• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • mammatilltvå85
    moto skrev 2013-06-20 12:07:57 följande:

Vad kul! Vilken v är du i? Jag vill också göra det! Och nu när du skrev att dina barn fick vara med blir det ju ännu roligare! Vore kul att få ta med sonen på ul! Har kub på måndag så man kan få en hint om det verkar okej innan man gör 3-d och sonen följer med! Var det lång väntetid? Är det bäst att göra mellan vissa veckor?

Jag var i v.16+1 igår när jag gjorde det...det är det tidigaste de gör i och säger könet....

Oftast är det nog bättre att göra det lite senare men vi ville inte vänta sedan var det enda tiden som fanns fram till augusti nångång....nu har han semester.

• mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-06-20 12:28:07 följande:
    Mammatilltvå: Va kul! Grattis till flickan. :) tycker du att graviditetena skiljer sig med tanke på könet? Med sonen mådde jag ju hur bra som helst, denna gången har jag S året att dricka kaffe men mår fortfarande bra. :) undrar så vad det blir denna gång! :)

Så sjukt nyfiken på hur bebis mår och på könet. :) Den 5 juli får jag veta. För övrigt känner jag nu bebisen varje dag.

Nej de är verkligen lika! Mår lika bra nu som då. Dock tycker jag magen har liiiite annan form nu...tänkte det berodde på att jag väger mindre men inser nu i efterhand att det kanske är för att jag väntar en flicka. En annan skillnad är mitt sug efter lakrits, inte extremt eller så...men hatar det i vanliga fall och nu köper jag alltid nåt med lakrits när vi handlar...idag blev det delicatobollar täckta med nån sorts turkisk peppar;=)
  • mammatilltvå85
    Irlais skrev 2013-06-20 15:20:12 följande:
    Ni som känner bebisen, hur snabbt gick det från första gången ni kände till att känna regelbundet? Jag tror (hoppas!) att jag kände för första gången igår, var som några ganska bestämda pet på exakt samma ställe, typ vid troskanten. Men nu vill jag ju känna igen om det nu var så... :)

jag har känt regelbundet hela tiden sedan v.11...men det är nog väldigt olika...
  • Plopps80

Är på semester i Spanien. I lördags kom det ljusröda flytningar och som en liten blodblandad slemklump. Blev givetvis livrädd. Men detta var efter jag gjort nr 2 och tagit i så jag höll på att spricka. Är stenhård i magen och förmodligen brast något kärl i slidan. Har inte kommit något mer sedan dess. Inbillar mig att bebisen är död tycker alla andra känner rörelser. Jag vet fasen inte om jag känner bebisen eller om det är tarmarna. Går in i vecka 17 på söndag och detta är mitt andra barn. Borde känna sparkar. Ibland känner jag att det känns som bebisen rör sig och ibland att det sprattlar till men jag vet inte. Känns så jobbigt att vänta till rul 11/7 drömde i natt att jag blödde och att bebisen inte levde och jag var sur halva dagen. Drömde mkt sånna drömmar med dottern också.

• crushelix
    Plopps80 skrev 2013-06-20 21:53:36 följande:
    Är på semester i Spanien. I lördags kom det ljusröda flytningar och som en liten blodblandad slemklump. Blev givetvis livrädd. Men detta var efter jag gjort nr 2 och tagit i så jag höll på att spricka. Är stenhård i magen och förmodligen brast något kärl i slidan. Har inte kommit något mer sedan dess. Inbillar mig att bebisen är död tycker alla andra känner rörelser. Jag vet fasen inte om jag känner bebisen eller om det är tarmarna. Går in i vecka 17 på söndag och detta är mitt andra barn. Borde känna sparkar. Ibland känner jag att det känns som bebisen rör sig och ibland att det sprattlar till men jag vet inte. Känns så jobbigt att vänta till rul 11/7 drömde i natt att jag blödde och att bebisen inte levde och jag var sur halva dagen. Drömde mkt sånna drömmar med dottern också.
    jag går också in i 17 på söndag med andra barnet. känner inga sparkar men har besvärliga sammandragningar och är jättesvullen.
    bara det inte kommer mer blod borde det vara lungt, annars har de ju öppet på gynakuten fast det är midsommar.
    håller tummarna
  • moto
    mammatilltvå85 skrev 2013-06-20 16:45:37 följande:
    Jag var i v.16+1 igår när jag gjorde det...det är det tidigaste de gör i och säger könet.... Oftast är det nog bättre att göra det lite senare men vi ville inte vänta sedan var det enda tiden som fanns fram till augusti nångång....nu har han semester.  

Kollade nu och första tiden är 14/8! :( tog det bara en halvtimme? Tiderna man bokar är ju bara en halvtimme styck!? De har bara fyllt i tider för 4 dagar också...
  • AnnaKaffekanna

Åh jag kände alldeles nyss hur den lilla/lille sparkade!!! Har känt lite "fladder" sen någon vecka tebax, men nu dundrade det till rejältSolig. Härligt! Jag går in  i vecka 15 idag.

• Minnymilou
    Annaa1988 skrev 2013-06-18 21:31:08 följande:
    Jag älskar Bee! Hade ett Classic, och jisses, vilken smidig och enkel vagn! Väger ingenting, lätt att fälla och rullar väldigt bra trots de små hjulen. Bee+ är desutom bättre än Classicen ;) 
    Vad kul! Jag blir verkligen sugen på en bee+, gillar att den verkar så lätt och smidig. Tänkte förvara den i bilen, borde passa perfekt när man går på stan osv och när man åker på bilutflykter. Läste tips på nätet om att man till den kan skaffa en Phil och Ted mjuklift att ha till den nyfödda, den är tydligen stabilare och bättre än bugaboos cocoon.
    moto skrev 2013-06-20 12:08:09 följande:
    Vad hade ni för ferritin-värde?(järndepåerna) Eller är det bara de med låga som får veta kanske? Jag har haft lågt tidigare (inte pga graviditet) och nu låg det på 18 så jag skulle äta de där hemska (!) järntabletterna igen! :( tidigare hade jag ännu lägre men nu har jag känt tröttheten komma tillbaka och göra mig helt matt, så jag tänkte ringa min bm och höra om proverna men precis då ringde hon mig! Någon annan som äter järn? Hur lång tid tog det innan energi återkom och tas provet på nytt för att se om det gått upp? För mig tog det jättelång tid förra gången och jag tror jag åt 2-3 tabletter om dagen!?
    Jag har hört något om att äter man tex Niferex kan det ta ca 20 veckor innan det gör ordentlig skillnad - därför är det bra att börja med dem tidigt i graviditeten om man skulle ha lågt ferritin/lågt HB så att det verkligen hinner gå upp innan förlossningen. Själv har jag ganska konstiga järnvärden, min barnmorska kontaktade två olika läkare för att få grepp om dem. Jag har tydligen superhögt ferritin (typ 180), men lågt HB (just nu under 110 nånting) trots att jag äter rätt mycket järntabletter. Börjar inse att jag nog kommer att få ta järndropp i slutet på graviditeten precis som förra gången, och ändå sluta på typ under 100 i HB inför förlossningen. Nån annan som har jättehögt ferritin och jättelågt HB, fattar precis som barnmorskan inte riktigt hur det kan gå ihop!

Svar på tråden December bebis 2013