• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    Siri2012: FET betyder Frozen Embryo Transer och är ett fryst embryo som blivit upptinat och återfört. Nu är det vårat tredje försök men den andra fullständiga behandligen så att säga.

EbbaGrön: Vilket bra resultat du fick på äggplocket! Stort lycka till imorgon vid återföringen! {#emotions_dlg.flower} 
  • drömmer om ett barn
    Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)

Sprayar
    * Freja150 (1:a IVF)
    * drömmer om ett barn (3:e IVF)

Sprutar
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)
    * EbbaGrön (from 10/8, 1:a IVF)
    * mammaidamaria (from 17/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET
    * vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35
    * kvinna32 FET v.38

Ruvar
    * Linda M testdag 5/9

Gravida
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
    * fiffa (första ivf)
  • Emilotta

EbbaGrön: jo det gick faktiskt på första IVF. trodde aldrig det! Innan har vi försökt i 2 år och jag har sldrig blivit gravid. Jag har både MS och endometrios som båda kan ha spelat in men det framkom inte någon specifik orsak på utredningen förutom att de tagit bort en endocysta på varje äggstock som kan ha skadat dom. är så otroligt tacksam nu att vi fick hjälp och att det fungerade. Nu hoppas jag sen bara att jag blir en av dem som efter en ivf blir gravid naturligt=)

Nu vill vi höra om din insättning!!

• mammaidamaria

Har idag på morgonen varit hos läkaren på vul för att se hur mycket äggen hade vuxit. Fanns ett ägg som var lite större och två som var lite mindre, men det är ju så få så just nu är jag väldigt ledsen, för två dagar sedan var det betydligt fler, nu väntar jag på att Umeå ska ringa och jag får höra hur vi går vidare. Men det känns tufft:( Någon mer med bara några få ägg? Ökade dom dosen då? Berätta gärna...

• EbbaGrön
    Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)

Sprayar
    * Freja150 (1:a IVF)
    drömmer om ett barn (3:e IVF)

Sprutar
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)
    * EbbaGrön (from 10/8, 1:a IVF)
    mammaidamaria (from 17/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET 
    * vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35
    * kvinna32 FET v.38

Ruvar
    * Linda M testdag 5/9
    * EbbaGrön testdag 11/9

Gravida
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
    * fiffa (första ivf)
  • EbbaGrön

Av våra 17ägg blev 8 befruktade och delade sig. Så nu är det ett lite frö i min mage, som jag hoppas stannar i 9månader =)

Blir orolig för överstimulering nu, fick med mig en lapp som jag började läsa i bilen " Hastig viktuppgång (kontrollera vikten dagligen), andfåddhet, illamående och successivt tilltagande bukbesvär (förstoppningskänsla) kan vara tecken på överstimuleringssyndrom"  Har haft ont i magen och känt mig förstoppad hela dagen, men berättade inget för doktorn då jag trodde att det inte skulle ha nåt med det här att göra..
    Blir nu super nojig och rädd för att jag håller på bli överstimulerad =( Har läst några skräckhistorier där folk fått legat på sjukhus länge och så på grund av överstimulering =/ 

• vårt 2012
    Ebba Grön: När jag hade plockat så hade jag alla symtom på överstimulering och vid insättningen sa dr att jag såg ut att ha tecken på det på äggstockarna, sa dom något idag?

Men jag var dålig (hade typ alla symptom och ganska ont) ungefär i 1½ vecka efter plock, men det gick över..
    Nu klarade sig inte embryot hela vägen, men lugn bara lugn.. dom skulle sagt nått idag om det såg ut som om du hade mkt vätska i äggledarna..

Trevlig helg allihopa, själv ska jag leta efter den glada gubben! Glad
  • EbbaGrön
    vårt 2012 skrev 2012-08-24 17:13:03 följande:
    Ebba Grön: När jag hade plockat så hade jag alla symtom på överstimulering och vid insättningen sa dr att jag såg ut att ha tecken på det på äggstockarna, sa dom något idag?

Men jag var dålig (hade typ alla symptom och ganska ont) ungefär i 1½ vecka efter plock, men det gick över..
    Nu klarade sig inte embryot hela vägen, men lugn bara lugn.. dom skulle sagt nått idag om det såg ut som om du hade mkt vätska i äggledarna..

Trevlig helg allihopa, själv ska jag leta efter den glada gubben! Glad
    Han kollade aldrig mina äggstockar nu vid insättningen =/ 
  • vårt 2012
    Ebba Grön: HOn jag hade på insättningen, sa eg alrig att hon skulle kolla, men hon bladdrade förbi med ultrljudet när hon letade vars hon ville ha den och då sa hon att det fanns vätska och tecken på överstimulering..
    Jag tänker mig att han borde sagt ngt om han såg det..
    Äsch, jag vet inte! Men hoppas det går bra för dig!

• Mustikka

Vårt 2012: När Dr Solensten gjorde ET på mig så använde han aldrig ultraljudsapparaten. Han bara satte in den:)
    Vem var det som gjorde ET på dig?

Ebba grön: stort grattis till ruvarstatus!:) håller tummarna!

Mammaidamaria: nej va tråkigt:( vad är det som hänt? Har äggen lossnat för tidigt?
    Det positiva är ju att det bara behövs ett guldägg:)
    Jag hade sega ägg och fick göra vul två gånger, fick höja dosen till 450 enheter sista gången. Då satte det fart:) så om de höjer på dig så ska nog fler blåsor hinna utvecklas.
    Håller tummarna att allt går bra!