• MissKaos

December bebis 2013

Av dom sista ca 300 (!!) Vaccinsprutorna mot influensa jag har varit mef om att ge har ingen fått mer än ömhet i armen. Bieffekter är inte sätskilt vanligt.

Sen kan man fundrra över hur det påverkar immunförsvar pch ffa försvaret mot influensan kommande år.

siolina skrev 2013-10-31 10:56:56 följande:
    Bebisarna brukar ju ha ett rätt bra skydd via bröstmjölken (om man ammar) och är annars ingen särskild riskgrupp i sig (om de i övrigt är friska). Att gravida rekommenderas vaccinera sig har främst med andningen att göra, vi riskerar att bli särskilt svårt drabbade, det har ingen koppling till våra bebisar egentligen.

Jag personligen har ett väldigt starkt immunförsvar (minns inte senast jag fick influensa men många år sedan) och är inte särskilt orolig att bli sjuk.

Handhygien och undvikande av folksamlingar kommer vi så klart ägna oss åt.

Å andra sidan skadar det ju inte bebisen så känner man att man vill minimera riskerna att bli sjuk så skadar det ju inte att vaccinera sig! :)

Det är just det. Om man ammar.. jag kommermed undvika ffolksamlingar med bebis. Mins med fasa vänninans lille som fichk rh..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Någon som vet hur det har gått för Stinakri som fick så prematurt?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jag överväger att jäsa en bajsblöja och skicka till dom ibland.

moruri skrev 2013-10-31 11:56:51 följande:
    Fk har fått mitt humör att bli jäkligt surt även idag. När man äntligen lyckas få tag på dom i telefon efter över en halvtimme kan de ju ändå inte hjälpa till med något. Dessutom kommer man till en otrevlig kärring ( innan jag ens hunnit vara otrevlig tillbaka). "Har ni e-legitimation kan ni göra det online", eh nej hur fan ska man kunna det när er hemsida varit nere i över en veckas tid?????? Blir sjukt arg och vill hitta en ak4 och skjuta allihopa!!!!!!!!!!!

Hur ska man vända detta nudå? Bitterfitta...

• MissKaos

Det ät inte samma vaccin. Och influensan kan nog inte kallas kraftig förkylning. Lite mer än så. Det är närmst som en heroinavtändning.

Såklart ska alla göra som dom vill ändå intressant diskussion. .

Repan skrev 2013-10-31 16:56:34 följande:
    Nej, känns som helt olika saker att vaccinera sig mot dödliga sjukdomar/allvarliga sjukdomar vs. att vaccinera sig mot kraftig förkylning mer eller mindre?

Alltså, inte för o vara sån, men "enstaka fall" av narkolepsi känns lite respektlöst mot typ 120 pers som fått det kopplat till vaccinet :/

www.dn.se/nyheter/vetenskap/vaccinerade-loper-storre-risk-for-narkolepsi/

Det är ju dessutom merparten barn...

MEN detta vi talar om ni är ju ett vanligt influensavaccin - oavsett - så är det klart allmänhetens förtroende för massvaccinering har minskat. Men det repar sig igen.

För mig handlar det som sagt bara om att jag inte tar influensavaccin i vanliga fall. :)

• MissKaos

En väldigt skillnad!

Repan skrev 2013-10-31 17:21:36 följande:
    Precis, det skrev jag ju :) 

Jag skulle inte jämföra en influensa med heroinavtändning, men visst slår den olika på olika människor. Tycker bara kanske det är lite skillnad på att inte vaccinera sig mot polio och att välja bort ett säsongsinfluensavaccin? 

• MissKaos

Föresten. Köpte pyttesmå blöjor på ica. Ngn form av rabatt kupong hängde bredvid. 20kr inte mkt men alltid ngt. Ord pris 38kr. Sjukt konstigt att köpa det. Dom kan ju inte passa.. bara el kvar att få fixat! Sen är det till att få göra iordning

• MissKaos

Har så kass koll nu. Vsccinrrsr inte öängre går därmed inte årliga utb.. vet intevilka stammar det har varit o vilka som kommer. Hsr msn haft en stsm drabbas man ju inte lika hårt av den iom imunisering. Har man inte varit i kontakt då blir man just "dödssjuk".

Ska hasa ner till vc och ta sprutan. Med astma är det väl bäst. Har haft mkt ptoblrm med luftvägarna pga dålig arbetsmiljö.

. Och gravid på det.

• MissKaos

Har så kass koll nu. Vsccinrrsr inte öängre går därmed inte årliga utb.. vet intevilka stammar det har varit o vilka som kommer. Hsr msn haft en stsm drabbas man ju inte lika hårt av den iom imunisering. Har man inte varit i kontakt då blir man just "dödssjuk".

Ska hasa ner till vc och ta sprutan. Med astma är det väl bäst. Har haft mkt ptoblrm med luftvägarna pga dålig arbetsmiljö.

. Och gravid på det.

• MissKaos

Ett paket av pamprrs och ett Libero strl 1? Man får ju några i dom där reklam lådorn med. Så märker man vilket man gillar! 2pky räcker ju till att börja med.

Lina1990 skrev 2013-11-01 07:42:17 följande:
    Ni som har barn sen innan vilka blöjor rekommenderar ni att man köper hem nu som första? Märke och storlek :)

• MissKaos

Det gör så ont! Fick övningar av sjukgymn samt sov ned skenor med sonen börjar känna av det nu. Jag samlar vatten om jag äter mkt salt då blir drt sämmre

gosnosen skrev 2013-11-01 18:21:15 följande:
    Karpaltunnelsyndrom! Nån som vet vad som kan lindra mer än att få skenor till handlederna? Har domningar, svaghet och värk i händerna :(

Svar på tråden December bebis 2013