• sarak

December bebis 2013

Åh vad kul, stort grattis Plopps!!!

• sarak
    MissKaos skrev 2014-03-23 08:49:33 följande:
    Ligger era där ni lägger dom? Elda börjar snurra som en klocka. Inte långt men rör dig det gör hon.
    Jag brukar lägga Rasmus på min yogamatta, han gillar att han får bra grepp där. Han kan röra sig ganska mycket. Rör sig i sömnen med, tar inte lång tid att ta sig från mitten av sängen tills han ligger vid mitt bröst. Det har han gjort ända sedan han föddes, överlevnadsinstinkt
  • sarak

Rasmus sover. Rolig men jobbig helg tror jag. Helg med båda storasystrarna hemma, resa och träffa kusinerna och farmor och farfar för första gången, korvgrillning i skogen... Han vill inte missa något. Igår 17.30 åkte storasyster som bara är här varannan helg hem till sin mamma, det blev lugnt och tyst hemma och Rasmus somnade som en stock. Han har i princip sovit sedan dess. Vaknat och ätit, varit vaken en liten stund men sedan somnat igen. Lille plutt. Tur att vi inte har planerat in någonting idag, kan han få en riktig vilodag. Jag passar på att tvätta och städa...

• sarak
    Felinne skrev 2014-03-24 13:36:38 följande:
    Är det någon här som har någon erfarenhet av någon sömnmetod (absolut ingen metod som tycker att skrik är ok dock) för att få barnet att sova längre pass eller somna om när det vaknar? Min kille sover bara långa pass när han sover i selen och så ett längre pass på natten och jag tycker det vore skönt om han kunde sova längre pass än bara 30min på dagen.
    Här sovs det i vagnen på dagarna. Antingen går jag en långpromenad, eller en kortare så får han sova kvar i vagnen. Om han vaknar kan man ruska lite på vagnen kan han somna om en stund till. 
  • sarak

Rasmus har hittat sin grej, hoppgunga! Han har alltid varit rastlös i babygym och babysitter. Magläge på golvet har funkat en stund ibland. Men jag har aldrig sett honom så lycklig som i hoppgungan! Riktiga glädjetjut. Har bara fått hoppa korta stunder än så länge, men den där kan han nog ha riktigt kul i.

• sarak
    MARlA skrev 2014-03-25 16:15:06 följande:
    GAAH! Frustrationen när man måste pumpa ur en mjölkknöl ur bröstet och pumpf*n inte funkar som den ska!
    Hjälp mig. Vilken/Vilka pumpar rekommenderar ni!?
    Har en medela, har inte lyckats pumpa bort någon stockning med den. Har pumpat tills det inte kommer mera, så har bebis fått suga bort stockningen direkt efter samtidigt som jag värmt och masserat lätt.  Har funkat för mig 2 gånger nu.
    Ska man pumpa bort en stockning skulle jag nog åka till bb och hyra en sån där elektrisk monstermasinspump. Testade en sån, jäklar vad effektiv!
  • sarak

Rasmus 4 månader idag och vi har varit på BVC. 62 cm lång och 6480 gram Funderar på om han ska få en smaksensation idag, bara för att. Men det får nog vara, kommer inte på vad jag skulle kunna ge honom. Han får en extra slurk mjölk istället

• sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-03-26 18:33:51 följande:
    Min tjej har inte alls nåt visat intresse för annan mat än bröstmjölk/ersättning än.
    Inte Rasmus heller. Alltså det ser inte ut som om han är redo att attackera vår mat eller så. Han kanske skulle bli jätteintresserad om jag stoppade något i hans mun. Men hans viktkurva är perfekt, så jag har bestämt mig för att hålla mig till livsmedelverkets rekommendationer och bara amma tills han är 6 månader.Kanske att han får smaka något innan dess, men då kommer det också vara kryddmåttsstorlek enligt rekommendationerna.

Detta är vad som känns bäst för oss just nu. Känt mig lite stressad över att "alla andra" som är 4 månader redan ätit ditten och datten. Men det är ju för att det känts bäst för dom föräldrarna/familjen. Känns lugnare nu när jag har en plan och bestämt mig och även meddelat den till BVC-sköterskan.
  • sarak
    Irlais skrev 2014-03-27 10:12:10 följande:
    Vi ger smaksensationer för att sambon så gärna vill mata också. Alltså max kryddmått och oftast mkt mindre. Jag hade gärna låtit bli allt vad mat heter fram till 6 mån men sambon vill så gärna ge och lillen verkar intresserad när vi äter också.

När vi väl kommer igång med mat vill jag prova baby led weaning (plockmat), ammar gärna länge så har ingen brådska. Tyvärr verkar min BVC tro att vid 6mån ska bebisen äta minst ett mål mat, undrar hur de tänker sig att det går ihop med rekommendationerna från Livsmedelsverket.
    Jag har lånat boken om BLW och läst från pärm till pärm.  Tycker om idén kring det och tror det passar oss väl. Just middagarna här hemma är lite heliga, enda gången vi egentligen sitter ner och pratar hela familjen. Blir så när man har tonåringar i huset, dom vill inte umgås så mycket. Vi äter alltid tillsammans kring matbordet. Tycker det känns naturligt att även Rasmus är med och precis som Moruri säger äter så mycket som möjligt samma som oss. Köpte ju en Stokke stol med babysitter just för att han skulle kunna sitta med oss vid bordet redan från start, och det gör han om han inte sover. Så vi kommer nog köra en hel del plockmat, men säkert inte strikt BLW utan hjälpa till att mata också om det verkar behövas.

Miss Kaos - Jag vill också amma länge Hoppas Rasmus också vill. Och ja, han skulle säkert bli mer intresserad av mat om han fick smaka. Men jag tänker att han nog snart kommer att bli intresserad av det som är på tallriken utan att smaka, bara för att vi äter det och vill göra likadant. Då ska han få smaka. När börjar dom härmas mera? Alltså vid vilken ålder? Han fick slicka på min banan igår, bara för att. Han gjorde en konstig grimage sedan började han gråta. Var nog inte rätt tillfälle, han var trött och allmänt grinig. Jag tänkte muntra upp honom lite, men det gick visst inte hem
  • sarak

Vi har varit iväg ett gäng på fjällsemester, kom hem igår. Rasmus har stormtrivts, sovit gott, varit superglad hela tiden. Jag har kunnat åka ganska mycket skidor, många som har velat se efter honom under tiden och stuga mitt i backen så enkelt att åka hem och amma. Så underbart! Nu har han även smakat avocado och banan, hade med det som han fick suga lite på när han blev lite otålig i bilen dit och hem. Bra underhållning en stund. 

Svar på tråden December bebis 2013