• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Vill bara tacka alla härinne för att ni peppar, lyssnar, delar, berättar och finns där. Jag känner inga av er men det är en skön mättnadskänsla attbkunna gå in hit och läsa och skriva

• Fröken Frågvis

Hej alla!

Väldigt länge sedan jag skrev i tråden, har tittat in då och då men har säkert missat mycket.
    M & M, jag håller tummarna för att allt gått bra på vul idag! Jag gjorde också vul i v 5+6 och såg då ett embryo på 2 mm och en fostersäck på 7mm, men inget hjärta. Tycker det låter positivt att ditt hcg ökat, att du inte haft nån smärta och att gravsymtom tillkommit efter blödningsstart. Jag hade också flera blödningar i första trimestern men än så länge har allt gått bra. Är i v 31 nu och ska på TUL imorgon då moderkakan låg i vägen på RUL.

Angående stor åldersskillnad (som jag såg att ni diskuterade för några veckor sedan) så var det något jag var väldigt bekymrad över innan jag väl blev gravid. Nu tycker jag snarare att det finns många fördelar med att första barnet är lite äldre (min dotter kommer vara 4 år och 3 månader när syskonet kommer). Nu under graviditeten när jag varit trött och grinig har hon varit förstående, omhändertagande och fixat mycket själv. Hon längtar också otroligt mycket efter sitt syskon och förbereder så mycket hon kan. Vart vi än går vill hon köpa saker till bebisen, och hemma sorterar hon undan kläder och leksaker till bebisen, bäddar spjälsängen och fixar och donar. Jag känner att jag har fått mycket tid med henne som ensambarn och hoppas att jag även får lite mer tid med syskonen än jag skulle fått om storasyster varit yngre. Sen kanske de inte kommer leka lika mycket som om de varit närmre i ålder, men samtidigt kanske det blir mindre bråk? Jag känner också att jag och min man fått mer tid för varandra i väntan på syskonet, och tror att vår relation är mycket starkare och mer redo för en ny spädbarnstid än vi varit för bara ett år sedan. Så, summa summarum känns det faktiskt ganska lagom, jag önskar bara att jag vetat det för två år sedan så att jag sluppit all vånda och oro.

Jag håller tummarna för er alla i tråden, och stort grattis till er som också fått era efterlängtade plus!

• Maramina

Härligt Frökenfrågvis att vara så nära BF! Jag håller helt och hållet med i det du skriver om åldersskillnaden. Här blir det också 4 år och 3 månader mellan bebis och storasyster. Nu när illamåendet har varit jobbig med graviditeten och en annan har varit tröttare än vanligt så har hon haft lättare att förstå och ta det hela än vad jag tror att hon skulle tyckt om hon hade varit mindre. Nu är hon mer med och kan vara delaktig på ett helt annat sätt än vad det hade varit möjligt om hon hade varit yngre. En annan sak som jag ser som en klar fördel med fyra års skillnad är att de barnen slipper "ärva" lärare av varandra och risken att behöva bli jämförd med varandra minskar

• Anceka m D

Och mellan mina blir det 4 år och 1 månad om det här nu går vägen. Roligt att det blir så lika åldersskillnad för oss.

• Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2014-02-04 13:44:31 följande:
    Härligt Frökenfrågvis att vara så nära BF! Jag håller helt och hållet med i det du skriver om åldersskillnaden. Här blir det också 4 år och 3 månader mellan bebis och storasyster. Nu när illamåendet har varit jobbig med graviditeten och en annan har varit tröttare än vanligt så har hon haft lättare att förstå och ta det hela än vad jag tror att hon skulle tyckt om hon hade varit mindre. Nu är hon mer med och kan vara delaktig på ett helt annat sätt än vad det hade varit möjligt om hon hade varit yngre. En annan sak som jag ser som en klar fördel med fyra års skillnad är att de barnen slipper "ärva" lärare av varandra och risken att behöva bli jämförd med varandra minskar
    Sant, min syster är 3 år yngre än jag och ärvde både min lågstadie- mellanstadie- och flera av högstadielärarna! Dessutom var min syster och jag aldrig lekkamrater under småbarnsåren och har heller inte varit särskilt nära vänner i äldre ålder heller, så av den anledningen kan det kanske lika gärna skilja lite mer i ålder...

Hur långt gången är du nu?
  • M  och  M

Hon såg ingenting. Gissade på tidigt missfall. Fick ta ett prov för att se hur nåt hormon låg för att utesluta utomkvedskap eller vad det heter. Hon sa ju att det kan vara för tidigt att hon inte ser nåt, men troligtvis inte. Det ser de väl kanske isf på det här provet också om det ökar eller sjunker. Klart jag/vi blev ledsen och besviken, men känner mig okej. Var inställd på det. Gått igenom så många besvikelser redan.

• M  och  M

Min dotter skulle blivit bra precis 4 1/2 om det hade gått vägen denna gång. Men det blev inget och nu blir hon bara äldre och äldre..

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?