• Anonym (Surrogat)

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Hej!

Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a

• Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!
  • Anonym (Jemma)
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-06-11 18:13:26 följande:
    Va trångsynt du är, du måste inte ha våra problem alls............... 

Varför är det trångsynt? Och varför är det fel att inte tycka det är okej att gå över lik för ens egen skull?
  • Anonym (India)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-11 14:36:49 följande:

Så någon annan kanske får lida och tom dö (eftersom de är tvungna för pengarnas skull) enbart pga att ni vill ha barn?

Googlar du lite så ser du att det finns många "babyfabriker" där kvinnan stängs in under graviditeten, inte får träffa sina egna barn och fall där kvinnan tom dött.  

Det finns mer än 2000 surrogatkliniker i Indien och det är främst indierna själva som använder sig av dessa.

Av dessa tusentals kliniker så finns ett fåtal som används av skandinaver, en av dessa två använder vi oss av. 

Vi har träffat vår SM och hennes familj och att vår klinik skulle vara en bebisfabrik finns det ingen som helst sanning i.

Jag märker direkt när någon inte i insatt i ämnet. Ingen av våra anhöriga, kollegor, vänner har ifrågasatt vårt beslut. Jag var helt emot surrogat i höstas, men har läst allt som finns att läsa i ämnet. När vi åkte till Indien så var vi beredda att backa ur om något inte skulle kännas bra. Allt kändes bra. Vården av surrogatmammorna är betydligt bättre än i Sverige och läkarna är betydligt mer kunniga. Hennes familj har hemhjälp och hon får gå engelskakurs mm under graviditeten. Vår SM är en stark kvinna och hon var väldigt glad och trygg i sig själv. De får gå igenom många tester inkl psykologiska innan de blir godkända. Hon vill köpa ett eget hus för pengarna och trygga hennes dotters uppväxt. Ingen är gladare än jag att få vara med och bidra till det. Vi kommer att fortsätta hjälpa familjen ekonomiskt även efter förlossningen (om vi kommer så långt).

Graviditet är ingen sjukdom, det är ett tillstånd och det ska mycket till om en surrogatmamma ska dö pga detta. Även om jag själv vara nära att dö vid min förlossning så är det ytterst sällan det händer i Sverige. Då vården är bättre i Indien (där skickar man inte hem mammorna med tabletter) så är risken minimal.

Det som hände mig i vården i Sverige hade inte hänt en surrogatmamma på vår klinik, dvs att bristande vård och inkompetens dödade vår dotter. Våra läkare i Indien trodde det inte var sant när dom hörde vad som hänt oss på ett svenskt sjukhus.

Läs på innan du uttalar dig i ett ämne du inte är insatt i. Hade du varit insatt så hade du inte hänvisat till de kliniker som media (i Frankrike och Norge) lyfter fram.      
  • Anonym (India)
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-11 14:33:11 följande:
    Vad roligt att det ser bra ut iallafall!! Har de sett hjärtslag? Det är en liten? Håller tummarna för att det fortsätter gå bra hela vägen!!

Ja de har sett hjärtslag tre gånger nu, men jag vågar inte hoppas för mycket än. Fick själv ma en gång och då hade vi sett hjärtat slå tre gånger innan också...

Ja det är en

Tack    
  • Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-12 20:03:25 följande:

Det finns mer än 2000 surrogatkliniker i Indien och det är främst indierna själva som använder sig av dessa.

Av dessa tusentals kliniker så finns ett fåtal som används av skandinaver, en av dessa två använder vi oss av. 

Vi har träffat vår SM och hennes familj och att vår klinik skulle vara en bebisfabrik finns det ingen som helst sanning i.

Jag märker direkt när någon inte i insatt i ämnet. Ingen av våra anhöriga, kollegor, vänner har ifrågasatt vårt beslut. Jag var helt emot surrogat i höstas, men har läst allt som finns att läsa i ämnet. När vi åkte till Indien så var vi beredda att backa ur om något inte skulle kännas bra. Allt kändes bra. Vården av surrogatmammorna är betydligt bättre än i Sverige och läkarna är betydligt mer kunniga. Hennes familj har hemhjälp och hon får gå engelskakurs mm under graviditeten. Vår SM är en stark kvinna och hon var väldigt glad och trygg i sig själv. De får gå igenom många tester inkl psykologiska innan de blir godkända. Hon vill köpa ett eget hus för pengarna och trygga hennes dotters uppväxt. Ingen är gladare än jag att få vara med och bidra till det. Vi kommer att fortsätta hjälpa familjen ekonomiskt även efter förlossningen (om vi kommer så långt).

Graviditet är ingen sjukdom, det är ett tillstånd och det ska mycket till om en surrogatmamma ska dö pga detta. Även om jag själv vara nära att dö vid min förlossning så är det ytterst sällan det händer i Sverige. Då vården är bättre i Indien (där skickar man inte hem mammorna med tabletter) så är risken minimal.

Det som hände mig i vården i Sverige hade inte hänt en surrogatmamma på vår klinik, dvs att bristande vård och inkompetens dödade vår dotter. Våra läkare i Indien trodde det inte var sant när dom hörde vad som hänt oss på ett svenskt sjukhus.

Läs på innan du uttalar dig i ett ämne du inte är insatt i. Hade du varit insatt så hade du inte hänvisat till de kliniker som media (i Frankrike och Norge) lyfter fram.      

Vad jag har för kunskap har du ingen aning om.

SÅ du menar att din SM får vara hemma tillsammans med sin familj under tiden hon är gravid?

Tror du hon skulle välja att vara SM om hon haft mer pengar?

Att vara gravid är alltid en risk, något du förmodligen inte inser eftersom du inte tycks vara speciellt insatt i det, varje dag skadas kvinnor pga förlossning för livet.

Om du nu anser dig vara en så god människa hade du hjälp kvinnan och hennes familj ändå 

Vad händer med SM mamman om bebisen tex dör? Jo hon får inte något alls, däremot kanske svåra skador.

Tycker du skall läsa länkarna, kanske lär du dig rentav något fast såna som du blundar ju säkerligen för det.

Fortfarande utnyttjar du en fattig kvinnas kropp i eget syfte med tanke på att hon förmodligen aldrig haft råd att säkra sitt barns framtid utan att tvingas göra detta istället för att kanske betala lite mer men använda en kvinna som faktiskt VILL göra detta och inte är beroende av pengarna och som inte behöver lämna sitt egna barn under hela gravidteten.      
  • Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-12 20:04:46 följande:
    Har inte kollat länkarna, men jag gissar att man skriver om oseriösa kliniker och jag kan inte min värld förstå vilka människor som anlitar dessa, fruktansvärt.

Ena länken handlar dessutom om kliniker som just svenskar använder sig av, men som sagt du är nog alldeles för ego för att ens läsa och ta in.
  • Jämför
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-12 21:02:11 följande:

Vad jag har för kunskap har du ingen aning om.

SÅ du menar att din SM får vara hemma tillsammans med sin familj under tiden hon är gravid?

Tror du hon skulle välja att vara SM om hon haft mer pengar?
    .....    
    Jag skulle utan att tveka välja att var SM om jag fick motsvarande en årslön för besväret. Skulle inte du?

Det känns snarare som att man idiotförklarar de indiska kvinnorna när man säger att de aldrig skulle kunna göra det frivilligt. Varför skulle de inte göra det? Var går din gräns för att vara SM åt någon annan? 1 miljon? 5 miljoner? Gör det någon skillnad vilket beloppet är eller om man gör det av ren godhet?

Vi måste sluta se de seriösa klinikerna som något så konstigt. Folk i de fattiga länderna riskerar livet för oss västerlänningar varje dag, och de flesta gör det för betydligt mindre saker än att skänka någon ett efterlängtat barn. Se på var dina kläder kommer ifrån, dina skor, din väska, dina trädgårdsprylar, bilprylar, möbler eller vad det nu kan vara. Det mesta tillverkas i de fattiga länderna under villkor som är otroligt mycket sämre än de villkor en surrogatmamma har. Inte anklagar du alla runt omkring dig att riskera andras liv för ett par nya skor, eller hur?

Och ändå är det precis det de gör - år efter år i trånga fabriker med dålig luft och där olyckor sker väldigt ofta. Surrogatmammorna (på de seriösa klinikerna) har tillgång till läkare hela tiden, de följs upp ordentligt och de får all vård som kan tänkas. Dessutom räddar de sina egna barn från helvetet som det innebär att jobba i sweatshops.

Vill du förändra läget för alla människor i asien som utnyttjas av oss västerlänningar så är inte surrogatmammorna de du skall ge dig på först.
  • Två döttrar och en son

Jag ska vara surrogat med mina EGNA ägg och GRATIS!! Det är nämligen förbjudet i Sverige att adoptera barn om man gett kvinnan som fött det ersättning... Jag är fattig med svenska mått men väljer ändå att vara surrogatmamma utan att få någonting för det. Pga att jag själv varit ofrivilligt barnlös, men nu har flera egna barn. Jag kan bara säga att de indiska surrogatmödrarna som bär barn som inte är deras biologiska och som får sådan uppassning och en hel medelårslön är jag avundsjuk på.... Tänk om man fick det ändå? Men då hade jag förstås varit en girigbuk istället. Jag är ju en västerländsk surrogatmamma. Jag BÖR göra det helt gratis.... Konstigt att det ses så olika på beroende på vilket land man bor i.

• Anonym (Jemma)
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-12 22:20:51 följande:
    Jag ska vara surrogat med mina EGNA ägg och GRATIS!! Det är nämligen förbjudet i Sverige att adoptera barn om man gett kvinnan som fött det ersättning... Jag är fattig med svenska mått men väljer ändå att vara surrogatmamma utan att få någonting för det. Pga att jag själv varit ofrivilligt barnlös, men nu har flera egna barn. Jag kan bara säga att de indiska surrogatmödrarna som bär barn som inte är deras biologiska och som får sådan uppassning och en hel medelårslön är jag avundsjuk på.... Tänk om man fick det ändå? Men då hade jag förstås varit en girigbuk istället. Jag är ju en västerländsk surrogatmamma. Jag BÖR göra det helt gratis.... Konstigt att det ses så olika på beroende på vilket land man bor i.

Fortfarande är det inte jämförbart eftersom jag antar att du har ett fritt val och dessutom inte kommer att tvingas vara separerad från din familj och de barn du redan har ett år?

Att vara fattig med svenska mått är inte heller jämförbart med att vara det i Indiska mått. 
  • Anonym (Jemma)
    Jämför skrev 2013-06-12 21:24:52 följande:
    Jag skulle utan att tveka välja att var SM om jag fick motsvarande en årslön för besväret. Skulle inte du?

Det känns snarare som att man idiotförklarar de indiska kvinnorna när man säger att de aldrig skulle kunna göra det frivilligt. Varför skulle de inte göra det? Var går din gräns för att vara SM åt någon annan? 1 miljon? 5 miljoner? Gör det någon skillnad vilket beloppet är eller om man gör det av ren godhet?

Vi måste sluta se de seriösa klinikerna som något så konstigt. Folk i de fattiga länderna riskerar livet för oss västerlänningar varje dag, och de flesta gör det för betydligt mindre saker än att skänka någon ett efterlängtat barn. Se på var dina kläder kommer ifrån, dina skor, din väska, dina trädgårdsprylar, bilprylar, möbler eller vad det nu kan vara. Det mesta tillverkas i de fattiga länderna under villkor som är otroligt mycket sämre än de villkor en surrogatmamma har. Inte anklagar du alla runt omkring dig att riskera andras liv för ett par nya skor, eller hur?

Och ändå är det precis det de gör - år efter år i trånga fabriker med dålig luft och där olyckor sker väldigt ofta. Surrogatmammorna (på de seriösa klinikerna) har tillgång till läkare hela tiden, de följs upp ordentligt och de får all vård som kan tänkas. Dessutom räddar de sina egna barn från helvetet som det innebär att jobba i sweatshops.

Vill du förändra läget för alla människor i asien som utnyttjas av oss västerlänningar så är inte surrogatmammorna de du skall ge dig på först.

Vem vill frivilligt vara ifrån sina egna barn i nästan 1 år, barn som kanske är ganska små och inte minns sin mamma sedan för pengar? Förmodligen någon som inte är riktigt frisk alt någon som är tvungen att göra det för att familjen skall överleva, ser du skillnaden?

Att det finns kvinnor som har det bra ställt som gör det frivilligt mot betalning är en annan sak men inte ens de tror jag vill bo på en klinik i nästan ett år utan de egna barnen (man måste som SM i Indien ha fått egna barn innan man får vara SM) och dessa tvingas man lämna hemma, läs tex min första länk som handlar om just en seriös klinik dit svenskar vänder sig.

Fabriker och annat är förvisso ett problem men också en helt annan diskussion.    
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!