• Anonym (Surrogat)

Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!

Hej!

Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a

• Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!
  • Anonym

Vi har funderat lite på det, men inte vågat ta steget. Hur funkar det när man ska ta hem barnet? Vem är mamma? Måste man adoptera barnet från surrogatet?

Kostar det mycket pengar att anlita surrogat?

• Anonym (Surrogat)
    Anonym skrev 2013-03-07 07:31:33 följande:
    Vi har funderat lite på det, men inte vågat ta steget. Hur funkar det när man ska ta hem barnet? Vem är mamma? Måste man adoptera barnet från surrogatet?

Kostar det mycket pengar att anlita surrogat?
    Om du gör surrogat ifrån ex Ukraina eller Indien kostar det runt 200.000-300.000kr beroende på hur du gör med ägg, spermier mm. Är det ert biologiska embryo så blir det inga problem för då skrivs ni båda på pappret för föräldraskapet men tar ni donerade ägg/spermier så blir det annorlunda. Men tänk på att en adoption kostar lika mycket, frågan är bara hur gärna ni vill ha biologiskt och ett spädbarn!
    Vad är din historia? Kram 
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-06 18:07:12 följande:
    Jag kan vara surrogat om det är eller blir möjligt att reglera juridiskt i Sverige.
    Har snart fyra egna barn.
    Kan även donera ägg om mina duger åt den svenska vården....   
    Blir det lagligt så hör du av dig till mig! Tack för din välvilja, den betyder enormt {#emotions_dlg.flower} Kram

• Anonym

För att få hem barnet måste ni ansöka om pass. Men eftersom fadern är den biologiska fadern brukar det inte vara några problem att få ett svenskt pass, det tar bara lite tid att vänta. Faderskapet bevisas med DNA.

Surrogatmamman måste säga upp sin vårdnad om barnet, därefter kan du som mamma göra en närståendeadoption i Sverige.

Kostnaden för Indien tror jag dock är högre än 200 000-300 000 kr, räkna med runt 500 000 kronor för läkarvården tillkommer. Just nu är det däremot få som vänder sig till just Indien eftersom de har börjat kräva Medical Visa, vilket svenska par inte kan få då det bl.a. kräver att surrogatmödrarskap ska vara godkänt i Sverige. Men lagstiftningen kommer att ändras, mycket är på gång i Sverige. Samtidigt finns det andra länder: Ukraina, Ryssland, Thailand, USA.

• Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-09 23:01:28 följande:
    Blir det lagligt så hör du av dig till mig! Tack för din välvilja, den betyder enormt {#emotions_dlg.flower} Kram

Javisst!
    Eller så hör du av dig till mig. 

Får jag fråga om ni har försökt få barn länge?
    Eller är det något som förhindrar dig att bära ditt barn?   
    Jag har väl eg bara en sak som jag inte accepterar och det är att man vill ha surrogat pga att man inte vill vara gravid eller föda.
    Men jag antar att de flesta som behöver/vill ha en surrogatlivmoder gör det pga egna svårigheter med att göra det.
  • tildan71

Två döttrar och en son skrev 2013-03-11 20:19:09 följande:

Javisst!

Jag har väl eg bara en sak som jag inte accepterar och det är att man vill ha surrogat pga att man inte vill vara gravid eller föda.
    Men jag antar att de flesta som behöver/vill ha en surrogatlivmoder gör det pga egna svårigheter med att göra det.

Hej,
    Enligt svenska konsulatet i Thailand så är det olagligt med surrugat i Thailand, jag mailade med dom häromdagen.. tyvärr, vi hade helst velat använda oss av thailand. Då Indien har ändrat sina riklinjer så håller vI på att kolla upp kliniker i Ukraina, håller på i detta nu att maila med klinikerna. Är det någon som har erfarenhet från Ukraina om vilken klinik som anses bäst?
  • Anonym (Vi också)

Vi har också tankar på det. Visste inte att man kan göra det i Ukraina eller Ryssland. Är det nån som vet vad det skiljer i pris beroende på om man använder sina egna ägg eller spermier eller kör donerat embryo?

• Två döttrar och en son
    tildan71 skrev 2013-03-12 14:07:12 följande:

Hej,
    Enligt svenska konsulatet i Thailand så är det olagligt med surrugat i Thailand, jag mailade med dom häromdagen.. tyvärr, vi hade helst velat använda oss av thailand. Då Indien har ändrat sina riklinjer så håller vI på att kolla upp kliniker i Ukraina, håller på i detta nu att maila med klinikerna. Är det någon som har erfarenhet från Ukraina om vilken klinik som anses bäst?

Detta svar var inte till mig gissar jag.

Men så trist att Indien börjat "krångla"....
    Och att det inte går i Thailand.  
  • Anonym

Tråkigt att höra att det inte var tillåtet i Thailand. Jag känner till ett manligt par som har kontakt med en surrogatförmedling i Thailand.

Jag kan bara svara för USA, där jag har kört, och där var det billigare att använda egna ägg och spermier.

Det finns ett annat forum som jag kan tipsa om: www.surrogat.nu Där kan du träffa andra par. En del har varit i Ukraina.

• Anonym (Surrogat)
    Två döttrar och en son skrev 2013-03-11 20:19:09 följande:

Javisst!

vi har försökt att få barn i 5år, gjort ivf som resulterat i ett missfall och 4 misslyckade återinföringar. jag har grav endometrios som gör att min kropp inte vill bli gravid. det är en stor sorg och jag är så ledsen över min kropp och har skuldkänslor gent emot min make varje dag. jag skulle göra allt för att bli gravid igen, få föda vårt barn men som det är nu är alternativet antingen surrogat eller adoption men eftersom våra embryon är av god kvalitet vill vi satsa på surrogat för det biologiska är så viktigt för oss. vi behöver bara en annan livmoder. gör man surrogat i Sverige så åker man till Cypern där ivf görs och återinföringen till surrogat mamman, sedan vid födseln skrivs min make som biologisk pappa, surrogatmamman och efter det avskriver sig suorrgatmamman vårdnaden och jag gör en adoption av barnet.
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Surrogat) skrev 2013-03-13 15:57:40 följande:
    vi har försökt att få barn i 5år, gjort ivf som resulterat i ett missfall och 4 misslyckade återinföringar. jag har grav endometrios som gör att min kropp inte vill bli gravid. det är en stor sorg och jag är så ledsen över min kropp och har skuldkänslor gent emot min make varje dag. jag skulle göra allt för att bli gravid igen, få föda vårt barn men som det är nu är alternativet antingen surrogat eller adoption men eftersom våra embryon är av god kvalitet vill vi satsa på surrogat för det biologiska är så viktigt för oss. vi behöver bara en annan livmoder. gör man surrogat i Sverige så åker man till Cypern där ivf görs och återinföringen till surrogat mamman, sedan vid födseln skrivs min make som biologisk pappa, surrogatmamman och efter det avskriver sig suorrgatmamman vårdnaden och jag gör en adoption av barnet.

Vad säger läkarna?
    Anser de att allt hopp om en egen fullgången graviditet är borta eller i stort sett borta?
    Tänkte att fem återföringar varav en resulterat i graviditet trots allt inte är sååå många..... förstår att det måste vara otroligt jobbigt, psykiskt och ekonomiskt påfrestande.... (Har en gång också varit i ett ofrivilligt barnlöst förhållande och gjorde till slit en ivf/icsi som misslyckades. Och av den besvikelsen och sorgen så kan jag lätt förstå hur fyra negativa återföringar och ett mf måste kännas....... )
    Fast så har man hört om dem som gjorde 7-8 ivf innan de fick barn. Trodde också att minst sex återföringar var rekommenderat och om det blivit graviditet på någon så bör man försöka ytterligare en gång per graviditet.
    Men det är väl säkert väldigt individuellt vilka chanser läkarna bedömer att man har.
    Och det där med ev stört immunsystem är inget ni funderat på?
    Finns ju en tråd om det här på FL, om de som gör immun-utredningar och får behandlingar i bla Aten och de flesta (om inte alla?) av de tjejerna har blivit gravida och fått barn!
    Det är ju inte säkert att en surrogat"mamma" skulle bli gravid heller eller undvika mf trots flera återföringar...
Svar på tråden Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!