• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Tvåbarnsmamman81

Trots att jag kom hem till jättegod lagad middag VARJE dag så minns jag även skolmaten som fantastiskt god. All mat gjordes på skolan och särskilt köttfärssåsen, kålpuddingen, mjuka brödet och osten och chili con carne var mina favvisar!

• sollo

Det mesta va gott men den värsta maträtten va nog den kokta fisken minns att ja fick ett  ben i halsen som inte ville försvinna

• Jag är bara jag

Panerad fisk var gott ja! Och lappskojsen och kalopsen. Grytor fick vi aldrig,inte kyckling heller som jag minns. Däremot palt och risgrynsgröt och havregrynsgröt-hatade allihopa! Sallad fanns inte på min tid och väldigt få grönsaker-vi pratar ju 70-80tal här ju.

• Elli47
    Jag är bara jag skrev 2011-09-06 16:00:53 följande:
    Panerad fisk var gott ja! Och lappskojsen och kalopsen. Grytor fick vi aldrig,inte kyckling heller som jag minns. Däremot palt och risgrynsgröt och havregrynsgröt-hatade allihopa! Sallad fanns inte på min tid och väldigt få grönsaker-vi pratar ju 70-80tal här ju.

Jag har också gått skola på 70-80 talet! Till pannkaka serverades alltid en vitkålssallad med russin och apelsiner, väldigt gott som jag minns det   Annars var det nog inte så mycket sallad kanske... men grönsaker som ärtor, paprika osv hade vi nog.
  • cärröförfän
    Elli47 skrev 2011-09-06 16:06:47 följande:
    Jag har också gått skola på 70-80 talet! Till pannkaka serverades alltid en vitkålssallad med russin och apelsiner, väldigt gott som jag minns det   Annars var det nog inte så mycket sallad kanske... men grönsaker som ärtor, paprika osv hade vi nog.
    fan sicka skumma matvanor ni hade på stenåldern.. jag hade nog hellre käkat sand.
  • Princip

Korvstroganoff med ris, pasta med skinksås och kyckling woken! Resten är jag inte så förtjust i...

• Vemdär

Tyckte skolmaten var god! =) Förstår inte varför folk klagade. Kändes lite mer som att "ja, alla klagar på maten så varför ska inte jag" hos vissa.

Panerad fisk var nog också en av mina favoriter! =D med potatis och dillsås.

• Mandel

Hos oss lyckades de förstöra all mat med tiden...

Pizza fick vi en gång per termin och de var jättegoda! Ända tills en dag i gymnasiet då de tagit vanlig bröd typ hönökaka och lagt i botten på en plåt, sedan öst över tomatpuré och sedan använt samma hackade skinka/korv/lök som de hade till pytt-i-pannan. Lite riven ost på toppen.
    Det smakade urk. När de frågade om vi ville ha mera var jag faktiskt ärlig och sa att nej tack, det här var faktiskt inte gott...
    Skollunchen var mer en lekstund och tidsfördriv än att få i sig näring.
    Visst fanns det alternativ men fisk eller fisk om man inte gillar fisk? Köttsoppa eller grönsakssoppa om man inte tycker om soppa?

Maten luktade gott när man gick förbi köket kl08.10 på morgonen, när man sedan själv hade lunch runt kl11.30 luktade det inte gott längre...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • For all I care

Minns den väldigt vagt. Jag åt sällan där eftersom jag är väldigt kräsen och det mestadels var helfabrikat.
    När jag bodde i Järpen däremot i ett år så åt jag i deras skolmatsal. Deras mat var grym. Flera alternativ och vällagat och ofta från grunden. Men alla andra år på skola i Sala så nej, urk.

Svar på tråden Minns ni skolmaten?