• Plopps80

December bebis 2013

Repan skrev 2013-06-11 11:18:56 följande:
    Du får nog försöka tänka att man inte är "tjock" eller ohälsosam bara för att man är gravid (= har mage). Känns ju inte som en så sund inställning! Inget groteskt med att vara gravid liksom :) SÅ viktigt kan väl inte utseende vara. 

Har känslan hela tiden av att vara grotesk. Tyvärr är jag viktfixerad och mår inte bra när jag är stor. Får så mycket kommentarer av folk ang magen att jag skäms över att vara så stor i vecka 15. Skulle på lönesamtal igår och skulle berätta för chefen. Sög in magen fast det tog emot och höll en väska framför magen. Önskar jag kunde känna mig vacker som många gör men jag känner mig fet ful och svullen.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-06-11 11:32:08 följande:
    Förstår dig. Har samma problem som min mor passerade till mig, som hennes mor säkerligen passerade till henne. Och som samhället bygger på. Finns inget som gör mig så ledsen som alla kvinnor som går runt i ett självhat och kroppshat, och hur det ärvs generation efter generation. :( Man får försöka förändra det och bryta kedjan själv. Jag fick gå i terapi ett tag för att bli av med min inre mamma som gav mig sneda blickar när jag bytte om (och allt annat sånt som hon inte ens fattade att hon gjorde) och överförde sin kroppsångest på mig. Livrädd för att göra så mot mitt eget kommande barn. :( Så jobbar nu på att sluta prata om det faktiskt. Det är psyksikt jobbigt just i det här stadiet (v.13) då många mest tror att man gått upp i vikt. Men jag har lovat mig själv att lägga av att kommentera mig själv i negativa ordalag (och inga andra för den delen heller). Grotesk är du då rakt inte i varje fall. Det finns som sagt ingenting som är groteskt eller fult eller överviktigt med att vara gravid!

Tack för fina ord! Min mormor har alltid bantat sorgligt nog den största delen av sitt liv Min mamma har också bantat och gått på dieter så de har fört över detta på mig. Är aldrig helt nöjd med mig själv tycker alltid jag kan gå ner lite till osv. Försöker att inte föra över detta till min dotter men omedvetet gör jag nog det plus att tjejerna på hennes dagis är lite fixerade vid vikt och utseende. Har gått i KBT men inte ens det hjälpte mot min viktnoja. Kanske är ett hopplöst fall :? Min mamma och mormor har aldrig pratat om min vikt då jag alltid varit i deras ögon smal. Mon mormor har alltid varit kraftigt överviktig och har alltid tyckt att jag är lagom. Mamma är rejält överviktig nu och har också alltid tyckt jag är fin som jag är. Däremot har ju allt handlat om kalorier och vikt hela mitt liv runt mig lixom. När man kollade på tv var det alltid hur smala eller tjocka folk var. Är ju likadan i vuxen ålder. Räknar kalorier och väger maten. När jag är gravid äter jag vad jag vill men känner ständigt ångest att bli så stor som sist. Gick upp 35 kg och det var en plåga på alla sätt.
  • Plopps80

Tack MK! Har du någon magbild? Oförskämt att fråga om du snart skulle föda fattar inte att man så fort man är gravid är till allmän beskådande och folk kan öppet kritisera en utan att skämmas. Ja det är ett jäkla slit att få bort gravvkilona det går inte av sig själv det är ett som är säkert. Men kanske både du och jag slipper gå upp lila mycket denna gången. Många går upp massor med första barnet och sedan inte alls lika mycket med nummer två. Skönt att du är frisk från din ätstörning. Jag lider inte av något sånt någon gång har man väl kräkts upp om man ätit för mycket onödigt men skulle inte säga att jag har ätstörning mer viktfobi och ständigt dåligt samvete när jag äter godis eller någon kaka. Är jag nyttig mår jag bäst!

• Plopps80

Fin är du tycker jag!!! MK är väl bara på sin egen kropp man ser med kritiska ögon.

• Plopps80
    moto skrev 2013-06-11 22:07:38 följande:
    Fin mage och fin kjol!! Varifrån?

Tack kjolen är från polarn och pyret. Men den är gammal. Fick ärva den när jag var gravid 2008 av en kompis så den är nog inköpt 2007.
  • Plopps80

Är på semester i Spanien. I lördags kom det ljusröda flytningar och som en liten blodblandad slemklump. Blev givetvis livrädd. Men detta var efter jag gjort nr 2 och tagit i så jag höll på att spricka. Är stenhård i magen och förmodligen brast något kärl i slidan. Har inte kommit något mer sedan dess. Inbillar mig att bebisen är död tycker alla andra känner rörelser. Jag vet fasen inte om jag känner bebisen eller om det är tarmarna. Går in i vecka 17 på söndag och detta är mitt andra barn. Borde känna sparkar. Ibland känner jag att det känns som bebisen rör sig och ibland att det sprattlar till men jag vet inte. Känns så jobbigt att vänta till rul 11/7 drömde i natt att jag blödde och att bebisen inte levde och jag var sur halva dagen. Drömde mkt sånna drömmar med dottern också.

• Plopps80

På svensk mark igen. Har inte kommit något mer ljusrött sedan förra lördagen. När jag hade solat och hoppade i den svala poolen kände jag fladder vet inte om bebisen kan känna skilnad på värme och kyla så. I förrgår tyckte jag mig känna tydliga buffar men blir alltid så tveksam om jag inbillat mig efteråt. Längtar till rul nu så man vet att det finns något där. Ni som inte känner i v 17 är det första eller andra barnet? Verkar ju som om alla omföderskor känner sparkar tidigt.

• Plopps80
    Stinakri83 skrev 2013-06-23 13:05:03 följande:
    Plopps80 jag har känt lite fladder dom sista dagarna. Och jag väntar mitt 4:e barn min först kände jag i v19 tvåan 18 och trean v 19 och nu känner jag lite i v 16 så jag tror det är väldigt olika.. :))

Skönt att höra att det kan variera. Vet inte om jag har moderkakan i framvägg denna gången också vilket jag hade med dottern. Då känner man ju i regel senare. Vissa kvällar känner jag tydligt men känner inte varje dag och då tror jag att det är inbillning.
Svar på tråden December bebis 2013