• Anonym (Surrogat)

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Hej!

Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a

• Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!
  • miljarden
    Anonym skrev 2013-03-25 21:06:30 följande:
    jag måste sålla mig till den skara här som faktikst uttrycker protest mot surrogatmödraskap. klart det finns fina filmer om glada mammor som såååå gärna bär andras barn mot pengar. Är man desperat så är det ett bra sätt att tjäna pengar. Men det går inte att komma ifrån att det är en handel med människokroppar!! och som alltid är det kvinnors kroppar det handlas med. 

Jag ställer mig tveksam till surrogat inom sverige med, men dock är det ett betydligt bättre alternativ, att ha en närstående som går med på den processen, att bära sin systers barn eller likannde. Men att tro att en kvinna gör det lättvindigt, på andra sidan jorden, för att vara snäll, det är bara idioti. Klart allting görs för pegnar, från desperation. Och att därför beställa ett barn är också att leva med att man utnyttjar änniskor i sämre ekonomisk sits. Precis som att åka til lrumänien för att få en njure. är man desperat så är man, det dricer folk att göra allt möjligt konstigt. Men att få barn är ingen rättighet och ger en inte rätt att köpa ett barn!

Jag är alltså inte motståndare till att vara altrusitisk, har själv donerat ägg, helt frivilligt i sverige, mot en symbolisk summa som täcker frånvaro från jobb i princip. Men jag är itne i ekonomiskt behov och den faktorn går aldrig att bortse från!

Klart det inte är okomplicerat. Men alla transaktioner mellan i-länder och u-länder är komplicerade för att det är så ojämlikt. Och att slita ihop motsvarande summa stålar i en fabrik eller hemma hos någon rikare familj i sitt hemland eller vad det kan vara behöver inte tära mindre fysiskt än en graviditet för de kvinnor som väljer detta.

Om det är handel med människokroppar så är typ alla fysiska arbeten det. Det vore värre om de använde sina egna ägg. Då vore det människohandel och skulle kännas mer fel.
  • Två döttrar och en son
    miljarden skrev 2013-03-25 21:58:59 följande:
    Klart det inte är okomplicerat. Men alla transaktioner mellan i-länder och u-länder är komplicerade för att det är så ojämlikt. Och att slita ihop motsvarande summa stålar i en fabrik eller hemma hos någon rikare familj i sitt hemland eller vad det kan vara behöver inte tära mindre fysiskt än en graviditet för de kvinnor som väljer detta.

Om det är handel med människokroppar så är typ alla fysiska arbeten det. Det vore värre om de använde sina egna ägg. Då vore det människohandel och skulle kännas mer fel.
    Ja precis.
    Behövs inte sägas nåt mer. 
  • Två döttrar och en son

Nu förstår jag varför Loriyana och Lilia skriver så hätskt emot surrogatgraviditeter.
    De är katoliker...
    Och enligt den katolska kyrkan så har man bestämt sig för att bannlysa surrogatmödraskap.
    Liksom abort.
    Liksom preventivmedel.
    Liksom medicinsk hjälp att få barn.
    Liksom även adoption då antar jag...  
    Det är från de katolska skrifterna de hämtat detta att surrogatgraviditet skulle vara att jämställa med prostitution...
    För att barnet inte blivit till genom sex! 
    Och för att det är en tredje person inblandat!
    Och för att den gravida "reduceras till statusen av en prostituerad" för att hon "säljer sin biologiska fertilitet"!

Nä fy såna orättvisa och fördomsfulla påståenden....  

Jag tror på Gud själv, helt klart, och jag tror också på godheten!
    Just därför kan jag tänka själv och i mitt eget inre känna efter vad som är det rätta och det goda.
    Och att bära ett barn åt någon som inte kan göra det själv är inget annat är godhet så länge man gör det helt och fullt frivilligt.

Jag är också för att man ska få använda vilken preventivmetod man vill!
    Och att kvinnor ska ha möjlighet till tidigt avbrytande av graviditet om hon vill!
    Och att månniskor ska kunna få hjälpa att få barn!
    Och att adoption till kärleksfulla föräldrar är bättre än att bo på barnhem!     

• Madeleine de Scudéry
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-25 23:08:55 följande:
    Nu förstår jag varför Loriyana och Lilia skriver så hätskt emot surrogatgraviditeter.
    De är katoliker...
    Och enligt den katolska kyrkan så har man bestämt sig för att bannlysa surrogatmödraskap.
    Liksom abort.
    Liksom preventivmedel.
    Liksom medicinsk hjälp att få barn.
    Liksom även adoption då antar jag...  
    Det är från de katolska skrifterna de hämtat detta att surrogatgraviditet skulle vara att jämställa med prostitution...
    För att barnet inte blivit till genom sex! 
    Och för att det är en tredje person inblandat!
    Och för att den gravida "reduceras till statusen av en prostituerad" för att hon "säljer sin biologiska fertilitet"!

Nä fy såna orättvisa och fördomsfulla påståenden....  

Jag tror på Gud själv, helt klart, och jag tror också på godheten!
    Just därför kan jag tänka själv och i mitt eget inre känna efter vad som är det rätta och det goda.
    Och att bära ett barn åt någon som inte kan göra det själv är inget annat är godhet så länge man gör det helt och fullt frivilligt.

Jag är också för att man ska få använda vilken preventivmetod man vill!
    Och att kvinnor ska ha möjlighet till tidigt avbrytande av graviditet om hon vill!
    Och att månniskor ska kunna få hjälpa att få barn!
    Och att adoption till kärleksfulla föräldrar är bättre än att bo på barnhem!     
    Jag är inte katolik, och anser inte att surrogat där man åker till exempel Indien och låter en kvinna där föda ett barn är speciellt trevligt.
  • Två döttrar och en son
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-26 07:09:20 följande:
    Jag är inte katolik, och anser inte att surrogat där man åker till exempel Indien och låter en kvinna där föda ett barn är speciellt trevligt.

Nehej.
    Men jag anser att där det går schysst till (vilket är vad jag sett) så är det superbra för både den gravida kvinnan och hennes familj, för det barnlösa paret och för barnet!  

Du tror alltså på fullt allvar att kvinnan blir tvingad mot sin vilja till det??

Det jag har sett och hört så är det tusentals som försöker få bli surrogat eftersom de själva anser det som ett otroligt enkelt sätt att tjäna stora summor pengar till sin familj för vilka de bygger ett nytt bra hus, kan ge sina barn en utbildning och överhuvudtaget leva betydligt bättre än annars.
    Dessutom känns det bra för det att kunna ge ett barn till ett barnlöst par

Får jag fråga om du odlar all din egen mat och syr dina egna kläder?
    Om inte så "utnyttjar" du fattiga kvinnor i Indien!
    För att det ger dem jobb.
    Ett hårt och väldigt underbetalt jobb, men en inkomst iaf, men skit samma - du utnyttjar andra människor!!
  • Två döttrar och en son
    Loriyana skrev 2013-03-25 19:44:15 följande:

Så du vill hellre att barnet du burit på under nio månader slits ur dina armar för att ges till nått rikt par i ett annat land äån att slita med att göra gympadojjor? I så fall är du imponerande hänsynslös. Tyvärr är jag betydligt känsligare (vilket jag har förstått inte är så vanligt) och skulle DEFINITIVT hellre jobba häcken av mig i en fabrik snarare än att vara gravid för någon annans skull.

Sedan tycker jag givetvis att man bör hålla sig informerad över vilka butiker som säljer produkter som tillverkats av människor som blir utnyttjade. Jag betalar hellre mer för rättvisemärkt.  

Men snälla.... JAG har FULLT MEDVETEN och med MIN EGEN VILJA blivit gravid med DERAS EMBRYO och VET HELA TIDEN att det är DERAS barn.
    Jag skapar inga band till det (ja det går utmärkt) och VET att barnet är deras och att DE ska ha barnet för att DE är barnets FÖRÄLDRAR.
    Så när barnet föds (och jag utgår från att föräldrarna är med då) så är jag fullt medveten om att DE ska ha barnet. Det har aldrig varit mitt!
    Jag vill väl inte kidnappa andras barn heller!
    Det har bara växt och utvecklats i min livmoder och fötts ur min kropp - men det ÄR INTE MITT barn.
    Så fort barnet kommit ut så tar barnets mamma eller pappa det.
    Jag fokuserar på deras glädje och på min återhämtning.
    Jag tar medel som drar ihop livmodern och som stoppar mjölkproduktion.
    Sen äter jag, vilar och sover.
    Tar hand om kroppen och hoppas att jag är återställd att jobba efter en vecka eller två.
    Går hem till min egen familj och mina egna goa ungar!  

• Madeleine de Scudéry
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-26 09:00:47 följande:

Nehej.
    Men jag anser att där det går schysst till (vilket är vad jag sett) så är det superbra för både den gravida kvinnan och hennes familj, för det barnlösa paret och för barnet!  

Du tror alltså på fullt allvar att kvinnan blir tvingad mot sin vilja till det??

Det jag har sett och hört så är det tusentals som försöker få bli surrogat eftersom de själva anser det som ett otroligt enkelt sätt att tjäna stora summor pengar till sin familj för vilka de bygger ett nytt bra hus, kan ge sina barn en utbildning och överhuvudtaget leva betydligt bättre än annars.
    Dessutom känns det bra för det att kunna ge ett barn till ett barnlöst par

Får jag fråga om du odlar all din egen mat och syr dina egna kläder?
    Om inte så "utnyttjar" du fattiga kvinnor i Indien!
    För att det ger dem jobb.
    Ett hårt och väldigt underbetalt jobb, men en inkomst iaf, men skit samma - du utnyttjar andra människor!!
    Fast det är en större risk med att vara gravid och föda ett barn. Det är kvinnor som dör när de föder barn.
    Jag tror ändå att det är många som känner sig tvingade just för att kunna ge sina barn mat och sin familj trygghet. Det är kanske något de helst inte velat göra, men på grund av pengarna så gör de det ändå.

Du är väldigt aggressiv i dina inlägg. Tona ner lite kanske?
  • Madeleine de Scudéry
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-26 09:10:53 följande:

Men snälla.... JAG har FULLT MEDVETEN och med MIN EGEN VILJA blivit gravid med DERAS EMBRYO och VET HELA TIDEN att det är DERAS barn.
    Jag skapar inga band till det (ja det går utmärkt) och VET att barnet är deras och att DE ska ha barnet för att DE är barnets FÖRÄLDRAR.
    Så när barnet föds (och jag utgår från att föräldrarna är med då) så är jag fullt medveten om att DE ska ha barnet. Det har aldrig varit mitt!
    Det har bara växt och utvecklats i min livmoder och fötts ur min kropp - men det ÄR INTE MITT barn.
    Tar hand om kroppen och hoppas att jag är återställd att jobba efter en vecka eller två.

Men du lever i ett västerländskt samhälle, och jag antar att du har tillgång till ett socialt skyddsnät. Det är just det dessa kvinnor inte har. Det är därför jag menar att de tvingas till det.
  • Madeleine de Scudéry
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-26 09:10:53 följande:

Eller vänta nu lite, är du surrogatmoder nu?
  • Två döttrar och en son
    Regler för Känsliga Forumet

"Tänk på att allmänna debattfrågor inte hör hemma här,
    utan syftet med känsliga rummet är att man ska kunna ställa personliga frågor anonymt."

Med andra ord: Vi får inte diskutera huruvida vi anser surrogatgraviditet vara rätt eller av någon anledning fel här!  

Så hädanefter är denna tråd endast till för ofrivilligt barnlösa eller de som är intresserade att diskutera personliga frågor ang surrogat.
    Övriga inlägg kommer att anmälas.   
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!