• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • PetraK

Sussis köttfärsröra! Den var sååå god och om någon har receptet så skulle jag bli så lycklig! Annars var stuvade makaroner, pyttipanna och fisk sååå gott!

• Caranlachiel

Pannkakor, piroger, minestronesoppa, panerad torsk med jättegod remouladsås och höns med ris och curry är det jag kommer ihåg bäst från skoltiden. Särskilt det sistnämnda var jättegott!

Från dagis kan jag sakna frikadellerna och köttkorven!

BF 16 november
  • Slats

korvstroganoffen, remuladsåsen, fiskbullarna och de rivna morötterna kan jag sakna ibland. men det mesta är rent skit, vill inte ens veta vad det innehåller. Kräks

• Wlv
    PetraK skrev 2011-09-06 14:08:27 följande:
    Sussis köttfärsröra! Den var sååå god och om någon har receptet så skulle jag bli så lycklig! Annars var stuvade makaroner, pyttipanna och fisk sååå gott!
    Jag har receptet på sussis köttfärsgryta    

Recept på sussis köttfärsgryta:

1. Hacka Lök, Purjolök, Röd paprika, Champinjoner. Bryn i smör ca 15 min.
    Tillsätt sedan en burk majs.

2. Bryn Köttfärsen, tillsätt chilisås, Tomatpuré, smaksätt med Salt, vitpeppar och Aromat.

3. Blanda grönsaksröran och Köttfärsen noga. Fördela sedan blandningen i en ugnssäker form.

4. Blanda köttbuljong (ca 2-3 dl) med en burk Creme fraich. Häll det över färsen.

5. Grädda i ugn ca 15 min 175 grader.

Du får höfta till med kryddor osv. Hoppas det blir bra.

• Mellie02
    Biinzan skrev 2011-09-06 13:41:34 följande:
    Jag kommer ihåg när det serverades tjocka ugns-pannkakor, jag HATADE den rätten. Och sen stod det en tjurig mattant bredvid komposten där jag tänkte slänga maten, men hon tvingade mig att äta upp, fick inte slänga någonting! Fy va äckligt de va och va arg jag va på mattanten.

Favoriten va korvstroganoff med ris & kebabgryta och ris. 
    Hahaha  JAG ÄLSKADE SKOLANS TJOCKA UGNS PANNKAKOR!Skrattande  Skulle nog älska dom än idag!

Fisk friletter med filsås va en annan favorit.  
  • Anova

Högstadiematen var helt underbar.. Min skola delade matsal (dock en stor skiljevägg) med en lunchrestaurang och vi fick alltid de två rätter som var dagens därifrån. Ofta var det husmanskost, men det kunde ibland vara riktigt lyxig mat som entrecote. Min favorit var fisk, laxpudding med skirat smör, rödspätta, fiskgratäng med skaldjur.. Mmmm. 
    Dessutom hade vi salladsbuffé och då maten inte passade fanns filmjölk med två sorters flingor och russin/torkad frukt, och dricka fick vi välja på vatten, mjölk, juice och måltidsdryck... 
    Det var riktigt lyxigt. 

Gymnasiets mat var under all kritik, speciellt för mig som då var vegan under flera terminer. Jag fick potatisbullar flera gånger i veckan, och det fanns ingen variation på maten alls.. Det enda som var bra var att jag som vegan hade fri tillgång till frukt..         

• Grodan001

jag älskade skolans röding med filsås - äter inte fisk annars :P 
    Och deras pasta med ost o skinksås - inte hittat något recept som smakar som de ännu :/  

• Hankii

Jag va typ den ända av mina vänner som gillade skolmaten, jag älskade skolans fiskgratäng med potatis och sen såsen som var till (vet inte vad det var för sås) den va i alla fall dunder god Glad

• Anova
    korfu08 skrev 2011-09-06 14:02:38 följande:
    Pizza och kebabgryta är för mig okänd skolmat, född -75

Jag hade både pizza och framför allt kebabgryta (som bytte namn ibland till t.ex. texmexgryta då de la till extra tomater, kryddor och majs). Jag är född -78
Svar på tråden Minns ni skolmaten?