• sarak

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2014-04-09 02:09:06 följande:
    Hej på er! Tänkte mig hör lite här angående en sak - Elise har börjat vakna varannan timme på natten för att äta, det jag undrar nu är om det är vanligt för en bebis på 14 veckor?!
    Ja, det är nog vanligt att dom gör så i perioder. Det kan vara att dom äter oftare ett tag för att öka mjölkmängden. Eller att hon vill ha närheten och tryggheten på natten. Rasmus äter hela tiden på natten just nu. Tror det beror på att han inte har tid att äta på dagen, bara intresserad av allt annat. 
  • sarak

Fy Plopps! Tur det gick bra. 
    MissKaos- Vad jobbigt, bra att du tar hjälp. Hoppas du kommer över det snabbt, ångest är inte kul!

Rasmus börjar verkligen bli stor nu. Full fart. Han inte bara vänder sig utan rullar varv på varv. Hittar honom flera meter från babygymmet. 

Helammar fortfarande. Han har fått suga på avokado, vattenmelon och banan. Han äter lite dåligt på dagarna, bara tar en slurk och så full fart igen. Sedan ligger han klistrad vid bröstet hela nätterna istället. Lite jobbigt, men jag sover ganska bra ändå. 

Lite mammig har han blivit. Inte ofta, men då och då är det bara jag som gäller, annars gallskriker han. 

• sarak
    Plopps80 skrev 2014-04-16 20:49:08 följande:
    Gode värld. Vi genomgår en fas som är oerhört lång och jobbig. Ludwig är så rastlös och nyfiken. Han sover dåligt på dagarna och vill äta på mig hela nätterna. Annars sover han bra! Han klarar inte att ligga själv em minut utan vill ha konstant underhållning. Att söva honom på dagen innebär krångel och skrik. Han vägrar ta flaskan jag som verkligen inte vill amma på dagtid längre. Han är som en bortbyting. Enl boken ska det vara solskenveckor men här råder mörka moln.
    Krya på dig Plopps!! Hur mår du??

Har för mig att det bara skiljer några dagar mellan Rasmus och Ludde. Rasmus är också krävande. Tycker iofs det är kul, fullt håll i gång när han är vaken. Jobbigt när han börjar bli trött. Vägrar ligga och vila, rullar över till mage, kravlar och gnäller. Går inte att få honom att ligga på rygg. Han har legat klistrad vid mitt bröst heeeela nätterna sista tiden. Sover men vill ha snuttandet och närheten. Bättre dom 2 sista nätterna, då har han "bara" ätit varannan timme, men sover klistrad mot mig. Har försökt att försiktigt flytta honom till sin säng, men han bökar och letar och gråter i sömnen. Blir still direkt han får närheten så han behöver väl den. Jag kan som tur är sova okej även med ett plåster på mig, även om kroppen känns aningens mörbultad.
  • sarak
    moruri skrev 2014-04-23 09:28:08 följande:
    Läste något blogginlägg/artikel någon hade gjort hemma lagad barnröst och tillsatt torkad aprikos ( tror de va två torkade aprikoser). Kom upp i högre järnvärde än köpegröten så det GÅR utan. Och så slipper man annat skit.
    Nu hittar jag såklart inte tillbaka dit.
    Du kanske syftade på denna: barnmatsbloggen.wordpress.com/2012/10/06/groten-och-jarnet/comment-page-1/ ?? Kan man dessutom tänka dig att tillsätta paltbröd så blir järnvärdet skiiiithögt Man kan ju räkna själv på järnet om man vill, står ju på frp hur mycket ett livsmedel innehåller. Inte svårt egentligen. Vill/orkar man inte så går det säkert utmärkt med "köpegröt" med! Sedan finns det ju annan mat än gröt...
  • sarak
    siolina skrev 2014-04-23 10:52:01 följande:
    Gröt går ju alldeles utmärkt att göra själv, helt vanlig havregrynsgröt. Det är ju knappast den enda källan till järn heller så det är inte nödvändigt att just den är järnberikad. Så länge det bara rör sig om smakportioner kommer ju den huvudsakliga näringen från mjölken.
    Man kan t ex ha lite blåbär i gröten så blir det godare smak och dessutom mer järn.

Sedan ska man inte ha för bråttom med att introducera mat. Det bästa är fortfarande att vänta till 6 mån. De nya riktlinjerna beror på att eftersom så många börjar tidigare än de ska vill man förtydliga att det måste vara mycket små mängder.
    Ja, jag tycker faktiskt det är lite förvånande att så många går emot de rekommandationer som finns om amning/ersättning till 6 månader. Kolla denna länk, bara 1,6% som helammade vid 6 månaders ålder www.sydsvenskan.se/sverige/vallingbarn-blir-fetare/ . Sedan många som ger 4-5 flaskor välling!! Herregud. Varför inte ge ersättning istället till så små? Mitt stackars barn ska få lära sig äta riktig mat när han är mogen för det. Fram tills dess blir det bröstmjölk.
  • sarak
    Plopps80 skrev 2014-04-23 11:36:08 följande:
    Ludde vräker i sig mat. Han är så ivrig vid måltiderna att man inte kan mata snabbt nog. Min dotter var inte sån alls! Gröt och fruktpuré till frukost, typ kalv och sötpotatis till lunch och sedan gröt med fruktpuré till kvällen. Däremellan blir det ju nu ersättning eftersom amningen avslutades hastigt. Han sov mellan 20-07 utan att vakna en enda gång i natt. Vaknade glad och verkade inte ha bråttom med ersättningen på morgonen. Dröjde 30 min innan han visade sig hungrig. Blev nästan nojig åt andra hållet. Han sover som en sten om nätterna nu verkligen. Jag sov ingenting i natt. Blev utskriven igår men på kvällen fick jag väldigt ont i magen igen och hela natten har jag kallsvettats och haft som knivhugg. Så nu är jag tillbaka i sjukhussängen igen och riktigt deprimerad.
    Men stackars dig!! Krya på dig!!
  • sarak

Rasmus blev 5 månader igår. Kom då på en ny teknik att ta sig framåt, masken. Drar upp benen långt upp under sig och trycker sig framåt med ett vrål. Han har blivit som förbytt sedan ett par veckor sedan. Tror det börjande med att han riktigt fick in snitsen med att rulla både till mage och rygg. Han är inte stilla en enda sekund när han är vaken. Rastlös, otålig, kämpar som en tok för att ta sig någonstans. Han har alltid haft god aptit och ätit ofta, men nu har han inte tid. Igår ammade han ganska bra på förmiddagen, men sedan var det omöjligt att få honom att äta mellan 12-18. Bara vänder bort huvudet från bröstet och ålar iväg. Tar igen förlorad mat på nätterna, har hängt vid mitt bröst heeeela natten. Tycker ändå han har tunnat ur lite det senaste, men det kanske inte är så konstigt med det tempot han håller. Inte så orolig då han ju är pigg och glad. Sover gott flera gånger per dag och även hela nätterna under förutsättning att det är vid bröstet. 

instagram.com/p/nQpWtgQkhH/ 

• sarak
    Plopps80 skrev 2014-04-24 20:33:10 följande:
    Jag har 13 kilos övervikt på kroppen och äter nu kortison så det lär inte vara lätt att gå ner. Trivs inte i några kläder känner mig aldrig fin. Däremot färgar jag mitt hår och gör oftast någon frisyr varje dag. Jag sminkar mig alltid och tar på mig kläder jag gillar. Har börjat använda parfym igen. Känner mig väldigt osäker pga vikten. Kan inte njuta av någonting då jag känner mig så stor. Jag känner mig ofta stor när jag är smal och vältränad så känslan är nu lite som att jag lider av sjuklig fetma. Det vet jag att jag inte gör men känslan är sån. Men just nu ligger fokus på att bli frisk. Är fortfarande inneliggande på sjukhus. Magsmärtorna vill inte ge med sig. Har varit hemma och träffat barnen varje dag på permis men det är ett rent helvette att vara borta så här mycket. Jag går snart sönder.
    Hur mår du Plopps? Hoppas du blir bra snart! Vad är prognosen? Måste vara hemskt att ha så ont. Och hemskt att vara borta från sina barn. Massa krya på dig till dig! Kram
Svar på tråden December bebis 2013