CarolineEklund: Detta är ett sätt att förklara...
Eftersom du säger att du får din mens alltid den första varje månad och varje månad har 30 eller 31 dagar.
Så utgår jag från att du har en 30-31 dgrs cykel och inte 28 dgrs cykel för då borde inte mensen ALLTID komma den första varje månad.
Vi säger då att du hade din senaste mens den 1 Oktober.
Om man kollar på en tabell så skulle du då haft ägglossning allt mellan de 15 oktober till den 20 oktober
Vi ugår från den sista dagen EFTERSOM du är så sen som du är.
Då skulle du idag vara på ÄL+18
Ägget fäster normalt sett dag 5-7 EFTER ÄL men även möjligt att det kan fästa 7-10 dgr efter ÄL. Då börjar HCG produceras.
Så vi säger at ditt ägg fäste dag 7. Då börjar HCG poduceras i dig. På en dag är HCG uppe i vi säger 10. efter två dagar ska det dubblas alltså 20. efter två dagar till är det uppe i 40. alltså dag 13.
Ett gravtest mäter 25 HCG. altså redan på "din" dag tio skulle du kunnat annat detta på ett gravtest. Sen lägger vi på sju dagar till för att komma till ÄL+18 (som är möjligt att du är på) så borde din HCG ligga på 120 hcg och få FULLT utslag på ett gravtest.
Och blödningen uppstår dag 7-10 efter ÄL och blir när ägget fäster. Det är absolut lååångt ifrån alla som har en sån blödning. Innan ägget fäster pruduceras INGEN hcg ut i kroppen och då kan man inte få ett plus på ett gravtest. och eftersom din blödning KOM efter ditt "plus" så är det ingen nidblödning.
Nu kan ju din cykel rubbats helt och du har haft en vääälidgt sen ägglossning och du kanske bara är några dagar efter ägglossning. DÅ kan jag förstår att ditt test är svagt...
Vill bara försöka hjälpa dig med hur hela cykeln, ägglossning oh gravtest fungerar.
att sjuvårdsupplysningen säger att du är gravid är ju för att du fått ett savgt streck på ett gravtest. Ja då är man gravid. Men om inte testen blir starkare så kan det vara ett MF på gång eller utomkveds eller så kanske det inte va ngt riktigt plus..
Men jag håller mina tummar och tår att dina test blir starkare och starkare...
Förlår att jag skrivit en hel novell. Men vill bara hjälpa när det kanske är lite svårt hur allt hänger ihop sig i alla denna djungeln med ägglossning, bim och hcg hitan och ditan..