• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka
    mammaidamaria skrev 2012-08-27 12:47:21 följande:
    Vårt2012: Näe jag kan inte heller förstå att dom inte godkänner bruttolöneavdrag men det är bara att gilla läget.

Siri2012: Sååå spännande att det börjar närma sig för dig! Jag håller tummarna.

Det går fint, vill ni ha lunch eller fika? Berätta hur många ni blir. Jonas börjar vid 13 så ni kanske hinner se honom annars kan vi åka till Byske o hälsa på honom.: Ja dom har lite dålig koll på detta med sprutorna, jag är glad att jag fick itag Umeå i fredags så ikväll finns det fler att hämta ut, men det gäller tyvärr att ligga steget före själv om man vill hinna få hem eftersom det är beställningsvara.

Idag träffade jag en jätte gullig läkare (min räddning) hon brydde sig, frågade hur jag mådde osv. Sa att hon förstod att det var tufft iom att det inte hade sett så bra ut vid förra undersökningen och höll nu tummarna för mig. Glädjande nyheter, idag hittade hon 10 ägg!!! Ja:)))! Förra gången var det 3. Så nu finns det hopp! Väntar på att Umeå ska ringa för vidare ordination.
    Helt underbart att de hittade fler äggblåsor mammaidamaria!Solig  På mitt sista vul så såg de kring 7-8 äggblåsor, sen på ÄP så fanns det 17 st, så det kan bli ännu flerGlad
  • Chan2
    mammaidamaria: Vår IVF är landstingsbekostad så vi betalar inget alls direkt... asså jo en viss del men inte i närheten av vad det egentligen kostar.
    Jag får hålla utkick efter en kort blond tjej, dock så tror jag att jag komemr vara så GALET nervös så jag kommer inte att tänka eller se ngt alls.

Siri2012: Du får skriva av dig då du orkar och berätta hur det har gått, jag/vi har våran ÄPdag imorgon..huuu Glad
  • drömmer om ett barn
    Enya: Vilken jättebesvikelse det måste varit när du blev tvungen att avbryta, verkligen tråkigt att höra! Rynkar på näsan Höll det på att bli en rejäl överstimulering eller var det något annat som hände? Det är egentligen rena rama turen att så många går igenom behandlingarna utan problem.. tänk vad vi experimenterar med våra kroppar! Förvånad

Chan2: Vilket stressmoment att dina sprutor tog slut! Himla tur att det fanns att få tag på, men att åka 12 mil.. Nåväl, det viktiga är att det löste sig och att det blir ÄP imorgon bitti.

Har ni fått tag på något boende? Är så nervös att det ska vara fullbokat när det är dags för oss, vi åker inte gärna 100 mil extra tur och retur i om det inte är absolut nödvändigt. Blir lite krångligt när det inte finns några tåg/bussförbindelser som matchar varandra utan man måste ta bilen.

Stort lycka till imorgon, du ska se att det kommer gå bra! {#emotions_dlg.flower}

LindaM: Så du har haft blödningar ända sedan insättningen? Isåfall borde det vara slemhinnorna som spökar, det brukar komma en del blödningar när man tar vagiatorerna också. Tycker du ska fortsätta ta crinonet till testdagen. Håller tummarna för dig!

vårt 2012: Så nu är det äntligen dags för er FET. Det bara måste vara er tur nu.. Lycka till imorgon, jag tror det är en turblasto! {#emotions_dlg.flower}

Tinzu: Håller alla tummar och tår för att upptiningen går bra och att detta embryo får stanna kvar! Solig

pinglan2012: Hur går det för dig, är det dags för FET snart?

Smilla03: När kör ni igång igen? Visst har ni 3 blastos kvar i frysen?   
  • Siri2012
    Chan2 och mammaidamaria:

Hej hopp!(hoppas ni orkar läsa detta massiva inlägg)Tungan ute

Äntligen har jag tagit mig ur soffan, stapplar omkring som en gammal dam här hemma då jag är så himla öm efter dagens plock.

Förbered er på att det tar längre tid än ni tror. Vi hade tid 8.45 men fick göra ÄP först vid 10.35. Fram tills dess fick vi vara på ett rum(som delades med ett annat par, men det är draperi mellan) som hade en säng, fåtölj och handfat.
    9.10 fick min kille lämna sitt "prov", 9.20 kom en sköterska in och gav mig två citadon som jag skulle ta 9.30. Då sa hon även att vid 10.30 ungefär var det vår tur. Det verkar ha varit 4 par och vi var sist ut =/. Runt 10.10 kom hon in igen och satte in ett plaströr (kateter) i armvecket.
    Sedan 10.35 kom en annan sköterska in och sa att det var dags! Pirrigt som tusan!! Fick gå tvärs över korridoren till ett annat rum. Där fick jag ta av mig på nederdelen och lägga mig i den varma gynstolen, fick även en stor värmedyna på magen. 
    Det första läkaren gjorde var att sätta en lokalbedövning i nedre regionen så att säga. Kände inte av att hon satte nån bedövning utan det var den där jäkla grejjen som håller upp en som gjorde lite ont (eller egentligen inte men det är obehagligt).
    Sedan checkade hon med ultraljudsstaven hur många blåsor det var och vilka storlekar det var på dom.

Efter det  då fick jag smärtstillande genom armen så jag blev lite yr, nu var det dax att suga ut ägg! Pirr igen

Läkaren sa att det skulle sticka lite och det gjorde det kan jag säga, det var som ett rejält ilande i mig som var obehagligt. Sen då det väl var över gick det bra(medans hon var i samma hål och bara sög ut äggblåsor) Tills nästa och nästa och nästa stick. Fick mer smärtstillande 2 eller 3 gånger tror jag. Det var en obehaglig smärta tyckte jag, ilandet som "stack iväg" typ 1 dm åt olika håll var läskigt.  Nypte min killes hand hårt några gånger och det flög ut en och annan svordom också.. oopsTungan ute   
    Men smärtan var egentligen inte så jäkla, vad ska jag säga, stor. Men jag tyckte ju att det gjorde ont och var väldigt obehagligt. Sen är det svårt att inte tänka på smärtan då man ligger där och nästan känner efter. 
    Det var roligt att höra "äggfolket" ropa ;ett ägg, två ägg, fem ägg osv,  som ljuv musik.   

När dom sa; Nu är det klart! så började jag gråta, all nervositet och alla spänningar släppte, sjukt skönt att bara låta det komma.  Efteråt fick jag sätta mig på stolen ett tag och varva ner, var rätt så yr och jag sluddrade nog lite när jag pratade och kunde inte ha ögonkontakt med nån! 

Sen fick vi återgå till rummet, vilade och fikade lite, Sen var det mer väntan. Vi var klara med uttagen vid 11.10 tror jag men gick därifrån först vid 13.30. Det vi väntade på var att spermaprovet skulle kollas igenom för att kunna boka en tid för insättning och även säkert för att vila lite. Men det blev långtråkigt!Det fanns lite tidningar och radio.Men ta med er nån bok eller så ifall det tar tid. Har ni tur går det snabbare än för oss.

Så för att avsluta detta långa inlägg; Det gick bra, och är hanterbart. Alla upplever det nog olika beroende på hur man svarar på smärtlindringen, vad man har för smärtgräns, hur nervös man är osv. Men det går ju bra! Dom är duktiga på det dom gör vill jag lova och dom är jättefina med en.Sen så är det förhoppningsvis värt allt vi går igenom!!Hjärta

8 finfina ägg kunde dom plocka ut, så nu på torsdag ska vi tillbaka för återföringGlad            

Jag önskar er lycka till imorgon!!! Hoppas det går superbra för er båda!
     (fick för mig att det var på fredag men jag kanske läst fel tidigare? =P)      

• Chan2
    drömmer om ett barn: Jo det var lite stressigt att få tag i sprutan men trots de 12 milen så är de skönt att det ordnade sig.
    Vi har ej fått tag i ngt boende, patienthotellet var fullt och sen så verkar det vara ngt "happening" i Umeå i veckan för de flesta hotellen var full bokade. Så för oss blir det att stiga upp 03.00 för att hinna duscha och käka flytande frukost och sen köra 22,5 mil dit för att sen åka lika långt hem igen samma dag. Samma visa igen då vi ska dit igen men då förhoppningsvis lite senare.

Siri2012: Hur har det gått för dig idag? Hoppas att allt gick vägen {#emotions_dlg.flower}
  • Chan2
    SIri2012: HÄRLIGT!! Att det är gjort nu och tack för din berättelse... det blir verkligen till att ta med tidningar så att de ej blir för långtråkigt, dock så tror jag att jag kommer ha så ont i magen utav nervositet så jag kommer nog att tycka att klockan står stilla hur jag än gör. Hur avgör de om man behöver mer smärtstillande för om jag får välja det så lär jag ju vilja ha mer tills jag slocknar typ... Glad

Spännande med insättning och sen är det dags för ännu mer väntan, håller alla tummar och tår för oss alla som är på G {#emotions_dlg.flower}
  • EbbaGrön
    Siri2012 skrev 2012-08-28 21:05:28 följande:
    Chan2 och mammaidamaria:

Hej hopp!(hoppas ni orkar läsa detta massiva inlägg)Tungan ute

Äntligen har jag tagit mig ur soffan, stapplar omkring som en gammal dam här hemma då jag är så himla öm efter dagens plock.

Förbered er på att det tar längre tid än ni tror. Vi hade tid 8.45 men fick göra ÄP först vid 10.35. Fram tills dess fick vi vara på ett rum(som delades med ett annat par, men det är draperi mellan) som hade en säng, fåtölj och handfat.
    9.10 fick min kille lämna sitt "prov", 9.20 kom en sköterska in och gav mig två citadon som jag skulle ta 9.30. Då sa hon även att vid 10.30 ungefär var det vår tur. Det verkar ha varit 4 par och vi var sist ut =/. Runt 10.10 kom hon in igen och satte in ett plaströr (kateter) i armvecket.
    Sedan 10.35 kom en annan sköterska in och sa att det var dags! Pirrigt som tusan!! Fick gå tvärs över korridoren till ett annat rum. Där fick jag ta av mig på nederdelen och lägga mig i den varma gynstolen, fick även en stor värmedyna på magen. 
    Det första läkaren gjorde var att sätta en lokalbedövning i nedre regionen så att säga. Kände inte av att hon satte nån bedövning utan det var den där jäkla grejjen som håller upp en som gjorde lite ont (eller egentligen inte men det är obehagligt).
    Sedan checkade hon med ultraljudsstaven hur många blåsor det var och vilka storlekar det var på dom.

Efter det  då fick jag smärtstillande genom armen så jag blev lite yr, nu var det dax att suga ut ägg! Pirr igen

Läkaren sa att det skulle sticka lite och det gjorde det kan jag säga, det var som ett rejält ilande i mig som var obehagligt. Sen då det väl var över gick det bra(medans hon var i samma hål och bara sög ut äggblåsor) Tills nästa och nästa och nästa stick. Fick mer smärtstillande 2 eller 3 gånger tror jag. Det var en obehaglig smärta tyckte jag, ilandet som "stack iväg" typ 1 dm åt olika håll var läskigt.  Nypte min killes hand hårt några gånger och det flög ut en och annan svordom också.. oopsTungan ute   
    Men smärtan var egentligen inte så jäkla, vad ska jag säga, stor. Men jag tyckte ju att det gjorde ont och var väldigt obehagligt. Sen är det svårt att inte tänka på smärtan då man ligger där och nästan känner efter. 
    Det var roligt att höra "äggfolket" ropa ;ett ägg, två ägg, fem ägg osv,  som ljuv musik.   

När dom sa; Nu är det klart! så började jag gråta, all nervositet och alla spänningar släppte, sjukt skönt att bara låta det komma.  Efteråt fick jag sätta mig på stolen ett tag och varva ner, var rätt så yr och jag sluddrade nog lite när jag pratade och kunde inte ha ögonkontakt med nån! 

Sen fick vi återgå till rummet, vilade och fikade lite, Sen var det mer väntan. Vi var klara med uttagen vid 11.10 tror jag men gick därifrån först vid 13.30. Det vi väntade på var att spermaprovet skulle kollas igenom för att kunna boka en tid för insättning och även säkert för att vila lite. Men det blev långtråkigt!Det fanns lite tidningar och radio.Men ta med er nån bok eller så ifall det tar tid. Har ni tur går det snabbare än för oss.

Så för att avsluta detta långa inlägg; Det gick bra, och är hanterbart. Alla upplever det nog olika beroende på hur man svarar på smärtlindringen, vad man har för smärtgräns, hur nervös man är osv. Men det går ju bra! Dom är duktiga på det dom gör vill jag lova och dom är jättefina med en.Sen så är det förhoppningsvis värt allt vi går igenom!!Hjärta

8 finfina ägg kunde dom plocka ut, så nu på torsdag ska vi tillbaka för återföringGlad            

Jag önskar er lycka till imorgon!!! Hoppas det går superbra för er båda!
     (fick för mig att det var på fredag men jag kanske läst fel tidigare? =P)      

Skönt att allt gick vägen!
    Tyckte också det blev långtråkigt, man skulle haft med sig en bok eller nåt =)

Lycka till med återföringen =) 
  • Siri2012
    Chan2: Det känns så skönt att ha gjort det, så ja nu är det ännu mer väntan som du säger. När ska vi behöva sluta vänta?! Snart hoppas vi =)

Dom gav mig mer smärtlindring då dom såg att jag hade ont, eller snarare hörde att jag hade ont =) 

EbbaGrön
    : Jo,superskönt!!=) Har du testdag snart eller vart är du i "schemat"?
    Tack så mycket!!     
  • mammaidamaria

Siri2012: Vad skönt att höra att det gick bra trots lite obehag och vänta. På fredag är det dags för oss, inte imorgon.

Chan2: Är det imorgon det är dags för er? Ser du ha skrivit olika eller om jag tolkar fel, hur som helst stort lycka till!! Trist ang boende:(