Surrogat-tanke runt det-eller är i processen!
Hej!
Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a
Hej!
Vi har tankar på surrogatmamma från Ukraina, Thailand eller Indien och söker er som är i samma tankar eller ni som genomgår det! Allt är av värde! Mvh barnlös 78;a
Vi har funderat lite på det, men inte vågat ta steget. Hur funkar det när man ska ta hem barnet? Vem är mamma? Måste man adoptera barnet från surrogatet?
Kostar det mycket pengar att anlita surrogat?
För att få hem barnet måste ni ansöka om pass. Men eftersom fadern är den biologiska fadern brukar det inte vara några problem att få ett svenskt pass, det tar bara lite tid att vänta. Faderskapet bevisas med DNA.
Surrogatmamman måste säga upp sin vårdnad om barnet, därefter kan du som mamma göra en närståendeadoption i Sverige.
Kostnaden för Indien tror jag dock är högre än 200 000-300 000 kr, räkna med runt 500 000 kronor för läkarvården tillkommer. Just nu är det däremot få som vänder sig till just Indien eftersom de har börjat kräva Medical Visa, vilket svenska par inte kan få då det bl.a. kräver att surrogatmödrarskap ska vara godkänt i Sverige. Men lagstiftningen kommer att ändras, mycket är på gång i Sverige. Samtidigt finns det andra länder: Ukraina, Ryssland, Thailand, USA.
Vi har också tankar på det. Visste inte att man kan göra det i Ukraina eller Ryssland. Är det nån som vet vad det skiljer i pris beroende på om man använder sina egna ägg eller spermier eller kör donerat embryo?
Tråkigt att höra att det inte var tillåtet i Thailand. Jag känner till ett manligt par som har kontakt med en surrogatförmedling i Thailand.
Jag kan bara svara för USA, där jag har kört, och där var det billigare att använda egna ägg och spermier.
Det finns ett annat forum som jag kan tipsa om: www.surrogat.nu Där kan du träffa andra par. En del har varit i Ukraina.