• viochdu

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Här där jag bor brukar man inte alls få komma in om man blöder och misstänker att man e gravid.

Här säger dom bara att man ska avvakta och se vad som händer.

För är det mf på G så skötet kroppen det själv. Och är du gravid så syns det på testen om tre dgr osv. Det är så dom brukar säga..

• viochdu

Carolinekelund: man får inte nidblödning efter ett plus och absolut inte åtta dagar EFTER bim.

Har du haft ÄL senare kan jag förstå varför plusset är svagt.

Det är inte BIM som avgör hur mkt hcg du har idig.. Man räknar ÄL+ tex. Och om du är tex på äl+11 så skulle det kunna vara svaret på ett svagt plus...

• viochdu

Catolineeklund: ingen här vill vara elak och säga att du inte är gravid. Vi förösker bara förklara HUR det är när ett ägg fäster, när HCG börjar produceras. Vi kan inte svara på om u är gravid.

Men många här inne har erfarenhet av svaga streck låångt efter BIM. Det är tyvärr inget bra tecken blandat med blödning.

Vi hoppas såklart att du är gravid och att det svaga strecket beror på att du haft sen ÄL.

Kommer du ihåg dom två senste datumen när du hade mens? Va det den första sept och första oktober även då?

Så kanske vi tillsammans kan räkna lite på hur långt gången du kan va.. Beroende på när äl kan ha skett. För alla funkar det nämligen inte bara att räkan från senaste mensens första dag..

• viochdu

CarolineEklund: Detta är ett sätt att förklara...

Eftersom du säger att du får din mens alltid den första varje månad och varje månad har 30 eller 31 dagar.

Så utgår jag från att du har en 30-31 dgrs cykel och inte 28 dgrs cykel för då borde inte mensen ALLTID komma den första varje månad.

Vi säger då att du hade din senaste mens den 1 Oktober.

Om man kollar på en tabell så skulle du då haft ägglossning allt mellan de 15 oktober till den 20 oktober

Vi ugår från den sista dagen EFTERSOM du är så sen som du är.

Då skulle du idag vara på ÄL+18

Ägget fäster normalt sett dag 5-7 EFTER ÄL men även möjligt att det kan fästa 7-10 dgr efter ÄL. Då börjar HCG produceras.

Så vi säger at ditt ägg fäste dag 7. Då börjar HCG poduceras i dig. På en dag är HCG uppe i vi säger 10. efter två dagar ska det dubblas alltså 20. efter två dagar till är det uppe i 40. alltså dag 13.

Ett gravtest mäter 25 HCG. altså redan på "din" dag tio skulle du kunnat annat detta på ett gravtest. Sen lägger vi på sju dagar till för att komma till ÄL+18 (som är möjligt att du är på) så borde din HCG ligga på 120 hcg och få FULLT utslag på ett gravtest.

Och blödningen uppstår dag 7-10 efter ÄL och blir när ägget fäster. Det är absolut lååångt ifrån alla som har en sån blödning. Innan ägget fäster pruduceras INGEN hcg ut i kroppen och då kan man inte få ett plus på ett gravtest.  och eftersom din blödning KOM efter ditt "plus" så är det ingen nidblödning.

Nu kan ju din cykel rubbats helt och du har haft en vääälidgt sen ägglossning och du kanske bara är några dagar efter ägglossning. DÅ kan jag förstår att ditt test är svagt...

Vill bara försöka hjälpa dig med hur hela cykeln, ägglossning oh gravtest fungerar.

att sjuvårdsupplysningen säger att du är gravid är ju för att du fått ett savgt streck på ett gravtest. Ja då är man gravid. Men om inte testen blir starkare så kan det vara ett MF på gång eller utomkveds eller så kanske det inte va ngt riktigt plus..

Men jag håller mina tummar och tår att dina test blir starkare och starkare...

Förlår att jag skrivit en hel novell. Men vill bara hjälpa när det kanske är lite svårt hur allt hänger ihop sig i alla denna djungeln med ägglossning, bim och hcg hitan och ditan..

-Femte Försöket- ÄL 22-24/11 -- BIM 6-8/12
  • viochdu

Childofsnow: testet fortsätter att suga åt sig vätskan och remsan som har en annan bakgrubdsfärg blir tydligare för att det har torkat vid konturerna samt färgrester där

• viochdu

Leeroy: så sjukt för så sa jag ta min sambo att jag skulle göra ... Ha Ha Ha . Fast jag skulle skickat det som sms till min syster. Inte facebook. Det får bli ngt annat.

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester