekten.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!