• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Oka

Jag bor i Finland... och jobbar själv på ett skolkök. Vi har nog lapskojs kvar på matsedeln hos oss. En av barnens favoriter. Lapskojs och risgrynsgröt är barnens favoriter. Och vi gör mat åt barn mellan 1 och 16 år!

• Kimmice

Jag är 23 år gammal, växte upp på gotland.

Minns att jag alltid undrade hur de lyckades få köttfärssåsen GRÅ, den verkligen krävde ketchup. Tungan ute
    Pastan med skinksåsen minns jag bara gången personalen tappat ett saltkar i såsen, men serverade den ändå. Underbart...

Jag gillade gulachsoppan vill jag minnas. Risgrynsgröten under vintern... Pastasalladen. Men njae, överlag gillade jag inte direkt skolmaten.
    Pizza har jag sett en gång på lågstadiet, sedan inte förrän jag gick gymnasiet på "fastlandet".  

• apsolut

Sparrissoppa
    Pizza
    Tonfiskgratäng
    Tomatsoppa
    Panerad fisk med filsås

Jag gillade det mesta av skolmaten faktiskt. Fanns inget att klaga på. Det enda jag ogillade var nog potatisbullar och spenat men det ogillar jag än idag. 

• Agapi

mmm kan verkligen sakna skolmaten! spagetti med kottfarssas, kebabgryta, "kinagryta" och en kyckling currygryta (marks de att jag gillar grytor?). Men de blir lixom aldrig riktigt ratt om man gor de sjalv.

• Lady Namárië

Jag åt vegetariskt från sjunde klass, vilket innebar fantastiska lösningar som "potatisbullar fyra dagar i veckan" eller "Du kan väl äta bara kålsallad och lingonsylt?". *suck* En annan sak som hänger kvar sedan skoltiden är att jag har extremt svårt för överkokt pasta och väldigt sällan äter kokt potatis.

Som vuxen har jag ätit i många skolmatsalar, och kvaliteten varierar kraftigt beroende på vem som levererar maten. De skolor som har egna kök kan dessutom för det mesta åstadkomma fantastiska saker jämfört med skolor som haft oturen att hamna så långt ner på storkökens leveranslistor att maten är ett par dagar gammal när den anländer.

So say we all
  • k girl
    Anova skrev 2011-09-06 15:00:19 följande:
    Vilken okunskap i specialkost det var på den tiden. (visst är du född -77? har för mig det.. ja är ju ett år yngre).
    Stämmer bra!
  • Izzziz

Pannkakorna, blodpudding o potatisbullar, spaghetti o köttfärsåsen, panerade fisken med sås. Mumms det bara vattnas i munnen , tror nog att jag e lite hungrig

• Nifelheim

Åh. Jag saknar framför allt Lapskojs, den panerade fisken, kycklinggrytan och någon köttgryta som serverades med ris till *mums*

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Jag är bara jag

Vi hade jättegod skolmat fram till slutet av 8:an. Då fick vi storköksmat som fraktades miltals och innan dess lagades all mat på skolan. Jag fullkomligt älskade blodpuddningen! Typ kokades i stora sjok mattanterna skar ut stycken av. Sååå gott! Glad  Storköksmaten var hemskt utom pannkakan som ofta var slut innan vi hann dit. Pannbiffen hårdstekt som skosulor,spagettin kokt i all evighet,potatisen sönderkokt och smakade blask,leverbiffen åt jag bara inte!,inte kaviarströmmingen heller. Men allt var inte bra innan heller! Att bara servera semlor liknar ju ingenting! HATAR semlor! Leverkakan var ingen hit heller-då gick det åt mycket lingonsylt.

Svar på tråden Minns ni skolmaten?