• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • cupcakekiller
    MissKaos skrev 2013-06-24 17:40:19 följande:
    ..tänk på mig som är löjligt förtjust i Star Treak. det skulle kunna bli  udda namn

De dissade Harry för att det var ett "gammalt" namn, men jag älskar vissa äldre namn så tog det inte bara pga HP :)

Du kan ju köra på Kirk ;) själv älskar både jag och sambon Star Wars (jag har t.o.m en darth vader-tatuering höhö), så folk har frågat om vi inte ska döpa barnet till typ Yoda...Ah fast nää!
  • corky

Vi har fastnat för Signe. Ingen aning om det blir en pojk! Så har vi äntligen fått RUL tid, 19 juli! Ska bli så spännande!!

• pyysen
    Irlais skrev 2013-06-24 11:22:00 följande:
    Det varierar mellan olika landsting men i Stockholm erbjuds alla KUB i ca v11-14 och RUL (rutinuljtaljud) ca v18-21. Vissa landsting erbjuder inte KUB gratis om man är under 35, dvs inget ultraljud förrän RUL om jag förstått det rätt. Mödravärden är gratis men de är inte så pigga på ultraljud (utöver de två), jag fick söka mig privat med blödningar tidigt i graviditeten iaf. 

Sen träffar man barnmorskan för att mäta magen (SF-måttet) - vet inte hur ofta de träffarna är och när de börjar, har inte fått mina inbokade än... 

Avundsjuk på er i Finland som får såna regelbundna träffar! Min mamma berättade att ni också får en låda med en massa bebisprylar - bl.a. en fantastisk overall (som jag själv hade som liten då mamma är finsk). Jag ska göra allt i min makt för att få tag på en låda, har du eller någon kompis kanske som tänkt ta pengarna istället för lådan så kanske vi kan göra en affär... ;) 

Började känna sparkarna i onsdags och tyckte mig känna på magen också under helgen.. imorse såg jag verkligen hur magen buktade ut när bebisen sparkade och sambon hann lägga handen på och känna!! Helt fantastiskt! (men smått otroligt, hur kan en så liten sparka så hårt?!) 
    Det stämmer nog att vi får en låda med bebisgrejer. och som du sa så får vi välja mellan 140€ eller lådan. Men oftast tar man nog lådan efterssom den  är mycket mera värd än 140€. Jag är tyvärr först i min kompisskara som är gravid för första gången så för tillfället har varken jag eller nån vän som fösöker få bort sin låda. Det är ju nya teman/färger på sakerna/kläderna i dem för varje år så somliga tar ny lådan bara för det. och mina systrar är ennu så unga så dom använder sina overaller åt sina barn och sparar dem om dom är i bra skick till kanske kommande barn.
    Det finns ju en hemsida som heter Findit.fi här i finland som fungerar lika som eran Blocket.se så där kan du ju försöka kolla ibland om det är nån som säljer sin overall. Eller så sätter du in en Önskas köpa annons Flört

Vad roligt annars med så kraftiga sparkar. Skrattande själv försöker jag varje dag känna om det händer nått men ingenting som jag kan med säkerhet säga att "det där var en spark" Obestämd
  • mammatilltvå85
    corky skrev 2013-06-24 18:12:54 följande:
    Vi har fastnat för Signe. Ingen aning om det blir en pojk! Så har vi äntligen fått RUL tid, 19 juli! Ska bli så spännande!!

Signe är verkligen såå fint! Ett av mina älsklingsnamn men det passar tyvärr inte med storebrödernas namn....annars hade det vart ett alternativ här hemma också..=)
  • pyysen
    Irlais skrev 2013-06-24 11:22:00 följande:
    Det varierar mellan olika landsting men i Stockholm erbjuds alla KUB i ca v11-14 och RUL (rutinuljtaljud) ca v18-21. Vissa landsting erbjuder inte KUB gratis om man är under 35, dvs inget ultraljud förrän RUL om jag förstått det rätt. Mödravärden är gratis men de är inte så pigga på ultraljud (utöver de två), jag fick söka mig privat med blödningar tidigt i graviditeten iaf. 

Sen träffar man barnmorskan för att mäta magen (SF-måttet) - vet inte hur ofta de träffarna är och när de börjar, har inte fått mina inbokade än... 

Avundsjuk på er i Finland som får såna regelbundna träffar! Min mamma berättade att ni också får en låda med en massa bebisprylar - bl.a. en fantastisk overall (som jag själv hade som liten då mamma är finsk). Jag ska göra allt i min makt för att få tag på en låda, har du eller någon kompis kanske som tänkt ta pengarna istället för lådan så kanske vi kan göra en affär... ;) 

Började känna sparkarna i onsdags och tyckte mig känna på magen också under helgen.. imorse såg jag verkligen hur magen buktade ut när bebisen sparkade och sambon hann lägga handen på och känna!! Helt fantastiskt! (men smått otroligt, hur kan en så liten sparka så hårt?!) 
    Här hittade jag en direkt åt dej. Overall alltså! Skrattande Men jag har ju inte kollat upp om den fortfarande är tillgänglig. Vissa människor brukade vara lite slarviga att ta bort sin annons om de har fått sålt produkten så. Men om du vill så kontakta dem Flört den är ju av modellen -09 men de brukar ju inte ändra så mycket i stil så. www.findit.fi/sve/search/89028.htm
  • MariaOchNiklas

Det där med namn är inte lätt. Vi tycker ganska olika. Har försökt med Signe och Sigrid. Men min fästman tycker det är för likt min pappas namn som är Sigvard men alla säger Sigge. Ev Ebba, Rebecca och Natalie som tjejnamn och Rune, Edvin och John som pojknamn. Vi har ju redan en Freja. Så Tor tycker ju fästmannen att barnet ska heta om det är en pojke. Men det går helt bort för mig.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Äntligengravid

Här kommer vi nog aldrig komma överens om namnen Har Casper, Meja och Neo sen innan och vill att namnen ska passa tillsammans. Vi gillar verkligen helt olika sorters namn

• Repan

Vi har pratat om lite olika. Valter, Tage, Samuel, Ingrid, Maja, Selma, Oscar, Edvin osv. Så vi har massa namn, varav några blir mellannamn med säkerhet, sen får vi se lite vad bebisen ser ut som. Vi bestämmer ett namn och sen har vi några back-up liksom.

• Förstaförsökaren26

Vi har sagt att blir det en kille så får han heta Edvin och blir det en tjej så får hon heta Liv. Sen kan vi ju ändra oss så fort vi får se vår lilla skatt

• MissKaos

Do or do not.there is no try!

Gillar även matrix men neo är en hund för mig

cupcakekiller skrev 2013-06-24 17:54:21 följande:
    De dissade Harry för att det var ett "gammalt" namn, men jag älskar vissa äldre namn så tog det inte bara pga HP :)

Du kan ju köra på Kirk ;) själv älskar både jag och sambon Star Wars (jag har t.o.m en darth vader-tatuering höhö), så folk har frågat om vi inte ska döpa barnet till typ Yoda...Ah fast nää!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013