• Vickan I

bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni

Lollo - vad kul med ett så bra möte. Visst får man bra tips, sådant som ofta är så enkelt men som man inte tänker på. Vi började ju redan när Axel var sex månader och fick tips på hur vi skulle lyfta och hålla etc för att han skulle träna sig osv. Häftigt att han blev intresserad av tecknen också. Vi skulle ju avvakta i några månader och se om talet kommer igång, annars blir det väl stödtecken här också kanske.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

MtillMoj- Förstår att det känns mycket nu inför jul och allt. Men bra att det händer saker å andra sidan. Håller tummarna för flera bra besked och du, skit i att städa. Vi ska vara här, men kommer bara dammsuga runt mattorna ändå i år haha. För trött.

• Vickan I

Meal- vad duktig han måste varit :) och vilka fina framsteg!!! Vad glad jag blir. Håller tummarna för bra besked av blodproven på fred. Förstår att det måste oroa. Men bra det kollas upp nu ordentligt.

Ego- Axel har börjat säga pappa här hemma :). Logopeden förklarade ju hur det hänger ihop och att det inte är pappa som i PAPPA han säger, men glad han säger ngt och ni kan tro maken är mallig här hemma ändå hahaha.

• Vickan I

God jul och Gott nytt år till alla i tråden. Hoppas ni får en mysig jul allihopa. Kram!

• Vickan I

Hej wockatz och välkommen till tråden. Av det du beskriver så tycker inte jag att det låter som några större orosmoln ännu för er tjej :). MEN vill verkligen inte förringa din oro på något sätt. Har den väl satt sig så är det svårt att få bort den och jag tycker att man ska lyssna till mammahjärtat. Men att er tjej kan sitta stadigt är jättebra. Det krävs oerhörd styrka för att de ska greja det. Samma att hon kan vända sig, sätta sig själv och sparka ifrån osv. Er dotter låter det "bara" som att hon är just lite sen med krypandet och så är en del, utan att något är fel. Då får man bara uppmuntra och ge tid och det är toppen att ni går hos SG och får tips på övningar. Dessutom är det bra att hon börjar bli frustrerad, det är ofta första steget till att de vill försöka med nästa steg, i ert fall att hon ska ta sig runt :).

• Vickan I

Meal- hur gick första dagen han var själv idag då :)? Stora killen! Usch tänker så mkt på Axel och hur han hade det som liten när jag läser vad du skriver om det här med amning som inte fungerade osv. Låter precis som det var för oss :(. Vad jobbigt om han fått tillbaka det igen, vet precis hur du menar att han ligger bakåt med huvudet. På alla kort när Axel var mindre och sov låg han så också.

Hur har era det med immunförsvaret? Tycker Axel är mer eller mindre sjuk heeeela tiden och kan inte ens skylla det på storebror för han har hållit sig ovanligt frisk denna höst/vinter...ta i trä...

• Vickan I

Vad roligt att det gått bra idag :). Storebror som är vår matutmaning här hemma åt inget alls i början på förskolan heller. Nu petar han i sig lite och kan tom äta helt ok ibland. Fyraårskoll om dryga veckan så får se vad de säger om hans vikt då...

Ja vad ska man säga om BVC. Så länge man bara behöver väga och mäta ett "som alla andra barn" fungerar dem väl, men annars blir det ofta galet. Som du säger är det inte lätt som nybliven mamma alla ggr. Jag tror det var tack vare att jag inte var förstagångsmamma med Axel som jag lättare kunde identifiera problemet tidigt och stå på mig, fast bvc sade att det inte var ngt att oroa sig för. Men har man inte ett barn sedan innan är det ju omöjligt att kunna jämföra och veta.

Axel är mest förkyld hela tiden. Så symptomen varierar lite, men mkt snor och ofta igenkladdade ögon/öga. Ibland hosta, feber, ja det vanliga. Men så ofta. Nu har han feber och ett varit öga, var knappt frisk fyra dagar från förra omgången :/ . Han som
    varit ett riktigt laktulosbarn som vi dessutom pressade i päron och katrinplommon för att han skulle kunna bajsa öht har varit lös i magen nu i flera veckor, ja säkert närmare 6-7!!?? Inte som vatten, men löst. Han äter och dricker ok som vanligt, men ngt tokigt är det. Vi ger han banan och allt möjligt stoppande, men händer inget.

• Vickan I

Hej alla! Hoppas ni mår bra.

Här har kalas/dop och annat avlöst varandra helgerna som varit. Tror vår fyraåring behöver en sockerdetox nu haha.

Axel blir snart 16 mån och är förkyld typ hela tiden. Ngt jag undrar över är att han dricker massor. Han kan hälla i sig hur mkt vatten som helst och kissar ju därför massor också. Han luktar också illa ur munnen. Särskilt när han är sjuk såklart, så där bacilligt, men även annars också. Ska ringa läkare och be dem kolla, men funderar under tiden. Gnäller och gråter gör han fortfarande stora delar av dygnet. Alltid ska det vara ngt.

• Vickan I

Tack för svar! Jo tänkte också diabetes och vi ska ringa till vc imorgon. Han dricker mkt annars också, inte bara när han är sjuk och han verkar verkligen törstig, inte bara att han dricker "för kul". Byter blöja ofta och ändå lyckas han kissa igenom :/. Lukten är inte acetonig som jag läste som ett symptom, utan han luktar sjuk. Storebror kan också lukta så när han är rejält förkyld, men Axel luktar hela tiden, mer eller mindre. Glömde skriva att han är väldigt lös i magen och har varit länge också. Han som var ett laktulosbarn innan?! Inte så att det är vattniga diarréer, men för löst.

Pågmamman- ja Axel verkar ha noll immunförsvar. Riktigt envist. Gör man något kul och träffar andra barn så kommer snor och hosta som ett paket på posten några dgr senare :/.

Camelia- nej du skräms inte, tack för att du delade med dig. Har läst så mkt skrämmande om muskelsjukdomar så känns som man inte kan bli mer rädd.

Meal- Men lilla killen då :(. Vad ledsen jag blir över att läsa att han har ont. Man tycker ju det ska räcka med allt annat våra små kämpar med och inte att de ska behöva vara sjuka och/eller ha ont också. Hoppas allt vad jag kan att han blir bättre snart och att han får hålla sig bättre längre perioder. Kram.

• Vickan I

Hej Johanna och välkommen hit. Din lilla kille låter mkt lik vår Axel här hemma, förutom på humöret då haha. Vad bra att sjukgymnastiken hjälper. Intressant att ni ska göra MR när han är ett år. Neurologen här ville helst att Axel skulle vara närmare 18 mån innan, så vi väntar också. Var ngt med hjärnan som inte var riktigt klart innan dess. Men som vanligt är det väl olika besked med vem man frågar!

Imorgon fm har Axel tid hos läkaren så får vi se vad dem säger. Vår vc hade ingen barnläkare, ringde och kollade, men tänkte att vi får börja där. Prov för diabetes kan väl en allmänläkare ta på barn också och sedan skriva remiss om det behövs mer koller. Läkaren har jag själv gått hos när jag blev sjukskriven en tid och hon var superbra då så hoppas hon är det med Axel också.

Svar på tråden bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni