• Anonym (Surrogat)

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Hej!

Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a

• Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!
  • Anonym (India)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-13 14:17:14 följande:

Hade det varit så som du beskriver hade det varit en annan sak, tyvärr tror jag inte på det, vilken klinik menar du erbjuder att kvinnan får lov att bo hemma? Du kan ju berätta vilken klinik som i så fall är så fantastisk så kanske jag tror dig. Annars låter det mest som ett påhitt då de flesta klinker brukar vilja att kvinnan bhor där för att kunna ha total koll alternativt låser in kvinnan ändå. Hur ska jag veta exakt hur ditt avtal ser ut, du kan ju börja med att svara på mina frågor om vilken klinik som i så fall är så seriös osv, jag är liksom inte synsk om du troidde det. Och Nej mina kunskaper vet du ingenting om, men det är ju en lätt kommentar att ta till när man inte har ett bättre svar.

Vad har jag inte ett bättre svar på?

Detta var första gången du frågade vilken klinik vi använder så det är svårt att svara på den frågan i förväg.

Hur menar du nu?

Att du inte har kunskap om hur de seriösa klinikerna arbetar är väl ganska uppenbart eftersom du bara ger exempel på hur de oseriösa klinikerna arbetar, en ganska enkel ekvation att komma fram till.     
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-12 23:05:02 följande:
    Fortfarande är det inte jämförbart eftersom jag antar att du har ett fritt val och dessutom inte kommer att tvingas vara separerad från din familj och de barn du redan har ett år? Att vara fattig med svenska mått är inte heller jämförbart med att vara det i Indiska mått. 

Tro mig - de indiska kvinnorna har också ett helt fritt val och med tank på att de får en hel årslön som de tom kan bygga sig ett hus för och betala en hel utbildning för sina barn för så är det inte konstigt att det är tusentals kvinnor som konkurrerar om att få vara sm i Indien! Ingen och inget tvingar dem. Lika lite som det tvingar mig. Visst, hade de varit förmögna, vilket de flesta normalt inte är, så hade de ju haft dessa stora summor ändå. Nu är de kanske arbetslösa och helt utan inkomst (som jag!) eller arbetar i textilfabrik som så många andra indier. Klart de lockas av att "bara" vara gravida i nio mån, föda ett barn som de inte behöver försörjs och för det få motsvarande 3-400 000 (?) i svenska pengar! Jag hade utan tvekan gjort det - för MINA barns skull!! Jag vill kunna hjälpa mina barn också att få en egen lägenhet t ex... Men jag gör det alltså utan ersättning alls... Bara för att jag VILL hjälpa. Inte för att tjäna pengar! Och de här indiska kvinnorna svälter lika lite som jag gör. De har så de klarar sig, inte mer, precis som jag och mina barn! Men de vill tjäna PENGAR.... Så enkelt är det. De skulle aldrig göra det bara för att hjälpa andra.. Och nej - alla indiska surrogatmödrar är inte ifrån sina barn! Det finns många som bor hemma. Och.även om de bor på ett särskilt mödrahem så får de ju naturligtvis träffa sin familj!! Men du kan ju tro och tycka vad du vill..... Du har tyvärr en väldigt låg syn på de indiska kvinnornas förmåga att tänka själva och fatta smarta beslut.
  • Anonym (Jemma)
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-13 16:44:48 följande:

Tro mig - de indiska kvinnorna har också ett helt fritt val och med tank på att de får en hel årslön som de tom kan bygga sig ett hus för och betala en hel utbildning för sina barn för så är det inte konstigt att det är tusentals kvinnor som konkurrerar om att få vara sm i Indien! Ingen och inget tvingar dem. Lika lite som det tvingar mig. Visst, hade de varit förmögna, vilket de flesta normalt inte är, så hade de ju haft dessa stora summor ändå. Nu är de kanske arbetslösa och helt utan inkomst (som jag!) eller arbetar i textilfabrik som så många andra indier. Klart de lockas av att "bara" vara gravida i nio mån, föda ett barn som de inte behöver försörjs och för det få motsvarande 3-400 000 (?) i svenska pengar! Jag hade utan tvekan gjort det - för MINA barns skull!! Jag vill kunna hjälpa mina barn också att få en egen lägenhet t ex... Men jag gör det alltså utan ersättning alls... Bara för att jag VILL hjälpa. Inte för att tjäna pengar! Och de här indiska kvinnorna svälter lika lite som jag gör. De har så de klarar sig, inte mer, precis som jag och mina barn! Men de vill tjäna PENGAR.... Så enkelt är det. De skulle aldrig göra det bara för att hjälpa andra.. Och nej - alla indiska surrogatmödrar är inte ifrån sina barn! Det finns många som bor hemma. Och.även om de bor på ett särskilt mödrahem så får de ju naturligtvis träffa sin familj!! Men du kan ju tro och tycka vad du vill..... Du har tyvärr en väldigt låg syn på de indiska kvinnornas förmåga att tänka själva och fatta smarta beslut.

Med tanke på att 40% är fattiga i Indien så nej det är inte jkämförbart, och fattigdomen är inte heller jämförbar, i SVerige behöver inga barn bo på gatan medan det i Indien finns stora slumområden.I SVerige har vi dessutom ett skyddsnät för att barnen skall kunna få mat och skolan är gratis.SÅ som sagt det går inte att jämföra, däremot hade jag tyckt att någon som du borde få bli surrogat eftersom du just man välja det själv om du vill ha de där extrapengarna, jämfört med i Indien där det handlar om skola och överlevnad och att ha ett hem, något man i Sverige faktiskt gör/får/har.
  • Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-13 15:06:11 följande:

Tror du inte på mig när jag säger att hon bor hemma? Ja, då vet jag inte varför vi ens diskuterar detta.

Vår klinik heter Surrogacy India i Mumbai. Och ja, vår SM bor hemma. Och ja det finns kliniker där kvinnan bor på kliniken och är ifrån sina barn. Något vi aldrig skulle acceptera eller utsätta någon för. Helt fruktansvärt och jag fattar inte hur de personer som utsätter SM för det är funtade.  

Låter iofs vettigare förutsatt att du inte suttit och googlat fram det själv på efterhand, hade varit mer realtiskt om du skrev det från början istället för att hugga och kalla folk okunniga.

Jag har inte ett dugg dåliga tankar om Indiska kvinnor däremot skiljer det sig jämfört med svenska kvinnor eftersom de är i en större beroendeställning jämfört mot svenska kvinnor som har både skola,hem och mat jämfört med de 40% i indien som lever på mindre än existensminimum.  
  • Anonym (India)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-13 17:15:38 följande:

Låter iofs vettigare förutsatt att du inte suttit och googlat fram det själv på efterhand, hade varit mer realtiskt om du skrev det från början istället för att hugga och kalla folk okunniga.

Jag har inte ett dugg dåliga tankar om Indiska kvinnor däremot skiljer det sig jämfört med svenska kvinnor eftersom de är i en större beroendeställning jämfört mot svenska kvinnor som har både skola,hem och mat jämfört med de 40% i indien som lever på mindre än existensminimum.  

Varför är du så misstänksam för?
    Tror du på allvar att jag sitter här och skriver om vårt embyos hjärtslag för att jag är uttråkad. Hade du haft en trevlig ton från början så hade fått adressen till min blogg där jag precis har lagt ut en bild från UL.

Jag befinner mig i sorg och har annat att lägga min energi på än att sitta och googla ihop påhittade historier på FL. 

Vad har jag för skyldighet att skriva om viken klinik vi går på till någon som skriver som anonym och kallar mig för ego?

Att du är dåligt insatt finns det ingen tvekan om. Att du har bott i Indien tror jag inte längre på eftersom du verkar ha en helt annan syn på kvinnorna där än vi som varit där har.

Du har ju bestämt dig för att vara emot allt vad surrogat heter oavsett vad vi skriver. Jag kan bara gå i god för hur vår klinik arbetar. Vår SM är ingen förtryckt kvinna hämtad från rännstenen, tvingad av sin man att vara SM. Hur andra kliniker arbetar får stå för dom.

Jag hoppas att du iaf kan ta till dig att det finns en annan sida av myntet än den du framställt här.

Tror att vi alla är överens om att många kvinnor utnyttjas som SM i Indien och att det säkert är många som tvingas till det av sin omgivning. Att det är fel behöver inte ens nämnas.

• Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-13 17:56:40 följande:

Varför är du så misstänksam för?
    Tror du på allvar att jag sitter här och skriver om vårt embyos hjärtslag för att jag är uttråkad. Hade du haft en trevlig ton från början så hade fått adressen till min blogg där jag precis har lagt ut en bild från UL.

Jag befinner mig i sorg och har annat att lägga min energi på än att sitta och googla ihop påhittade historier på FL. 

Vad har jag för skyldighet att skriva om viken klinik vi går på till någon som skriver som anonym och kallar mig för ego?

Att du är dåligt insatt finns det ingen tvekan om. Att du har bott i Indien tror jag inte längre på eftersom du verkar ha en helt annan syn på kvinnorna där än vi som varit där har.

Du har ju bestämt dig för att vara emot allt vad surrogat heter oavsett vad vi skriver. Jag kan bara gå i god för hur vår klinik arbetar. Vår SM är ingen förtryckt kvinna hämtad från rännstenen, tvingad av sin man att vara SM. Hur andra kliniker arbetar får stå för dom.

Jag hoppas att du iaf kan ta till dig att det finns en annan sida av myntet än den du framställt här.

Tror att vi alla är överens om att många kvinnor utnyttjas som SM i Indien och att det säkert är många som tvingas till det av sin omgivning. Att det är fel behöver inte ens nämnas.

Fast nu talar du emot dig själv? Det är alltså okej för dig att påstå att jag är okunnig och att jag skulle ljuga om var jag har bott medan jag inte får ifrågasätta dig?

Det är möjligt att det finns en annan sida men jag förstår fortfarande inte varför man väljer ett land där 40% är fattiga och en hög % av alla barn som föds är underviktiga vilket ju borde tala sitt tydliga språk i att man utnyttjar någon som står i beroendeställning till en pga fattigdom, om vi skulle få lov att använda surrogatmammor i Sverige så hade det förmodligen inte blivit så pass stort som det är i Indien, pga vi inte har den fattigdomen de har där, här har man tak över huvudet, mat på bordet och skolan är gratis.

Visste du tex att många surrogatmammor i Indien göms undan eller tvingas gömma sig själva eftersom många inte accepterar surrogatmammorna?     
  • Anonym (Jemma)
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-13 16:44:48 följande:

Precis som i Sverige va?

"Hälften av de indiska barnen är undernärda och hälften av de vuxna kvinnorna lider av anemi (blodbrist). Minst 20 % av de barn i världen som saknar skolgång finns i Indien trots att det är allmän skolplikt. 25 % av barnadödligheten (under fem år) och 25 % av mödradödligheten finns i Indien. 2,1 miljon indiska barn dog under 2006 trots att Indien minskat barnadödligheten med 60 % mellan 1970-2006. Var tredje indisk kvinna är undernärd vilket får allvarliga konsekvenser för barnen. Näst efter Sydafrika har Indien flest invånare som lever med hiv/aids"

• Anonym (Jemma)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-13 20:23:13 följande:

Precis som i Sverige va?

"Hälften av de indiska barnen är undernärda och hälften av de vuxna kvinnorna lider av anemi (blodbrist). Minst 20 % av de barn i världen som saknar skolgång finns i Indien trots att det är allmän skolplikt. 25 % av barnadödligheten (under fem år) och 25 % av mödradödligheten finns i Indien. 2,1 miljon indiska barn dog under 2006 trots att Indien minskat barnadödligheten med 60 % mellan 1970-2006. Var tredje indisk kvinna är undernärd vilket får allvarliga konsekvenser för barnen. Näst efter Sydafrika har Indien flest invånare som lever med hiv/aids"

http://www.barnochframtid.se/Omindien.html
  • Anonym (India)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-13 20:13:41 följande:
    Fast nu talar du emot dig själv? Det är alltså okej för dig att påstå att jag är okunnig och att jag skulle ljuga om var jag har bott medan jag inte får ifrågasätta dig?

Det är möjligt att det finns en annan sida men jag förstår fortfarande inte varför man väljer ett land där 40% är fattiga och en hög % av alla barn som föds är underviktiga vilket ju borde tala sitt tydliga språk i att man utnyttjar någon som står i beroendeställning till en pga fattigdom, om vi skulle få lov att använda surrogatmammor i Sverige så hade det förmodligen inte blivit så pass stort som det är i Indien, pga vi inte har den fattigdomen de har där, här har man tak över huvudet, mat på bordet och skolan är gratis.

Visste du tex att många surrogatmammor i Indien göms undan eller tvingas gömma sig själva eftersom många inte accepterar surrogatmammorna?     

Därför att det är en win-win situation.

Ja, jag vet att många göms undan pga sitt surrogatmödraskap, men vad har det med mig att göra? Som jag skrivit tidigare så har jag läst allt och lite till i ämnet.

Du ser det som ett utnyttjande, jag ser det som ett nyttjande från båda parter. Kanske kan vi låta det få vara så?

Att det är stort i Indien beror inte på västerlänningars efterfrågan, men om du är så påläst så vet du ju om det.      
  • Anonym (India)
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-13 20:13:41 följande:

Lämnar dig nu. Lägger inte energi på att försvara något som inte behöver försvaras och argumentera med någon som varken läser eller tar till sig av det jag skriver. Det du hänvisar till existerar och är inget jag försvarar på något sätt. Jag håller helt med dig i den saken.
    Att

Hade du bott i Indien så borde du åtminstone någon gång under denna diskussion ha nämnt något om landet och dina erfarenheter därifrån. Du hänvisar till statistik och länkar. Så, nej, jag tror inte att du har bott där.

De som har sett fattigdomen på nära håll skulle inte heller ha uttryckt sig så som du gör när du skriver om den. Varför jag skriver det, förstår bara de som varit där.      

Eftersom jag har varit på plats, träffat vår SM som är allt annat än en förtryckt kvinna, utan en trygg och glad kvinna, så känner jag mig helt säker på att detta är ett bra sätt att få hjälp oss att skaffa barn på. Att vården där dessutom är bättre än här är en ren bonus. 

Fortsätt googla och läs på och jag rekommenderar dig att inte döma människor innan du är insatt i ämnet.

Till er andra, varmt lycka till <3    

• Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-13 20:37:12 följande:

Därför att det är en win-win situation.

Ja, jag vet att många göms undan pga sitt surrogatmödraskap, men vad har det med mig att göra? Som jag skrivit tidigare så har jag läst allt och lite till i ämnet.

Du ser det som ett utnyttjande, jag ser det som ett nyttjande från båda parter. Kanske kan vi låta det få vara så?

Att det är stort i Indien beror inte på västerlänningars efterfrågan, men om du är så påläst så vet du ju om det.      

Om kvinnan gör det pga fdattigdom är det ingen win win situation, det hade det däremot varit om hon odlat något du kunde köpt eller om hon varit ekonomiskt oberoende. Inte något hon var tvungen till. ATt däremot använda en ekonomiskt oberoende surrogat som gör det av egen fri vilja kan däremot vara en win win situation men inte i dessa lägen.
  • Anonym (Jemma)
    Anonym (India) skrev 2013-06-13 20:55:43 följande:

Lämnar dig nu. Lägger inte energi på att försvara något som inte behöver försvaras och argumentera med någon som varken läser eller tar till sig av det jag skriver. Det du hänvisar till existerar och är inget jag försvarar på något sätt. Jag håller helt med dig i den saken.
    Att

Hade du bott i Indien så borde du åtminstone någon gång under denna diskussion ha nämnt något om landet och dina erfarenheter därifrån. Du hänvisar till statistik och länkar. Så, nej, jag tror inte att du har bott där.

De som har sett fattigdomen på nära håll skulle inte heller ha uttryckt sig så som du gör när du skriver om den. Varför jag skriver det, förstår bara de som varit där.      

Eftersom jag har varit på plats, träffat vår SM som är allt annat än en förtryckt kvinna, utan en trygg och glad kvinna, så känner jag mig helt säker på att detta är ett bra sätt att få hjälp oss att skaffa barn på. Att vården där dessutom är bättre än här är en ren bonus. 

Fortsätt googla och läs på och jag rekommenderar dig att inte döma människor innan du är insatt i ämnet.

Till er andra, varmt lycka till <3    

Löjlig du är, bara för att man bott i ett land innebär det inte att man promt måste ha bott på en surrogatklinik och dyl, själv hjälpte jag fattiga människor och jobbade på barnhem, kom då i några fall kontakt med surrogatmödrar.

Problemet är att du inte ser på det objektivt eftersom du själv är så inne i att DU vill ha barn så inget annat spelar någon roll, hur skulle du känna det om er surrogatmamma dog tex? Fortfarande en win win situation? Din kommentar "Ja månbga göms undan men vad har jag med det att göra" säger ganska mycket med andra ord struntar du i surrogatmamman bara DU får köpa barnet.

Hade du brytt dig det minsta hade du hellre valt en surrogat där du till 100% VETAT att hon själv ville, inte gjorde det för att kunna ge sina barn skolgång tex.

Skaffa gärna barn men kom ihåg att barn inte är en rättighet där man har rätt att utnyttja anda pga att man ser till sig själv och struntar i vad andra utsätts för.        
  • Anonym (Skillnad.)
    Lilia skrev 2013-03-24 20:51:03 följande:
    Köper du prostituerade också? Det tycker jag är bättre än surrogatmödraskap. Då köper du en kropp för några timmar istället för en kväll. Sätt dig in i den kvinna vars kropp du köper/hyr. Se henne som en människa istället för en handelsvara!

Sådana här argument är inte så hållbara :) Inte för surrogatprocesser generellt. Jag tror att det finns få människor som vill uppmuntra till förtryck, utnyttjande av andra eller utsatthet. Ändå gör vi j alla det på sätt och vis. Passivt eller aktivt (vilket inte är en del av försvaret till surrogatprocess, bara för att ge perspektiv) Jag önskar så att detta blev lagligt och reglerat i Sverige. Med noggranna förhållningssätt och regler naturligtvis. Lagar som ska skydda SM, IPS s, men framförallt det blivande barnet. Jag vet att det finns kvinnor här i Sverige som kan och vill hjälpa andra barnlösa par. Det är vad jag VET. Jag finner det inte alltför orimligt att anta att dessa människor existerar även i andra länder, det har jag Dock ingen erfarenhet av ännu och säkerligen kan skillnader i kultur spela in i antal. På olika sätt. Men vill inte ge mig in på SM processer utomlands. Jag känner mig ännu för osäker på vad jag uttalar mig om där. Men för att återgå till Sverige, så finns det kvinnor idag som har gjort och gör det. Hjälper barnlösa. Inte för pengars skull, utan av andra drivande anledningar. Detta har existerat mycket länge. En process som idag försvåras av att vi inte har detta reglerat i svensk lag. Detta MÅSTE regleras. För barnets ökade trygghet. För kvinnors rättighet att bestämma över sin egen kropp. Om JAG skulle välja hjälpa min syster, en vän, eller annan människa jag har stark empati för av olika anledningar, vem är någon annan då att tvinga på mig deras moral och deras värderingar? Varför ska någon annan bestämma över MIN kropp? Hur kan man jämföra ett scenarium där jag vill donera en njure, hjälpa ett barnlöst par, donera ägg etc, med att det existerar fattiga desperata människor som tvingas att sälja organ? Hur kan man likställa det? Hur kan man generalisera på det viset? Självklart ska svaga skyddas. Men jag tycker inte att detta kan ske genom att ta bort valmöjligheterna hos dem som vill hjälpa. Lagen borde ha fler nyanser än så här. Se till individuella fall istället för att av rädsla över vad som kan gå fel blanda för något som existerat sedan länge.
  • Anonym (Skillnad.)

....en annan sak, människor som slänger sig med meningar som " det är ju bara att adoptera" irriterar mig. Nej det finns inte en massa föräldralösa barn som är tillgänglig för adoption utomlands. Det har minskat avsevärt de senaste åren (vilket är bra) Och nej det är inte "bara att adoptera". Det är långt, långt, långt ifrån alla av er som ha genetiska barn idag, även om ni är jätte fina föräldrar, som skulle godkännas som adoptivfamilj.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Skillnad.) skrev 2013-06-15 11:34:44 följande:

....en annan sak, människor som slänger sig med meningar som " det är ju bara att adoptera" irriterar mig. Nej det finns inte en massa föräldralösa barn som är tillgänglig för adoption utomlands. Det har minskat avsevärt de senaste åren (vilket är bra) Och nej det är inte "bara att adoptera". Det är långt, långt, långt ifrån alla av er som ha genetiska barn idag, även om ni är jätte fina föräldrar, som skulle godkännas som adoptivfamilj.

Att få barn är ingen rättighet, speciellt inre när det sker på bekostnad av andra/fattiga människor.
  • Anonym (*)
    Anonym (Frida) skrev 2015-02-01 14:56:26 följande:
    Att få barn är ingen rättighet, speciellt inre när det sker på bekostnad av andra/fattiga människor.
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!