Inlägg från: Tuttiluttan |Visa alla inlägg
  • Tuttiluttan

December bebis 2013

sarak skrev 2013-12-28 09:46:08 följande:
    Det enda som hjälper för att få mer mjölk är om jag förstår det rätt att amma mer. Amma ofta så borde det öka mjölkmängden. Den ska ju efter ett tag regleras så det bildas så mycket mjölk som bebisen vill ha, men antar att det kan ta ett tag och det är klart att det kanske inte alltid funkar, men ge det en chans om du vill helamma. Jag ammade min minst varannan timme den vakna tiden första dygnet och ställde klockan så det skulle gå max 2,5 timme mellan på natten. Detta var för att han hade gulsot och det var viktigt att han drack mycket för att slippa sola. Men det hade även effekten att jag har enormt mycket mjölk (kanske hade haft det ändå, det vet man ju inte).

Under tiden du väntar på att din mjölkmängd regleras är det väl helt fantastiskt att det finns bra ersättning att fylla upp med!  Och du är ju en supermamma som är uppmärksam på vad din bebis behöver och ger henne det så hon blir mätt och belåten! Hon får ju dessutom i sig alla bra saker i bröstmjölken eftersom du delammar. Om det skulle vara fortsatta problem med amningen så verkar det som om det finns massor av hjälp att få. På "mitt" BB sa dom att jag alltid var välkommen med frågor om amning, även långt efter det att jag var utskriven. Så finns ju amningshjälpen. Såg att dom även hade en grupp på facebook. Finns ju många som är väldigt duktiga på det här med amning. Hoppas det löser sig och kom ihåg att du är en bra mamma oavsett!
    All "snuttetid" sker vid bröstet! Mannen vill gärna att hon använder napp lite då o då, men jag har sagt nej. Bättre hon snuttar o myser vid bröstet så de kommer igång mer!

Jag förstår ju honom oxå, han får ju inte så mycket mys tid iom hon är hos mig nästan hela tiden, tycker ändå gott han kan vänta lite tills mjölken runnit till ordentligt! Är jag ego/självisk där?!
  • Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-30 14:27:44 följande:

Så mkt gick det med den bedömningen. Kl 2 startade värkarna. Ligger nu på förlossningen och njuter av EDA som är min nya bästa kompis! Så nu jäklar är jag på g. :)

EDA va oxå min bästa vän

Lycka nu till, heja heja
  • Tuttiluttan

Idag va vi på första BVC besöket, lilla Alma hade gått upp 260g, fick tummen upp

Kändes skönt o prata med bm ang ersättning, har känt mig så ledsen för att min bröstmjölk ännu inte runnit till. Hon sa att de va helt okej o ge ersättning som tillägg och att jag absolut inte va ensam om detta!

Visst, detta visste jag ju sen innan men ändå skönt o få ok av henne

Ang vikten så har jag änsålänge gått ner 10kg av mina 16 gravidkilo, idag är de 8dagar sen förlossningen så jag är nöjd!

Vi har ngr enstaka rosa plagg, kanske 5-6st av allt de vi har i klädväg! De flesta har vi fått i present!

Hoppas allt är bra med er alla

• Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-30 23:44:13 följande:

Fortf på förlossning. Öppnat mig knappt 6cm å kräks som en gnu hela tiden. :S Men detta ska jag klara! :) tack för alla lyckönskningar dom stärker en! :)

När jag spydde sa dom att de va bra, ett tecken på att bebis är på god väg då den pressar mot nått där nere som gör en illamående! Så spy på Snart är bebis kommen!
  • Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-31 07:15:38 följande:

Härligt felinne!!! Vår prinsessa föddes 3:32 via kejsarsnitt. Efter 28 tim av extrema värkar å ingen öppning alls fick vi ge upp. Hon är så underbar vår lilla snutta!! Har varit ett tufft dygn men så värt det!!

Grattis till flickan
  • Tuttiluttan

Lilla Alma är en riktigt liten sjusovare Hon somnar runt 00 och sover till 4.30-5 äter o somnar sen om igen runt 06 o sover vidare till 9.30-10... Hon har haft dessa tider sen vi kom hem från BB, jag vet att detta mycket väl kan ändras eller snarare kommer ändras så vi njuter allt vi kan

Även om lillan sover gott så har jag ett h*****e o sova.. Jag har så ont där nere, läkningen på min skada ligger runt 5-8v.. O snart har 2v gått.. Gråter mig till sömns, vaknar av tårar.. Vill bara att eländet ska läka ihop så man slipper gå runt o se ut som om man skitit på sig o kunna röra sig obehindrat...

• Tuttiluttan
    Felinne skrev 2014-01-02 21:51:11 följande:

Någon som haft en bebis som inte velat gapa men ändå lyckats få till amningen? Vår älskade pojke vill nämligen inte varken gapa, suga eller svälja när vi försöker amma. Breaks my heart! Har ju gått och hoppats i nio månader på att kunna amma. Tror hormonerna har börjat kicka in nu också för jag gråter hela tiden

Min bebis vill inget hellre än att amma, men tyvärr så rinner inte min mjölk till. Jag får ut ca 50-60ml/dag

Det gör mig väldigt ont att inte kunna ge henne det hon behöver mest. Tur är att ersättning finns, men de knäcker verkligen en som mamma att inte kunna själv..

Inte riktigt samma som för dig men förstår verkligen känslan vad de gäller amningen.
  • Tuttiluttan
    sarak skrev 2014-01-03 21:24:33 följande:
    smile4.gif är det amningen som krånglar? Kram
    Amningen fungerar jätte dåligt på ett dygn får jag ut ca 50-60ml..

BVC säger att jag ska ge henne de lilla jag så länge de går.. Jag blir så ledsen att jag inte kan mer..

Sen är de hormonerna som gör sitt.. Allt detta blev för mycket under gårdagen så tårarna bara rann & rann...

Hoppas på en bättre dag idag!
Svar på tråden December bebis 2013