• sarak

December bebis 2013

JMP skrev 2014-04-29 11:23:30 följande:
    Är era bebisar blyga? Elise tål knappt att någon annan än jag, hennes pappa eller hennes mormor pratar med henne.. Då blir hon ledsen och skriker. Hon kan vara på hur bra humör som helst men sen om vi får främmande blir hon orolig och skrikig även om det bara handlar om en enda gäst! Hon är fyra och en halv månad. Tänkte om det har med åldern att göra eller om hon bara är så helt enkelt :)
    Rasmus är skitkaxig och ler och flirtar med alla. Så länge han är med mig. Försvinner jag ur rummet och han blir kvar med någon annan än pappa eller syskon gallskriker han. Hans stackars mormor har försökt se efter honom några gånger. Funkar inte om han inte sover i vagnen
  • sarak

Vi går på BVC ca en gång i månaden. Idag var vi där, han är 5 månader och 4 dagar. Fick vaccin, sa inte ett knyst på första sprutan, snyftade typ 5 sekunder på andra sedan var det lugnt. Skönt!! 65 cm lång och väger 7,1 kg. Var även läkarundersökning, han var helvild, vägrade ligga på rygg, vände till mage, sprattlade med armar och ben... Vet inte hur väl hon lyckades undersöka honom men hon tyckte åtminstone han verkade pigg och glad

• sarak
    Serpenter skrev 2014-05-01 20:40:15 följande:
    Hur länge hade ni tänkt amma eller ge ersättning??
    Tänker amma minst ett år. Rasmus är 5 månader, har fått smaka något litet från min mat men i övrigt ammas han bara. 
  • sarak

Tror jag ska spamma tråden med lite bilder idag. Börjar med denna som jag tog igår. Var iväg på första hästtävlingen för i år. Rasmus var såklart med och hejade tillsammans med pappa. Fint väder gör ju saker och ting lättare, fungerade bra att vara ute hela dagen. Lyckades tajma bra med amning mellan klasserna, skönt!  Ett tag var dom inne i cafeterian och lekte, annars sov han ganska mycket i vagnen.

• sarak
    moruri skrev 2014-05-03 11:10:59 följande:
    Tiden rullar på och Douglas har verkligen tagit sin naturliga plats i familjen! Solen är kommen och jag känner mig riktigt säker i rollen som tvåbarnsmamma. Sista två veckorna har varit fylld med massa grillning med olika vänner, häng i solen, massa lek i parker. Kan inte annat säga än att jag just nu är jäkligt nöjd med tillvaron! :)

Min mamma är på besök och ska vara barnvakt ikväll då jag och sambon ska gå ut med några vänner. Pojkarna sover bra nu så är inte så orolig. Ska bli så kul att få gå ut och dansa med karln!
    Det låter härligt! Funkar det bra att din mamma har honom? Rasmus är så otroligt blyg. Funkar bara att jag, sambon eller hans systrar har honom. Han gallskriker annars. Min mamma har honom ibland kortare stunder (eftersom jag ammar och han inte tar flaska kan jag ju inte vara borta mer än någon timme). Hon brukar gå på promenad med barnvagnen. Fungerar ju när han sover. Gallskriker om han vaknar, sedan brukar han vända bort huvudet och sitta och sura. Stackars mormor. Fast han ler glatt åt alla om han sitter i min famn. Då är han kaxig
  • sarak
    corky skrev 2014-05-04 20:45:12 följande:
    Det är jättesynd om tråden dör ut, jag har inte bidragit mycket själv iof, jag tar mig inte tid helt enkelt! Vilket är riktigt dumt, för här finns det ju ändå en hel grupp människor som blev förälder samtidigt som mig. Min grabb är en riktig sköning om dagarna, han lägger sig till med nya ljud varje dag, och tjuter av glädje. Han ligger helst i babygymmet eller står korta stunder i gåstolen. Han är inte överdrivet förtjust i att vara ute, men vi tränar på det varje dag. :)Nätterna är helt ärligt hemska. Sen 4 veckor tillbaka, vaknar han minst en gång i timmen, och det enda som tröstar är mat. Jag har ju aldrig kunnat amma, han har alltid fått ersättning, så det är inget ammningsrelaterat det handlar om. Jag har provat alla tips jag fått nu, och inget gör honom nöjd. Jag hoppas att det är en fas och att det går över snart, men samtidigt livrädd att vi har lagt oss till med nå ovanor som vi inte får bort..
    Hur gammal är han? Rasmus är 5 månader och 9 dagar nu. Nu några nätter har han "bara" vaknat och ätit 2 gånger. Men senaste veckorna har han ätit heeeela nätterna. Knappt släppt bröstet. Det var precis i perioden då han inte bara vände sig ibland, utan mer rullade runt hela tiden och även började åla sig fram. Han var så upptagen med att ta sig någonstans hela tiden att han glömde äta på dagarna. Kunde gå över 6 timmar mellan amningarna. Så fort jag försökte så ålade han iväg. Han tog igen utebliven mat och mys på nätterna tror jag. Det är som sagt lite bättre nu senaste dagarna, så håll ut, klart det kommer att vända så småningom. 
  • sarak

Rasmus får ingen "egen" mat men får smaka lite på min nu. Så sitter han med vid bordet med egen sked när vi äter (får plocka upp den från golvet 1000 gånger under en måltid). Han verkar gilla mat, inte sett några konstiga miner än.

Sedan har vi i-landsproblem angående maten. Skönt att slippa oroa sig för om vi kommer ha mat eller inte, frågan är bara vilken mat. Jag gjorde havregrynsgröt till mig och sambon i helgen. Sambon plockar genast fram sylten. Det behövs ingen sylt, jag har kokat med banan säger jag. Sambon tittar på mig som om jag var från yttre rymden. Jag förklarar att jag inte tycker att vi kan ha sylt i gröten om Rasmus också ska äta gröt (smaka på våra) och inte får ha sylt i. Va! ska han inte ens få äta sylt, säger sambon. Jag suckar tungt. Sylt till en 5 månaders. Tror inte det. Vet inte hur det ska gå sen. 2 tonåringar i huset som äter rostade mackor med marmelad, dricker oboj och saft.... Och en sambo med sån syn på mat. Inte lätt att styra upp, men känner att det måste göras...
  • sarak
    Repan skrev 2014-05-04 16:46:43 följande:
    Beklagar sjukdom plopps.

Här är det som sist, rullar på. Amningen slut helt sedan 17,5 veckor. Han äter gröt o smakar på mat. Får stort leende varje gång nån mat är i munnen o han ääälskar allt o skedar. Matunge helt enkelt, men än är basföda ersättning.
    Han sitter o balanserar då o då, är stor o stark. 9kg o 69 lång 4 mån. Är nu 18 v ungefär.

Jag tycker det blir både lättare o roligare ju äldre han blir.
    Vi måste snart byta från babyskydd till bilbarnstol! Ja... Det är väl det. :)
    Stora killen! Här funderar vi på om det snart är dags att plocka bort inlägget i babyskyddet. Men så åkte vinteroverallen av och så var det inga problem att få plats trots inlägget... Så det får väl sitta en stund till.

Får man fråga varför du slutat amma? Funderar mest därför att jag själv känner att jag absolut inte vill sluta! Men jag hoppas att det kommer en dag då det ändå känns okej att tänka sig att sluta. Tycker det är så supermysigt. Kanske inte alltid dagtid, då kan han vara bökig, ointresserad, intresserad av annat... Men gillar natt och morgonamningarna. Låter kanske konstigt, men jag gillar verkligen att vakna av en bökande bebis, lägga honom till bröstet, beundra honom en stund och somna om. Så länge det sker max 2-3 ggr per natt, oftare blir såklart jobbigt.
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-05-04 17:24:31 följande:
    Ja trist.. borde finnas massor att skriva om.
    sömn. Ngn som testat tassmetoden?

Har läst lite om den, låter som en trevlig metod. Men vi tänkte strunta i "metoder" så länge som möjligt. Enligt mig har vi inga sömnproblem (inte enligt min sambo heller, men inte ens en jordbävning kan väcka honom). Rasmus sover i min armhåla hela natten. Bökar runt efter bröstet ett par gången per natt, utan att vakna. Ger honom bröstet och somnar om. Han vaknar aldrig själv. Ibland bökar han iväg sig lite väl långt innan jag vaknar och ligger och snuttar på pappas arm eller nåt. På dagarna sover han mest ute i vagnen, eller på min säng efter amning. Kanske "borde" ta tag i det där med egen säng, men varför egentligen när alla trivs? Lägger över honom ibland, men han sover kortare pass då plus att jag tycker det är besvärligare när han vill ha mat, jag vaknar för mycket när jag ska lyfta över honom och krångla.
  • sarak
    Plopps80 skrev 2014-05-06 11:31:12 följande:
    Jösses vad det rasslade till i tråden nu. Vad kul. Jag ska få komma hem idag. Överlycklig. Är på bättringsvägen. Äntligen. Ska bära Ludde dagarna i ända. Hela tiden. Ska gooooosa.
    Gosa är okej, men ta det LUGNT nu människa och vila upp dig ordentligt. Åh vad skönt att få komma hem!
Svar på tråden December bebis 2013