• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • lille Birger

Någon som har tips på en bra övning för hamstrings som man kan göra hemma? Det ska helst inte vara en övning som belastar fotleden för mycket.

• K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-12 10:24:23 följande:

Någon som har tips på en bra övning för hamstrings som man kan göra hemma? Det ska helst inte vara en övning som belastar fotleden för mycket.

Stelbenta marklyft tar bra på hamstrings om du har stång och vikter eller en tung kettlebell. Leg curl på pilatesboll. Russian leg curl, om du har hjälp. Bakåtutfall eller utfallsgång, men med fokus så att inte quadsen tar över.
  • MissKaos

Min kropp känns som mos öm och trött. Får noh vila idag och imorgon

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-12 16:55:32 följande:
    Stelbenta marklyft tar bra på hamstrings om du har stång och vikter eller en tung kettlebell. Leg curl på pilatesboll. Russian leg curl, om du har hjälp. Bakåtutfall eller utfallsgång, men med fokus så att inte quadsen tar över.
    Jag har svårt att göra marklyft pga min fotled. Har funderat på att köpa en pilatesboll, men om jag gör det är det enbart för hamstrings och med tanke på hur lite utrymme jag har är det alternativet inte optimalt. Dock kanske man kan göra curl med hjälp av något annat än en pilatesboll. Tränar ensam och har ingen som kan hjälpa. Utfallsgång stimulerar inte hamstrings för mig trots att jag tar så långa kliv jag kan. Testade att göra utfall bakåt, men det kändes mest i framsidan av låren, bra stretch för höfterna dock. Lite grann kanske den tog på baksidan.

Min sjukgymnast tipsade om att jag skulle stå på knä, med fötterna under något som håller emot min kroppsvikt, också fälla ned överkroppen om marken och lyfta den, men jag har svårt att hitta något som är så pass tungt att det inte trycks upp i luften av min kroppsvikt.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-12 23:16:16 följande:
    Jag har svårt att göra marklyft pga min fotled. Har funderat på att köpa en pilatesboll, men om jag gör det är det enbart för hamstrings och med tanke på hur lite utrymme jag har är det alternativet inte optimalt. Dock kanske man kan göra curl med hjälp av något annat än en pilatesboll. Tränar ensam och har ingen som kan hjälpa. Utfallsgång stimulerar inte hamstrings för mig trots att jag tar så långa kliv jag kan. Testade att göra utfall bakåt, men det kändes mest i framsidan av låren, bra stretch för höfterna dock. Lite grann kanske den tog på baksidan.

Min sjukgymnast tipsade om att jag skulle stå på knä, med fötterna under något som håller emot min kroppsvikt, också fälla ned överkroppen om marken och lyfta den, men jag har svårt att hitta något som är så pass tungt att det inte trycks upp i luften av min kroppsvikt.
    Använder du vikter? Det kan vara nödvändigt. Också viktigt att tänka på att "köra hälarna genom golvet" på väg upp. Ja, det är lätt att quadriceps tar över, det är en övningssak. Jag känner numera bara av rumpa och hamstrings i utfall.
  • Illusion

Dagens träning:

20 minuters cardio - morgon
    1,5 timmes promenad
    40 minuters cardio med vikter + 15 min situps med vikter

Avslutas med ett glas mjölk och dadlar. Mums!

• lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-13 06:10:06 följande:
    Använder du vikter? Det kan vara nödvändigt. Också viktigt att tänka på att "köra hälarna genom golvet" på väg upp. Ja, det är lätt att quadriceps tar över, det är en övningssak. Jag känner numera bara av rumpa och hamstrings i utfall.
    Jag behöver göra många träningspass med högt repsantal i renodlade hamstringsövningar för att skapa en starkare neurologisk länk från hjärnan till hamstringsen. När det är gjort kommer jag kunna stimulera hamstrings mer i övningar som är mer för underkroppen i allmänhet.

Skulle behöva träna hamstrings varannan dag, kanske 3 set innehållande 25+ reps för att göra de musklerna mer aktiva.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-14 00:26:35 följande:
    Jag behöver göra många träningspass med högt repsantal i renodlade hamstringsövningar för att skapa en starkare neurologisk länk från hjärnan till hamstringsen. När det är gjort kommer jag kunna stimulera hamstrings mer i övningar som är mer för underkroppen i allmänhet.

Skulle behöva träna hamstrings varannan dag, kanske 3 set innehållande 25+ reps för att göra de musklerna mer aktiva.
    Det finns ju få hamstringsdominerade/isolerande övningar som inte görs på gym. Det är väl curls på boll/bänk, glute ham raise (samma sak som din sjukgymnast nämnde) och möjligen donkey kicks, höftlyft. Låtcurls kan du göra i en trapp och med vikt runt foten också.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!