December bebis 2013
corky skrev 2013-11-29 10:44:38 följande:
Börjar känna mig desperat. Vill att bebisen ska komma nu. På ul i tisdags uppskattades vikten till 4 kilo. Jag har 17 dagar kvar till bf och känner att 4 kilo räcker gott och väl! Hur mycket mer kan han öka i vikt på 2,5 vecka?
Uppskattades vikten till 4 kg nu eller vid bf? Vi har ått två stora pojkar innan, 4500 och 5000 g så det har ganska stor koll på mig och vill inte att jag ska gå över tiden så denna blir föör stor. Samtidigt vill de inte göra tillväxtul för tidigt för det är de sista vekan och veckorna efter bf som den lägger på sig mest har jag fått som svar. Jag har fått vara lite påstridig när det gäller kontakt med läkare och TUL, men de har heller inte sagt emot mig.
Förra barnet som vägde 5000 gvar jag på en nabb bedömningskontroll då läkaren sa att har du fött ett barn som vägde 4,5 inna så fixar du detta också. Dock var han ju så pass stor när han föddes att han vi tilläggsmatas var tredje timme och vi fick väcka honom, sockekontroller och han var inte alltid mätt och nöjd, jag ammade honom länge men han blev ju van vid att få extra mat så det fick han till kvällen varje dag. Förlossningen gick dock som en dans, tog en timme :)
Men jag tycker att de kan vara lite tydligare mot dig. Vi har TUL i v 38+3 och hoppas på en igångsättning men det beror på hur stor bäbisen är då...