• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M
    Nissesmamma skrev 2014-01-28 13:06:49 följande:
    Kram till M och M. Mitt enda råd är att tillåta sig själv vara så ledsen som man är. Ingen mår bättre av att låtsas att det är OK när det inte alls känns så. Mina tidiga missfall har varit sk missed abortion som har upptäckts vid ultraljud så jag har inget att bidra med i den frågan. När jag sedan fick några hormoner för att stöta ut embryot så har det blött i mängder som man inte trodde vara möjligt.
    För egen del har jag varit på äggplock idag, det blev 11 stycken. Insättning på fredag och sedan blir det den hemska väntan på mens eller positivt gravititetstest för mig...
    Lycka till!
  • Anceka m D

M o M: vad knepigt! Jag hade nog testat, blir det svagare är det nog ett hyfsat klart tecken på missfall. Men visst, är det lika starkt är det ju svårare att veta. Vissa drar ju en vit lögn och åker till gynakuten och säger att de har ont men det är ju svårt att se något nu. Men klart att du inte ska vänta till RUL, det är ju helt galet! Jag skulle kanske ringt ytterligare någon, MVC kanske, och bett om råd.

• jamka

Man behöver inte dra en lögn utan försöka träffa någon barnmorska som förstår att oro om graviditet inte är bra för mamman, vid mina missfall var läkarna och barmorskor på sjukhuset mycket trevliga och hjälpte mig men när jag däremot ringde till 1177 så fick jag svaret att inte oroa mig utan tro att embryot lever. Så åk till gynmottagningen eller akuten och be om ultraljud, lycka till!

• miap01

M och M. Jag hade nog också begärt vul, men jag hade nog väntat två veckor iaf även om bara det är en jobbig väntan. Går du dit nu, kommer de ändå inte med största sannolikhet att se något embryo utan bara början till graviditet. Och det kommer kanske spä på oron än värre, sen får man ändå gå och våndas någon v innan de gör ett nytt vul.

• Maramina

M och M: Usch vilken situation du har hamnat i! Du har fått lite olika tips, och då framförallt för att försöka få till ett ultraljud, vilket inte är mitt råd. Det är fortfarande för tidigt för att se något på ultraljud men be om att få komma in och få ditt hcg mätt. Det kan vara så att du har hcg i kroppen ett tag, men det kan likaväl vara så att det försvinner snabbt. För mig med missfallet som jag hade läkarkontakt med så försvann hcg:t på bara några få dagar. Tre tror jag det var. Då var jag ju lite längre gången än du. Eller så tar du och testar med gravtest om några dagar och ser om det har blivit någon skillnad. Att gå i flera veckor och inte veta varken ut eller in lör ju bryta ner även den starkaste!

• Kingston

Men om man tar hcg-prover borde man väl ändå kunna se det? Hcg-värdet skjuter ju galet i höjden för varje dag om den är en normal graviditet. Så sa läkarna till mig iaf när jag var inne för mitt utomkveds...

• M  och  M

Tog en grav.test nu en vecka efter blödningen började. Är fortfarande positivt. Vet inte vad jag ska läsa it av det men.... :-\

• Kingston

Vill gärna tro att loppet inte är kört men jag skulle inte lita på dom där stickorna (luriga djävlar...). Hcg-värdet sjunker väääldigt långsamt och kan ta upp till flera veckor att bli av med.
    Så tyvärr är det bara en bedrövligt lång väntan sedan skulle jag se till att få komma på ett VUL. Enda sättet att säkert veta...

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?