Inlägg från: islandpeak |Visa alla inlägg
  • islandpeak

December bebis 2013

corky skrev 2013-11-29 10:44:38 följande:
    Börjar känna mig desperat. Vill att bebisen ska komma nu. På ul i tisdags uppskattades vikten till 4 kilo. Jag har 17 dagar kvar till bf och känner att 4 kilo räcker gott och väl! Hur mycket mer kan han öka i vikt på 2,5 vecka?
    Uppskattades vikten till 4 kg nu eller vid bf? Vi har ått två stora pojkar innan, 4500 och 5000 g så det har ganska stor koll på mig och vill inte att jag ska gå över tiden så denna blir föör stor. Samtidigt vill de inte göra tillväxtul för tidigt för det är de sista vekan och veckorna efter bf som den lägger på sig mest har jag fått som svar. Jag har fått vara lite påstridig när det gäller kontakt med läkare och TUL, men de har heller inte sagt emot mig.

Förra barnet som vägde 5000 gvar jag på en nabb bedömningskontroll då läkaren sa att har du fött ett barn som vägde 4,5 inna så fixar du detta också. Dock var han ju så pass stor när han föddes att han vi tilläggsmatas var tredje timme och vi fick väcka honom, sockekontroller och han var inte alltid mätt och nöjd, jag ammade honom länge men han blev ju van vid att få extra mat så det fick han till kvällen varje dag. Förlossningen gick dock som en dans, tog en timme :)

Men jag tycker att de kan vara lite tydligare mot dig. Vi har TUL i v 38+3 och hoppas på en igångsättning men det beror på hur stor bäbisen är då...
  • islandpeak
    greywolf skrev 2013-12-04 09:47:37 följande:
    Hej Plopps! Jag blir inte direkt oroad av att läsa om syskontrubbel såhär första tiden, men börjar vakna upp och inse att det kanske inte kommer vara en sockersöt dröm när bebisen kommer. Dottern har hela graviditeten varit väldigt glad och positiv till bebisen i magen, kramar och pussar den, prata rom att vi ska köpa nappar, blöjor osv, och att den ska sova i hennes säng när den kommer ut. .... Men jag försöker ställa in mig på att det blir avundsjuka, rivalitet och svartsjukereaktioner ändå första tiden och ska göra mitt yttersta för att ägna mig så mycket jag kan åt henne så starten blir bra så att säga. Är bara orolig att det ska vara eländesväder så man knappt orkar ta sig till parken, eller att man har så ont som efter förra gången då man knappt kunde gå på en vecka efter förlossningen... Min chef som har barn med 20 månader emellan tipsade mig om att göra massor av roliga saker med det äldre barnet direkt man kommer hem från BB typ, för att bara skapa positiva upplevelser och försöka stävja att svartsjukan uppstår. Vet inte om det funkar så generellt, men enligt henne har det aldrig funnits någon rivalitet mellan hennes söner så hon verkade ju ha ett bra koncept där..

Ett annat tips från mig som hat två pojkar sedan tidigare och som det skiljer 12 mån på är att göra som MissKaos säger, gör roliga saker med det stora barnet efter att bäbisen kommit, gå på bio, simhallen, lekland.. Jag tror inte man behöver låta familjen göra ALLT tillsammans, det är bra att de stora får göra saker den/de tycker om. I vårt fall blir det ju dock två som behöver göra de sakerna men vi försöker faktiskt redan nu sära även på dem ibland. Tex ska lillebror baka pepparkakor med mormor o morfar idag och storebror imorn 😃 Var. Hos bm igår, kommer med stor sannolikhet få en jättebäbis. Så ska till läkaren på tis, 10 dagar innan bf, hoppas verkligen de kan plocka ut den tidigare!!
  • islandpeak

Greywolf: sfmåttet ligger på 39 och mina två andra vägde 4,5 och 5 kg.. Hon känner att det är en stor bäbis men kan inte säga om den väger 4 eller 4,5 så klart.

Fia: vad har ni beställt för vagn fr Polen? Vi köpte en bugaboo fr Holland, tjänade 4000 på det! Så nöjd!!

• islandpeak

Men då är det ju mer än 3 v mellan besöken?!? Här går vi varannan vecka fr.o.m. v 34. Det tycker jag du ska ringa och kolla! Jag bröt ihop fullkomligt när jag insåg att det kommer bli en stor bäbis till.. Men jag visste ju det, hoppas bara läkaren säger samma sak så jag slipper gå över för länge!

• islandpeak

Bäbisen är ju färdig, så vad kan hända eg.. Jag åt både brie och ädelost i fredags och det var ljuvligt :)

• islandpeak

Jag vill ha nåt med bubblor :) det är det sista jag gör innan vi åker in, lägger in en flaska i kylen ;)

• islandpeak

Samma här, såå sjukt tråkigt att gå hemma och ha ont!! KAN inte göra något, kanske en liten stund men vet att jag blir lidande senare med en jävulsk värk i ryggen och inte kunna sova till natten. Idag somnade jag efter att pojkarna blivit körda till fsk, somnade och sov 2,5 h!! Vem hade inte varit pigg efter det?? Inte jag, har ännu ondare i höfter och rygg och kan inre göra ett skit här hemma.. Fk har godkänt min sjukskrivning iaf, så pengarna rullade in idag, men kan ju inte ens gå ut och shoppa upp dem. Det är illa!!

Imorn ska vi till läkaren och tillväxtkontroll så måttet på magen skenat iväg, så håll tummarna för att de plockar ut denna bäbis på ett eller annat sätt innan bf 20/12!!! Både för den och min skull!!

• islandpeak

MissKaos: du är ju jättefin och inte enorm! Det är ju bara en mage :) resten ser inte ut som om det har blivit enorm. Du kan inte gått upp mkt? Jag har gått upp typ 3-4 kg men var en liten tjockis innan så jag ska inte klaga!

Har orkar baka en paj till mannen så han får matlådor i veckan och plockat ur disken, nu blir det vila igen :)

Svar på tråden December bebis 2013