Inlägg från: Tuttiluttan |Visa alla inlägg
  • Tuttiluttan

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-04 08:00:03 följande:

Va skönt för dej Fiafunderar! :) Vi är bortskämda med en liten tjej som utan prob kan sova längre stunder. Var lite orolig på BB då hon inte ville sova alls men så fort vi kom hem så började hon nästan slappna av å nu sover hon riktigt bra! Men den lilla godingen har nu sugit sönder BÅDA mina bröstvårtor :S ont som satan! Så det jag undrar nu är om man kan ge henne bröstmjölk på flaska i ca 1-2 dagar så att dom får läcka?? Har väldigt mkt mjölk så tanken är att pumpa ut då till henne. Va tror ni "förstör" jag nägot om brösten får vila lite?

På BB där jag födde sa dom att gjorde för mycket ont va de bara att pumpa o låta dom vila, de eller att köpa såna .... Hmm kommer inte på vad de heter men såna man sätter på bröstvårtorna så bebis kan suga på dem under amningen...

Jag har jätte lite mjölk o måste ge ersättning men min lilla tös mår hur bra som helst ändå.
  • Tuttiluttan
    Repan skrev 2014-01-06 02:28:09 följande:
    Jag blir sjukt stressad av stök o får panik över att inte hinna städa. Kan inte ens m bebis i bärsjal, mitt underliv gör för ont än för o springa omkring m honom :(
    Vet hur du känner ang underlivet.. Jag gick sönder väldigt mycket jag oxå och blev klippt.. Blev nedsövd o opererad för att bli ihopa lappad... Sakta sakta kan jag börja röra mig, gå på toaletten o sköta mina behov.. Längtar tills allt detta är över så man kan njuta av allt, ist för att våndas när man tex ska lyfta, bära eller sitta o amma sin bebis!
  • Tuttiluttan

Vår tös ligger i sin egen säng i ett babynest. Vi vågar inte ha henne i våran säng med oss, är rädd för att rulla över henne, eller slå till med en arm osv.. Där blir jätte varmt i sängen med oss 3 o en hund..

Tösen trivs väldigt bra i sin säng o sover gott, jag går upp o tar upp henne när hon vaknar på natten o matar henne, bytar blöja sen ligger hon på mitt bröst tills hon somnar o då lägger vi tillbaka henne i sin säng.

Jag har provat de där med o liggamma, va inte ngt som passa oss alls..

• Tuttiluttan
    sarak skrev 2014-02-04 15:33:42 följande:

Saknar några i tråden. Tuttiluttan tillexempel. Hoppas dom mår bra. Kan vi inte enas om att om man lämnar tråden så skriva om det? Slipper man gå och fundera på om något har hänt?

Jag är kvar, läser varje dag! Jag har skrivit ett par ggr men får inga svar, det skrivs så mycket i denna tråd att många inlägg försvinner snabbt. De har bara blivit så att jag inte skriver ngt ( känns som att prata med en vägg ) ta mig inte fel, men får man ingen respons slutar man med de man gör!

Jag har iaf slutat amma helt nu, hur mycket än tösen än sög, bökade och verkligen försökte äta kom där inget De va sorligt i början att ge flaska heltid men nu känns de bra. Jag ser ju hur nöjd hon är och hon mår jätte bra.

Hon växer på i rally fart, hon är 6v nu, hon är väldigt mycket med ler, jollrar och väldigt nyfiken det tindrar i hennes ögon när hon är "medveten "
  • Tuttiluttan
    corky skrev 2014-02-06 21:15:57 följande:
    Jag flaskmatar helt också. Fick aldrig igång amningen. Tyckte det var sjukt jobbigt i början och kände mig frustrerad och lite värdelös på ett vis. Kunde ju inte hjälpa det, men ursäktar mig fortfarande när folk frågar och känner att jag måste förklara varför jag inte ammar. Även om inte folk lägger någon värdering i om man ammar eller inte så verkar det vara en viktig fråga på nåt vis, för den kommer alltid efter en stund. Äh jag vet inte, jag kan inte låta bli att ta alla frågor så personligt. Hur länge kan jag skylla alla känslor på hormoner?? :) hur som helst, flaskmatning funkar hur bra som helst! Killen växer och mår bra! Huvudsaken! :)
    Jag känner precis som dig, att man måste förklara varför man valt flaskan.. Även om folk frågar o inte lägger ngn vikt på de så känns som man måste säga varför..

Egentligen har dom inte med de o göra, vi mammor är nöjda, bebisarna är nöjda och BVC är nöjda, alla andras synpunkter kan kvitta!
  • Tuttiluttan

Gud så skönt att läsa om er andra o era erfarenheter, de fick mig att genast må bättre ang ersättningen. Min lilla tjej är så nöjd o glad och jag ser liksom ingen anledning till att bråka med bröstet när hon mår så bra nu

Sen vi börja ge flaska har hon sovit jätte bra, somna för natten igår 22.30 vakna 6.00 somna om vid 7.00 o vakna sen igen 9.00! Vi är 2 utvilade föräldrar idag!

• Tuttiluttan

2mån kontroll/hälsoundersökning igår, tösabiten hade växt på bra, 4,9kg o 57,5cm lång

Hon utvecklades normalt, skön känsla att gå därifrån!

Här blir de dop i slutet av mars, jag hade gärna hoppat de men mannen vill så gärna!

Nu är jag inte emot dop i sig, men hela min familj/släkt är ovänner... Jag hoppas innerligt att dom håller sig i skinnet o inte ställer till ngn scen... :-/

Förstår dig där Repan, att välja faddrar är inte så enkelt... Alltid finns de ngn som har synpunkter..

• Tuttiluttan
    moruri skrev 2014-02-15 18:58:28 följande:

Tuttiluttan:
    Jobbigt med släktfejd, men man får ju hoppas folk kan bete sig på en sådan tillställning! :)
    Tycker detta med gudmor/far är jättesvårt! Vill ju det ska vara folk som alltid kommer finnas i barnens liv på något vis men väljer jag tex två av mina fyra systrar blir det nog lite krig :p tåls att tänka en gång extra...

Jag ber till gudarna att dom biter ihop för lilltjejens skull!!

Vi valde utomstående, det hade blivit ännu mer tjafs om vi tagit ngn i familjen iom med kaoset..

Alla vill o tycker så mycket när det kommer till såna här tillställningar..
  • Tuttiluttan

Idag har vi varit på öppna förskolan här i stan.. Visst va de trevligt men tror inte vi kommer gå dit igen..

Jag har väldigt svårt för de där med andra mammor som verkar tro att dom kan så himlans mycket... O dom verkar framförallt veta så jäkla mycket om just andras barn :-/

Blir knäpp på sånt..

En incident från idag

Jag o min kusin sitter o pratar, hon håller sin lilla tös i famnen när hon sov.. Tösen satt lite ihopa kurad ngt som hon alltid gör hon sover som bäst då.

En mamma kommer fram o tillrättavisar min kusin, att hon får absolut inte hålla sitt barn på de sättet, att hennes lilla flicka inte tycker om de osv osv...

Jag blev helt stum!!! Min kusin sa till henne att inte tillrättavisa henne om hur hon håller sitt barn eller hur hon väljer att mata sitt barn.. För där finns ingen annan som känner flickan bättre än hon själv..

Den andra mamma blev irriterad o sa att de va hemskt o se ett barn som vart plågad så.. PLÅGAD?!?!

Jag blir så irriterad...

• Tuttiluttan

Liten sover gott här hemma i sin egen säng ca 7-7,5h i streck! Hon sover som en stock men jag vaknar ändå o måste kolla till henne.. Har fått en sån nojja om PSD.. Jag får ingen direkt ro i kroppen om nätterna.. :-/

Vet att ngr av er traderar en massa! De är inte så att ngn av er har kläder från me & i? Jag har fått dille på deras kläder Hade ett party här hemma förra veckan, skulle vilja ha sååå mycket, men med mammapenning kan man ju inte köpa mer än ett plagg, priserna är ju galet maffiga :-O

Har hittat lite på Tradera som är påväg hem till oss

• Tuttiluttan
    MissKaos skrev 2014-02-22 10:40:51 följande:

Har ett set som evt kan vara till salu

Inboxa isf.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag har försökt skicka pm, de vill inte riktigt fungera antingen har du fått en hel drös pm av mig eller inget alls.

Har du inte fått ngt så prova du och skicka till mig.
  • Tuttiluttan

Va på BVC idag, lilla A följer kurvan fint 5320g o 60cm

Sköterskan såg idag när hon parat med lillan att hon har en kort tungsträng. ( mannen hade de när han va liten )

Hon blev så förvånad, då hon inte alls sett detta innan, eller rättare sagt INGEN hade sett de ( BB, läkare eller hon själv )

Hon sa då att hade detta upptäckts tidigare så hade dom klippt strängen då det alla gånger va de som gjorde att lillan inte kunde ta bröstet när jag försökte amma!!

Eftersom hon idag tar flaskan utan problem och äter utmärkt så åtgärdar dom inte strängen.. Bara om vi skulle märka att hon har problem..

• Tuttiluttan

Har haft 2 tuffa dygn..

Lillan har börjat vakna om nätterna igen för o äta o blöjbyte, absolut inget jobbigt med de..

Men vår älskade vovve är så sjuk hon har i 2dygn inte kunnat behålla ngt hon ätit eller druckit..

Vi måste ut med henne ca 1gång i timmen.. Vi bor på 3:e våningen utan hiss och detta springande knäcker en, ingen sömn då hon väcker oss hela tiden o vill ut.. Varje gång vi går upp o ut med henne så vaknar lillan..

Symtomen börjar likna förgiftning ( glykos )

Ni har kanske läst om de som slänger ut dränkt hundgodis/kött? ( glykos ) för att förgifta hundar.. Vi fick en akuttid till veterinären o mannen är iväg med henne nu..

Ohh, mår lagom dåligt själv just nu...

• Tuttiluttan

Efter 3 jobbiga dygn så mår vår tik bättre! Som tur va så var de inte glykos förgiftning, dock hade hon fått en inflammation i tarmarna som gjorde att hon hade svår diarré ( avföringen om man du kan kalla de det var i stortsätt bara blod )

Hon har fått special foder, antibiotika och en kräm som återställer tarmfloran! Nu sover hon som en stock o har inte behövt sköta magen på snart 15h, så det går på rätt väg!

Svar på tråden December bebis 2013