• sarak

December bebis 2013

Rasmus vände från mage till rygg idag, 2 gånger när vi skulle ha "nackträning". Lade han på mage, tittade bort 2 sekunder, när jag tittade tillbaka låg han på rygg. Fattade ingenting, vände honom igen, ett litet knix och vips låg han på rygg igen. Såg så enkelt ut! Hämtade såklart kameran, men då hade han förstås tröttnat och somnade som en stock när jag la honom på magen :-/. Men nästa gång ska jag vara beredd.

• sarak

Bebis sov 5 timmar i natt utan att vakna. Väckte honom då, mitt vänstra bröst var knöligt och gjorde skitont. Men snacka om att känna sig utvilad! Gick och la mig 21 igår, har nog sovit minst 9 timmar.

Vi brukar inte ha extremt välstädat, men det är nog mer städat än någonsin nu. Rasmus verkligen älskar sin sjal, sover så himla gott. Så när man väl knytit på sig den och fått i honom i den vill man inte gärna väcka honom. Då har man ett par timmar att flänga runt med dammsugare och mopp och fixa tvätt. Kan liksom inte komma på något annat att göra när han sover i sjalen. Jo, jag brukar laga lunch också.

• sarak
    moruri skrev 2014-01-13 22:23:16 följande:
    Ikväll blev jag extremt trött, huvudvärk och Ferdinand vägra somna om efter att ha vaknat upp, bara låg och lekte i sängen. Blev så natt då Douglas har magont och skrek samtidigt. Lämnade Ferdinand i sin säng i hopp om att han skulle somna, förstår verkligen inte föräldrar som klarar av 5minuters metoden?? Så hjärtskärande, klarade inte av att höra honom ledsen så bara att lägga sig mellan båda i sängen och picka med fingret på deras nappar samtidigt som jag ligger och studsar så de båda får vaggande rörelse. Mitt huvud smäller av nu men de har äntligen somnat. Sitter och trycker i mig choklad och en fanta. Blev ingen egentid ikväll heller... Bara att gå och lägga sig nu. Saknar min man så jag går sönder lite!
    Det förstår jag! Jag saknar min sambo bara han är borta och jobbar på dagarna, och då har jag bara ett barn som dessutom är väldigt lätt att ta hand om... Ändå skönt att få lite avlastning på kvällarna. Du får tänka på hur skönt det blir när han kommer hem. Kram på dig. Och ja, choklad är det bästa för att bota huvudvärk
  • sarak

Jag har efterkontroll när bebis är 12 veckor känns sjukt länge dit. Har ju inte ont någonstans, men är ju helt bombis på att jag har framfall. Jag kniper och kniper, tränar som tusan hela dagarna, men hur mycket jag än kniper verkar inte det som hänger ner hoppa upp på sin plats Vill ju veta nu ju! Orkar inte vänta på efterkontrollen med att "komma igång" med mitt liv. Känner på mig att det kommer bli en besvikelse ändå, att hon varken säger bu eller bä. Går långa promenader varje dag, gör styrkeövningar enligt Olgas bok och är igång med ridningen nästan varje dag nu. Det känns bra i både kropp och själ.

• sarak
    Felinne skrev 2014-01-15 18:56:48 följande:
    Är det normalt att må dåligt när någon annan (typ ens svärmor) håller ens barn? Min lille älskling luktar massa av svärmors parfym i håret nu efter att hon har håller och pussat honom en timme och jag tycker det känns gräsligt. Jag tycker jättebra om min svärmor men det här ger kortslutning i min hjärna.
    Ja, det är hemskt. Tycker till och med att det är lite obehagligt när min egen mamma håller bebisen. Och Rasmus storasystrar. Men ändå härligt och gulligt. Känner mig bara helt bekväm när sambon har honom
  • sarak

Vaknade i morse med ett ömt och hårt vänsterbröst. Rasmus fick bara äta från vänsterbröstet hela förmiddagen och när han var klar pumpade jag ur så mycket jag kunde. Hjälpte inte, stenhårt från under armen och sedan en bred rand ner på ovansidan av bröstet till vårtan. Det gjorde ondare och ondare, kunde knappt röra armen. Försökte väcka bebis och få honom att äta mer, men nej, proppmätt. Böt sedan taktik, lät honom sova tills han blev ordentligt hungrig. Under tiden pumpade jag, oavbrutet. Efter ett par timmars pumpande var bröstet tömt, helt mjukt på undersiden men fortfarande stenhårt och ömt på ovansidan. Kom inte en droppe mjölk hur jag än masserade och pumpade. Sedan vaknade en hungrig bebis. Och han sög, och jag tröck och masserade. Så underbart när han började klunka. Han fick bort hela stockningen. Var lite ömt ett tag efteråt, men nu känns det helt bra. Det roligaste var nästan Rasmus min sedan när han ätit klart och bara låg och mös vid bröstet. Han såg så nöjd ut och firade av leende efter leende. Det var precis som om han förstod att han precis gjort något mycket bra. Gullunge <3

• sarak
    Repan skrev 2014-01-15 21:45:02 följande:
    Men gå till akut.MVC och kolla upp direkt! Obstretiken, där du födde - där ska det finnas vård för dig upp till 12 veckor efter förlossningen.
    Jag har ringt men dom hade bara akuta tider och kunde inte ta emot mig utan skulle vänta till efterkontrollen. Hjälpte inte att jag nästan grät i luren, hade precis kollat med en spegel vad det var som kändes konstigt och kände mig både chockad och deprimerad. Det såg ganska läskigt ut, har inte kollat sen dess. 
    Känner mig mera lugn nu, har bestämt mig för att om jag inte får hjälp av landstinget så får det bli privat. Någonstans mellan 20 och 50.000 så kan man få hela underlivet fixat, haha. Det kan det ju vara värt om det inte löser sig på annat sätt. Bara att börja spara.
  • sarak

2 timmars promenad på halvt oplogade vägar. Skönt, men jag är helt slut. Bebis sov gott, men nu när vi kom in vill han bli buren på. Jag som bara ville ligga och myyysa i soffan

• sarak

För min del får tiden gärna stanna ett tag. Vi har det så mysigt och bra just nu tycker jag

• sarak

Rasmus har sovit hela dagen. Blir nästan orolig att något är fel. Alltså han äter varannan - var tredje timme, men somnar om direkt efter. Han har varit väldigt nöjd och lätt att ha sista tiden, i princip inte ett gnäll, men han har varit mycket pigg och vaken. Vad tror ni, kan dom ha sovdagar ibland eller ska man bli orolig?

Svar på tråden December bebis 2013