slemtorsk i din bralla skrev 2012-08-08 12:40:13 följande:
som sagt.. det förekommer.. men är inte så vanligt enligt min läkare.. men det är ju aldrig så att alla följer samma mall..våra kroppar är ju inte maskiner.
Det stora problemet tror jag dock är ägglossningstesterna ...hur dyra och bra de än må vara så är de inte tillräckligt känsliga. Det säger ju till och med tillverkarna.
Jag läste ganska nyligen att ägglossningstesterna kan ge fullt utslag på ganska många olika hormoner, och det har vi ju läst här i tråden också, dagarna före mens kan de ge utslag, både pga kommande mens och graviditet,-
Som du skriver ägget KAN släppa redan innan positivt ÄL-test, men det är så pass sällan att det inte är med i felmarginalerna hos tillverkarna.
Men som någon annan skrev.. vi som känner av vår ägglossning ska lita mest på den och vill man helgardera sig så bör man sammanföra ägglossningstester med sekret och känslan och själv hitta sin cykel.
Enligt min gyn så är det slöseri att ta ÄL-test varje månad, man ska bara behöva göra det i 2-3 månader (om man är regelbunden) och då samtidigt känna efter rejält så lär man känna sin cykel. Enligt honom kan ALLA känna sin ÄL om man bara lär sig hur..... jag vet inte.. svårt för mig att säga som ju har känt min ägglossning tydligare än mensen hela livet..
Du skrev i ett inlägg senare att ÄL sker 24-48 timmar efter positivt ÄL-test.
Jag har inte skrivit att jag har ÄL innan positivt test utan c:a 12 timmar efter. Jag känner av min ÄL väl men köpte tester för att bekräfta mina känningar plus att det är så kul att ta tester