• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Scratchy skrev 2014-08-09 20:57:53 följande:
    Nu måste vi ha missuppfattat varandra helt. Jag börjar om på en mindre abstrakt nivå.

Under 1920-talet så fick sig kvinnoishockeyn i England en törn, eftersom den ansågs vara en "sämre version" av männens ishockey. Det ansågs inte vara kommersiellt försvarbart att anordna tävlingar. Likadant med träningsredskap och utrustning. Titta till exempel på vandringsryggsäckar. För tjugo år sedan var alla bärsystem utvecklade för män, och kvinnor fick lida om det inte passade. Likadant med fotbollsskor och mycket annat.

Under kvinnans ekonomiska frigörelse, som till exempel Sverige varit den senaste tiden och fortfarande pågår, så räknar marknaden mer och mer med kvinnan som en kommersiell kraft och börjar därför utveckla produkter och träningsmetoder som är anpassade för kvinnor.

Jag bor i Sydamerika, och här är det väldigt tydligt eftersom jämställdheten ligger på en helt annan nivå än i Sverige. Här har väldigt få gymägare fått upp ögonen för kvinnan som ekonomisk makt. Därför struntar man helt i att lyssna på vad kvinnor vill ha för träning, och marknaden styrs helt av män. Till exempel är det populärt bland kvinnor att träna annat än bara lyfta vikter och löpträna. Det är en utveckling som i Sverige drevs av kvinnor, och gymägarna lyssnade. Här bryr de sig inte nämnvärt om vad kvinnor anser.

Det var det jag menade med att träningsformer utvecklats när kvinnan fick möjlighet att påverka sin träning. Kvinnan är en köpkraft och därför lyssnar marknaden. Och det har hänt de senaste decennierna.

Tydligare så?
    Det var inte vad du skrev, och det har inte med abstraktionsnivå att göra. Den retorik du använde i ditt inlägg är sådant jag sitter och analyserar professionellt; som formulerat efter en mall. Det är beklagligt om du faktiskt avsåg någonting annat och vill dölja det genom att klappa mig lite på huvudet.
  • K grrl
    Illusion skrev 2014-08-09 20:58:53 följande:

Delge gärna ett axplock från er diet!

Kyckling, tonfisk, rökt lax, gravad lax, älg, renkött, makrill, ägg, äggvita, mager kvarg, keso, mjölk, fläskfilé, nötkött, lamm. Mycket ägg blir det.

Havregryn, rågflingor, sötpotatis, quinoa, råris, fullkornspasta ibland, bönor, kikärtor, matkorn, potatis, jordärtskocka, bär, frukt.

Nötter, fröer, jordnötssmör, kokosmjölk/olja, oliver, avokado, vanligt smör, grädde.

T ex: Havregrynsgröt med havrekli och linfrön, blåbär, kokta ägg, mjölk.

Smörgås med gravad lax.

Quinoasallad med grönsaker, ugnsstekt kyckling, oliver.

Keso med bär.

Fläskfiléwok med råris och sataysås gjord på chili, kokosmjölk och jordnötssmör.

Bananpannkakor stekt i kokosolja, med ägg och äggvita, proteinpulver, havregryn, serverat med nötsmör, kvarg och bär.

Rätt typisk matdag.
  • MissKaos
    Illusion skrev 2014-08-09 20:58:53 följande:

Delge gärna ett axplock från er diet!

Kvarg bär. Frön.

jag äter kolhydrater men reducerat helre grönsaker o bär än frukt. Hellre potatis än pasta.. Samma med fett väljer helst källor som fisk fröer mm

undviker bröd ffa vit äter lite grövre.

hellre fisk o kyckling än griskött.

mkt pga att jag mår bäst av det

önskar godis vore äckligt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    lille Birger skrev 2014-08-09 20:19:23 följande:
    Så du hade antagit väninnans utmaning, men inte ansträngt dig så mycket för själva tävlingen?
    K grrl skrev 2014-08-09 18:19:21 följande:
    Jag skulle nog bara garva åt henne och inte ta det seriöst. Sen tror jag iofs inte att någon av mina väninnor skulle våga utmana mig i bikini fitness. De styrketränar inte, de dietar inte - det har jag gjort länge.

Om någon skulle utmana mig att tillsammans med henne, inom en viss tid (säg t ex Tammerpokalen om ett år) ställa upp i en riktig fitnesstävling skulle svaret vara rätt givet (JA för fan!).
    Det kanske är större chans, eller risk, att de utmanar dig i vanlig bikinitävling i så fall, utan fitnessaspekten.

Jag hade inte antagit tävlingen.
  • lille Birger

Det ligger absolut något i det scratchy skriver. I Sverige kräver kvinnorna mer gruppträning: polefitness, stripaerobics, poweryoga etc.

• lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 21:22:59 följande:
    Kyckling, tonfisk, rökt lax, gravad lax, älg, renkött, makrill, ägg, äggvita, mager kvarg, keso, mjölk, fläskfilé, nötkött, lamm. Mycket ägg blir det.

Havregryn, rågflingor, sötpotatis, quinoa, råris, fullkornspasta ibland, bönor, kikärtor, matkorn, potatis, jordärtskocka, bär, frukt.

Nötter, fröer, jordnötssmör, kokosmjölk/olja, oliver, avokado, vanligt smör, grädde.

T ex: Havregrynsgröt med havrekli och linfrön, blåbär, kokta ägg, mjölk.

Smörgås med gravad lax.

Quinoasallad med grönsaker, ugnsstekt kyckling, oliver.

Keso med bär.

Fläskfiléwok med råris och sataysås gjord på chili, kokosmjölk och jordnötssmör.

Bananpannkakor stekt i kokosolja, med ägg och äggvita, proteinpulver, havregryn, serverat med nötsmör, kvarg och bär.

Rätt typisk matdag.
    Varför tar du proteinpulver?
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-09 21:38:28 följande:

Det ligger absolut något i det scratchy skriver. I Sverige kräver kvinnorna mer gruppträning: polefitness, stripaerobics, poweryoga etc.

Ja, det sista inlägget har jag inget att invända mot, vid sidan om gliringen om abstraktionsnivå.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-09 21:39:42 följande:
    Varför tar du proteinpulver?
    Därför att jag äter en högproteindiet. Jag har hög ämnesomsättning och måste sätta i mig en hel del kalorier. Proteinpulver är ett enkelt sätt att få i sig kalorier på annat sätt än fett (som jag också äter mycket) och socker (som jag undviker).
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-08-09 21:26:39 följande:
    Kvarg bär. Frön.

jag äter kolhydrater men reducerat helre grönsaker o bär än frukt. Hellre potatis än pasta.. Samma med fett väljer helst källor som fisk fröer mm

undviker bröd ffa vit äter lite grövre.

hellre fisk o kyckling än griskött.

mkt pga att jag mår bäst av det

önskar godis vore äckligt!
    Det är ju det jag menar med att man inte ska slita livet ur sig för nåt enstaka kilo. Bättre att acceptera det och faktiskt kunna unna sig nån godisbit då och då. Skillnad om man vet att man äter väldigt fel, då kan man ju faktiskt göra en ganska enkel ändring, för massor med skräpmat och godis är inte försvarbart på nåt sätt.

Jag brukar visserligen sockeravgifta mig med jämna mellanrum, för efter att jag gjort det fungerar mitt naturliga sockerstopp och jag äter inte för mycket. Jag står inför en sådan period nu och hade egentligen börjat, men drack några cider igår och åt några bullar idag...fullt medvetet, jag fortsätter imorgon.  Solig Fast jag gör det för att kroppen ska må bra.
  • Wilowa
    K grrl skrev 2014-08-09 21:44:26 följande:
    Därför att jag äter en högproteindiet. Jag har hög ämnesomsättning och måste sätta i mig en hel del kalorier. Proteinpulver är ett enkelt sätt att få i sig kalorier på annat sätt än fett (som jag också äter mycket) och socker (som jag undviker).
    Vet du nåt om i vilken ålder man kan börja med proteinpulver? Min son har hög ämnesomsättning och eftersom han tränar mycket har han svårt att få i sig tillräckligt med energi...speciellt nu när han växer så det knakar (snart 13 år).
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!