• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

...porrsurfar på barnkläder på tradera. Eller vad man ska kalla det för Sprattel sprattel i magen. Eller, bebisen knör snarare. Trycker mot väggen på livmodern. Intressant aktivitet. Igår var det kickboxning på G tror jag. Livlig buse. Sonen vill nu med till BM och lyssna på hjärtat

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Annvy

Jösses vad ni skriver! Man hinner ju inte alls med, då man inte är en flitig forumsbesökare :)

Vecka 17 (18 enligt mig) med första barnet o här syns det kan jag lova! Känns också emellanåt :D Går inte att ta fel på vad som är "Kryp" o vad som är gaser. Helt fantastisk känsla!

Vi kom över en begagnad Emmaljunga Edge Duo till kanonpris från en av pappas kollegor. Lite tidigt kanske, men det var inget snack om saken när vi såg vilket fint skick den var i. Fick med en Voksi åkpåse dessutom (Y)

RUL blir det först den 16/7 vilket jag tycker är väldigt sent! Jag måste vara i vecka 18 redan nu. Gravtestet skulle inte ha varit positivt om "Kryp" blev till en vecka senare!

Jag mår hur bra som helst, förutom trötthet o värk i bäcken o ryggslut efter ansträngande dagar på jobbet. 4 pass kvar, sen blir det semester!

Doppler lät spännande! Det kanske man skulle kolla bland väninnorna om det är någon som har en.

• cupcakekiller

Exakt en månad kvar till RUL idag! Ska ni ta reda på kön?
    Gjorde det när jag väntade sonen och vi ska göra det nu med, vi är för nyfikna, dessutom så behöver vi inte namnbråka lika mycket då heller, killnamn är bestämt men tjejnamn har vi svårt för.

Hur går det för er med namn? 

• pyysen

Går in i v. 16 idag och alla symtomer har försvunnit. Känns lite skrämmande. Man blir smått rädd för att nått är fel. Men som tur så har vi tid till Rådgivningen imorgon så då kollar dom upp hjärtljuden där.

Jag har länge tänkt på en sak!? Hur är det i Sverige med alla undersökningar och ultraljud när man är gravid?? som när får man första gången gå på ultraljud? Kostar det för er eller?  har ni såna där rutin kontroller också som här i Finland? För när jag läser att alla skall åka på RUL snart. Betyder det Rutin ultraljud eller? Får man gå på det först nu då eller?

Här i Finland där jag bor så är det noggrant med undersökningar. De här första månaderna så måste vi besöka Rådgivningen (En hälsovårdare i vår egna kommun) minst 1 gång i månaden. Där dom kollar hjärtljuden, Blodtrycket, hb, Urinet, vikten och sen efter nån månad börjar dom mäta livmodern m.m. Och när man är längre gången så blir det bara oftare med besöken. Det första ultraljudet får vi redan i v. 11-13 och det andra runt v. 19-21.  Ett läkarbesök  skall vi på i v. 36 och efter det blir det ett besök hos hälsovårdaren varje vecka tills Bebisen är ut. Jag gillar verkligen att dom har såhär för man behöver inte vara orolig nå länge förrän man skall på nästa undersökning och dom kollar hjärtljuden igen.

• Plopps80

Vill också kolla hjärtljuden på min bebis. Har heller inga symtom vet ju att det är så här men tänker att det värsta kan ha hänt :( Ska ta prover hos BM i veckan hon ska kolla sköldkörtelvärde och järn igen. Undra om man kan få övertala henne till att lyssna på hjärtljuden. Hon ska ringa idag.

• Plopps80
    cupcakekiller skrev 2013-06-23 21:05:38 följande:
    Exakt en månad kvar till RUL idag! Ska ni ta reda på kön? Gjorde det när jag väntade sonen och vi ska göra det nu med, vi är för nyfikna, dessutom så behöver vi inte namnbråka lika mycket då heller, killnamn är bestämt men tjejnamn har vi svårt för. Hur går det för er med namn? 

Jag vill veta könet och hoppas Lillen visar upp sig på rul så man får se vad det blir. Hade varit roligt med en son men vara den lever och är frisk så är jag lycklig.
  • Irlais
    pyysen skrev 2013-06-24 10:17:03 följande:
    Går in i v. 16 idag och alla symtomer har försvunnit. Känns lite skrämmande. Man blir smått rädd för att nått är fel. Men som tur så har vi tid till Rådgivningen imorgon så då kollar dom upp hjärtljuden där.

Jag har länge tänkt på en sak!? Hur är det i Sverige med alla undersökningar och ultraljud när man är gravid?? som när får man första gången gå på ultraljud? Kostar det för er eller?  har ni såna där rutin kontroller också som här i Finland? För när jag läser att alla skall åka på RUL snart. Betyder det Rutin ultraljud eller? Får man gå på det först nu då eller?

Här i Finland där jag bor så är det noggrant med undersökningar. De här första månaderna så måste vi besöka Rådgivningen (En hälsovårdare i vår egna kommun) minst 1 gång i månaden. Där dom kollar hjärtljuden, Blodtrycket, hb, Urinet, vikten och sen efter nån månad börjar dom mäta livmodern m.m. Och när man är längre gången så blir det bara oftare med besöken. Det första ultraljudet får vi redan i v. 11-13 och det andra runt v. 19-21.  Ett läkarbesök  skall vi på i v. 36 och efter det blir det ett besök hos hälsovårdaren varje vecka tills Bebisen är ut. Jag gillar verkligen att dom har såhär för man behöver inte vara orolig nå länge förrän man skall på nästa undersökning och dom kollar hjärtljuden igen.
    Det varierar mellan olika landsting men i Stockholm erbjuds alla KUB i ca v11-14 och RUL (rutinuljtaljud) ca v18-21. Vissa landsting erbjuder inte KUB gratis om man är under 35, dvs inget ultraljud förrän RUL om jag förstått det rätt. Mödravärden är gratis men de är inte så pigga på ultraljud (utöver de två), jag fick söka mig privat med blödningar tidigt i graviditeten iaf. 

Sen träffar man barnmorskan för att mäta magen (SF-måttet) - vet inte hur ofta de träffarna är och när de börjar, har inte fått mina inbokade än... 

Avundsjuk på er i Finland som får såna regelbundna träffar! Min mamma berättade att ni också får en låda med en massa bebisprylar - bl.a. en fantastisk overall (som jag själv hade som liten då mamma är finsk). Jag ska göra allt i min makt för att få tag på en låda, har du eller någon kompis kanske som tänkt ta pengarna istället för lådan så kanske vi kan göra en affär... ;) 

Började känna sparkarna i onsdags och tyckte mig känna på magen också under helgen.. imorse såg jag verkligen hur magen buktade ut när bebisen sparkade och sambon hann lägga handen på och känna!! Helt fantastiskt! (men smått otroligt, hur kan en så liten sparka så hårt?!) 
  • Buzan

Pyysen: det är lite olika det där. Hos vår mödravårdcentral görs ett ultraljud för att fastställa en graviditet i v7-10 typ, sedan får man göra ett besök hos sin barnmorska, en sk inskrivning då man tar HB, blodtryck, blodsocker m.m. Sedan följer ett rutin ultraljud i vecka 17-20. Därefter går man på besök hos barnmorskan och lyssnar på hjärtat, tar prover m.m. Inte förrän typ i v 27-30 någongång mäter man magen (har jag för mig) och efter v 30 går man till barnmorskan varannan vecka som förstföderska. Min mage slutade växa i v 31 sist och får därför då och nu denna graviditet göra extra ul i v 31 och v 33, det brukar vara ganska vanligt med de här tilläggs ultraljuden ändå. :) men som sagt det är ganska individuellt här.

• Buzan

Såg nu tillbaka på min förra graviditet att man mäter magen från v 25, varje månad då man är på besök. Från vecka 30 mäts magen varannan månad

Svar på tråden December bebis 2013